Annons

Går i Soul-funderingar...

1
Hejsan!

Jag är lockad av Kia Soul. Särskilt den nya varianten gillar jag skarpt. Samtidigt har jag lite funderingar som jag gärna tar emot feedback kring...

* Soul är ju en rätt "udda" bil, utseendemässigt. Den verkar inte heller ha slagit särskilt bra här i Sverige (jänkarna däremot, verkar ju digga den). Det gäller förstås i första hand den äldre varianten. Den nya modellen är ju så ny att det är knepigt att dra några slutsatser, men jag ser ändå redan en del illavarslande tecken; jag ser den aldrig på vägarna, de KIA-handlare jag har besökt har - om än inlindat - medgivit att den går rätt trögt, kollar man på t.ex. Blocket så verkar en del handlare redan sänka priset, och här på vad som ändå är ett dedikerat KIA-forum hittar jag knappt ett inlägg om den. Forumets underdel för Soul sjuder inte precis av liv. Det här får mig att klura på hur man kan förvänta sig att andrahandsmarknaden kan komma att se ut. Vad tror ni om det?

* Jag står i valet och kvalet mellan automat och manuell. Kan man befara att automaten drar mer?

* Min bild numera är att man får mycket bil för pengarna om man köper Kia. Men det krävs inte mycket googlande för att hitta en hel del kritik kring garantin och servicepriserna. Är det där något att fästa någon vikt vid?

* Vad har ni för allmänna uppfattningar om nya Soul?

Mina farhågor kring andrahandsvärdet gör att jag har ett visst mått av beslutsångest. Egentligen gör det att jag skulle föredra att köpa en svagt begagnad kärra, men sådana lär ju inte börja poppa upp på marknaden på ett tag. Jag behöver helt enkelt lite input för att pusha mig själv till att kunna fatta ett beslut. :)

Tack på förhand!
Annons

Re: Går i Soul-funderingar...

2
Inte så stor aktivitet här men.. Jag har samma funderingar. Gillar designen på bilen och utrymmesmässigt räcker den bra till.
Men varför säljer den inte? Är Cee´d ett "säkrare val" med tanke på andrahandsvärde och så eller finns det andra orsaker varför denna modell knappt syns på vägarna? :)

Re: Går i Soul-funderingar...

3
Tror det kan ha lite med utseende att göra. Personligen tycker jag att nya soul har fått ett bra lyft från de äldre modellerna. Dock är det inte många jag känner som skulle välja en Soul, pga utseendet. Sen tror jag att Ceeden(SW) upplevs mer familjär och har mer/bättre lastutrymme för barnfamiljer. Så den udda designen på soul avskräcker nog en del.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Går i Soul-funderingar...

7
För att fortsätta spamma här i tråden så var jag och klämde lite på en Soul idag. Tyvärr fick jag också lära mig att den inte kommer att säljas med t.ex. inbyggd navigation här i landet..

..och det (samt vissa andra grejer) är lite av en dealbreaker. Jag vill ju inte byte till en sämre utrustad bil. Trist.

Re: Går i Soul-funderingar...

9
Jag har idag en mustardfärgad Kia Soul '14, manuell bensin (blir inte klok på om det är FIFA eller Limited, eller på vad som är skillnaden). Jag är jäkligt nöjd med bilen. Den sticker ut, den är rymlig, och den har en hel del utrustning. Invändigt är det hög premiumkänsla. Det egentligen enda minuset är att den inte är särskilt pigg. Ja, den drar kanske också lite mer än jag skulle önska. Men, på det stora hela mycket nöjd.

Trots det har jag börjat fundera på ett byte. Jag skulle vilja ha automat, och helst diesel.

Jag har en dialog med två Kia-återförsäljare om detta. Prismässigt kommer det att landa vettigt. Men jag blir inte klok på Kia. Dels på hemsidan, som jag tycker är svåröverskådlig. Men dels också på att de verkar ha skalat ner utrustningen något makalöst (och helt släppt alla roliga färger).

Och inte ens Kias återförsäljare verkar ha koll. Den ena återförsäljaren jag talar med bara suckar över hur svårt det är att få grepp om utrustning och konfiguration. Som exempel så visar hemsidan och deras senaste broschyr (även PDF-varianten) olika information, bland annat vad gäller tillgängliga färger.

Vettiga bilder på bilen så som den skulle levereras ifall jag köpte den, verkar inte gå att uppbringa. Jag har mailat Kia, men de svarar inte. Hur uppfattar ni Kia Soul i konfigurationen för den svenska marknaden idag...

- Panoramataket, uppfattar ni det som att det existerar? På bilderna Kia har på hemsidan och i broschyrer, är panoramataket extremt närvarande. Men i text verkar det inte finnas, och det verkar inte ens gå att köpa till det. Panoramataket är något jag gillar skarpt med min nuvarande bil. Jag har det inte öppet särskilt ofta, men det ger ett härligt ljus och en fin känsla av rymlighet. Jag skulle tycka att det vore väldigt synd att vara utan det.

- Interiören. Kan man lita på att den fortfarande har den trevliga rätt mjuka gummiaktiga panelen?

- Och interiört har jag även funderingar över "väggar och tak". Den demobil återförsäljaren hade inne hade en otroligt tråkig färg och struktur på inredningen i "hytten", alltså från fönsterkanterna och uppåt. Någon vitgrå trist skit. Jag vill ha det svart och snyggt som i min nuvarande.

- Bilderna Kia flashar visar nästan uteslutande den lyxigare instrumentpanelen/-skärmen, men den verkar det inte handla om i verkligheten, och man verkar inte ens kunna köpa till den. Eller har jag missförstått något?

- Takrailsen på demobilen de hade inne var lackade i bilens färg. Såg inte alls lika bra ut som de kromade jag har idag.

- Den ena återförsäljaren menar att hans information är att det inte går att göra några tillval alls.

- Packlådan, under bagagerumsgolvet, är den plötsligt tillval? Den var standard till min bil.

- Parkeringssensorer bak finns i tillbehörsbroschyren som ett tillbehör. Betyder det att de saknas som standard? Låter otroligt! Och då undrar jag, finns backkameran? Den tyckte jag först var trams, men den är ju genial.

- Golvmattorna standard, är de i textil eller gummi? Om gummi, kan man ens köpa till textil?

Det verkar som att Kia skalat ner lullullet till ett minimum, från att tidigare ha legat i topp vad gäller att inkludera lullull som standard. Skittråkigt. Det, i kombination med osäkerheten kring vad som gäller, har fått mig att även kika på andra bilar. Om vi snackar suvliknande/crossover, gärna lite utstickande, i någorlunda samma prisklass, vilka andra bilar skulle ni då titta på?

10
Just Soul har jag inte så mycket erfarenhet av. Men om du trivs bra med din nuvarande och det inte går att få tag i en nyare med samma utrustningsnivå... ja då hade iaf jag behållt nuvarande bil.
Du skriver att du tycker den är lite trött, men samtidigt drar lite för mycket bränsle?? Det ena hänger ihop med det andra, så du kan ju inte få Mer kraft med Mindre bränsle.
Du kanske skulle lägga mellanskillnadspengarna på att trimma din bil lite istället för att byta, och försöka leva med förbrukningen?
Skriv svar

Återgå till "Soul"