Annons

Begagnad Venga - hur många mil?

1
Hej! Hoppas ni kan hjälper oss med en fundering om vår första Kia. VI tittar på Venga från '09, '10 och undrar hur många mil är för många dvs. finns risk för omfattande problem de kommande åren? Under förutsättning att bilen har servats regelbundet.
Tack på förhand!
/Harry.
Annons

2
Så länge bilen är ordentligt servad och välskött är inte miltalet några problem. På en 09 har garantin snart gått ut men på en 10 kan man ha 1.5 år kvar. Värt att fundera på.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

4
Nja, 15000 mil är garantigränsen. Men som sagt: Välskött är bäst. Motorerna klarar sig. Egr-ventil och turbo är saker att vara uppmärksam på.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

6
Egr kan vara lurig att kontrollera. Rent visuellt kan man titta på det mekaniska om man plockar av ventilen, men den elektriska delen behövs KDS för att kolla. Men är det något fel på den tänds oftast motorlampan.
På turbon kan man ta loss insugsslangen och titta på impellern och känna om det finns axialglapp och även känna så wastegaten går lätt. Turbon är lättast att kolla, slangen sitter med en klamma och är relativt lätt att komma åt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Venga"