Annons

kopplingen/växellåda

1
Tjena förra torsdagen köpte jag en kia venga 1.4 diesel -11. När jag provkörde den märkte jag inget fel öht iom att den stod inomhus i bilhandlarens bilhall. Men när jag kommit hem och den stått ute över natten så märkte jag att den var svårväxlad 1 - 2 - 3 men ettans växel var värst. Jag kontaktade försäljaren och de skall ta in den den 29e. Men så igår körde jag ut i skogen för att prominera ute i skogen pga det fina vädret vi hade. När jag kommer tillbaka till bilen och skall starta bilen (parkeringsbromsen är i dessutom) så trycker jag ner kopplingen som vanligt när jag skall köra iväg (ettans växel ligger i) när jag vrider om tändningen så skuttar bilen fram ganska ordentligt far rakt genom ett staket ner för en brant backe. Allt jag hinner tänka är jaha det var den bilen det. Men bilen klarade sej tack och lov förutom en punktering av en spik i staketet. Tror bilen klade sej tack vare att staketet var genomruttet. Va fan rent ut sagt är det för fel på bilen? Är livrädd för bilskrället nu lägger alltid i neutral och startar bilen för det inte skall hända igen. Bilen har bara rullat 5800 mil. Är det så pass dålig byggkvalitet på Kia bilarna att koppling eller växellåda inte håller längre?
Annons

Re: kopplingen/växellåda

4
Är nog inte kopplingen som är fel, troligtvis ett läckage i huvudcylindern, slavcylindern eller slangen/rören mellan dessa så kopplingen inte aktiveras då pedalen trycks ned. Kolla efter våta fläckar under bilen.

Eller så är det luft eller vatten i oljan, då funkar det inte heller.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: kopplingen/växellåda

5
Ah ok hoppas bara att bilhandlaren kan fixa det. Är det därför de lägre växlarna är svåra att få i också? Nej jag har inget läckage för det var tort under bilen nu inatt. Glömde nämna innan att det är lättare att växla när man har kört bilen ett tag så den blir varm.
Skriv svar

Återgå till "Venga"