Annons

Xenonkonvertering Kia Soul

1
Hej,

Jag tänkte bara ifall någon mer funderar på detta skriva lite snabbt om att xenonkonvertera en Kia Soul 2012.

Kia Soul 2012 har, till skillnad mot den äldre versionen, H7 lampor till hel och halvljus. Då man har en separat lampa för helljus så passar det ypperligt att byta bor den mot xenon då konvertering av halvljus inte gillas av vissa medtrafikanter samt bilprovning och polis (kan blända om det blir fel).

Jag köpte ett 50W xenonkitt speedstarter 4700k från i mitt fall xenonkungen men jag rekommenderar att ni beställer från http://www.prestandabelysning.se/ då vi på forumet har rabatt. Jag köpte även reläkablage för två stycken extraljus.

Jag valde att dra strömmen direkt från batteriet istället för att belasta bilens originalkablage samt ljusmodul som i vissa fall har gått sönder pga. den ökade startströmmen som en xenonlampa bidrar till. Tog bara styrström från original kablaget. Det svåra var att dra strömmen snyggt men när det var gjort borrade man bara 25mm hål i plastlocken som skyddar helljuslampan, drar igenom xenonlampans kablage och låter gummipackningen täta hålet. När du stoppar in xenonlampan tänk bara på att stoppa in den åt rätt håll då jag misslyckades med det första gången =P

Ljusbilden vart riktigt bra och inga störningar på radion som det kan bli i vissa fall. Dock så tar det en liten stund för lampan att nå sin fulla ljusstyrka första gången du startar en kall lampa. Tror vi talar om ca 4-5 sek men den lyser från första stund. Andra gången du startar lampan lyser den på för fullt direkt (om du inte väntar för länge så lampan blir kall igen)

Provade även för skojs skull att stoppa in lampan i halvljuset och jämförde ljusbilden med original lampan och märkte ingen större skillnad på ljusbild bara ljusstyrka. Så ifall någon även vill konvertera halvljuset så kommer den nog inte blända mer än halogenlampan.
Kia Soul 1.6 CRDI EX Komfort - 2012, White No. 1
Annons

Re: Xenonkonvertering Kia Soul

3
HElgEe skrev:Hej,

Jag tänkte bara ifall någon mer funderar på detta skriva lite snabbt om att xenonkonvertera en Kia Soul 2012.
Jag valde att dra strömmen direkt från batteriet istället för att belasta bilens originalkablage samt ljusmodul som i vissa fall har gått sönder pga. den ökade startströmmen som en xenonlampa bidrar till. Tog bara styrström från original kablaget.
HEJ

Förstår inte vad du menar,vilken ström tog du direkt från batteriet ?
I konverteringssatser från Humanhabit.se finns det bara en strömkabel + som man skall dra och den tar man ju från helljusen via en strömtjuv.

Se instr. anv.http://webinfo.suntuubi.se/datafiles/us ... nonkit.pdf

Belastar detta bilens originalkablage eller ???
TheFlyer

Kia CEED SW Plug-in Hybrid Advance Plus DCT 2021
KIA Carens Advance PLUS Automat DCT 2018
Skriv svar

Återgå till "Soul"