Annons

Varningslampa KIA Picanto

1
Hej

Jag har nu haft inne min Picanto -06 på Hedin för att få bukt med en blinkande varningslampa.
Första gången jag var där bytte dom tändstiften som för övrigt var nybytta. Inte konstigt att varningslampan började lysa efter någon mil igen. Andra gången jag fick tillbaka bilen vet jag inte vad de gjorde men den började lysa efter en stund igen. Tredje gången jag lämnade in bilen för samma sak till samma firma så bytte dom tydligen en tändkabel och sa att den hade för hög inre resistans. Efter det så gick bilen utan varningslampa i nästan en hel vecka. Nu har jag tröttnat på Hedin och undrar om det är någon här som har haft samma problem med varningslampan.

Ofta börjar problemen på morgonen och speciellt efter en regnig natt när bilen stått ute. Lampan blinkar och bilen börjar hosta och misstända. Efter en stund börjar bilen gå jämnare och varningslampan börjar lysa med ett fast sken. Om bilen används mycket och vädret är på min sida kan det hända att lampan slocknar en tid.

Är det någon som kan komma med råd? Kan det vara tändkablarna?
Annons

Re: Varningslampa KIA Picanto

2
Hej,

Välkommen till forumet. Att lampan tänds kan ha en massa olika mystiska orsaker (t ex att tanklocket inte är åtskruvat) men med tanke på symptomen låter det mer som kondens någonstans i systemet.

Finns det någon annan auktoriserad Kia handlare på orten?

/Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Varningslampa KIA Picanto

3
Tjena!

Igår kväll när jag skulle åka hem från gymmet så märker jag att den gula "Check" lampan lyser i min Kia Picanto -06. :thumbdown:
Slår upp i handboken innan jag åker vidare för att tyda symbolen och det står att det är tecken på fel i avgasreningssystemet. Så idag när jag slutat jobbet åker jag förbi Hedin bil får att boka tid och får det sämsta möjliga bemötandet jag kunde tänka mig. Har dessutom aldrig varken hört eller läst om positiva saker om Hedin bil. Har bokat tid där men skall nog avboka och vända mig till någon annan verkstad.
Kom lite ifrån ämnet nu men ville bara varna andra om hedin bil.
Detta med den lysande lampan, är det någon annan den hemsökt och vad har det varit för fel då?
Hur har ni åtgärdat det?
Kan det vara någon fara att fortsätta köra 1 vecka eller 2 utan att kolla upp det?
Att lägga till är väll att den här veckan så har startmotorn fått arbeta någon extra sekund för att få igång bilen men antar att det har med veckans kyla att göra.
Ifall det skulle hjälpa så bor jag i Göteborg.

Mvh Philip :)

Re: Varningslampa KIA Picanto

4
Om du har en lampa som lyser i bilen så borde det med största sannolikhet ligga en felkod i bilen med,
Kollar inte verkstaden felkoden så är det något konstigt, för oftast så får du en bra mycket bättre inblick vad som kan vara orsaken till att din bil gör som den gör.

Men svårt att peka på en sak eftersom den lampan kan tändas av hundra olika anledningar.

Du får la kolla runt om gbg?
Jag hade hellre åkt en bit längre för att få bilen ordenligt lagad än att behöva åka tillbaka till samma ställe igen.

Re: Varningslampa KIA Picanto

5
Piccan skrev:Hej

Jag har nu haft inne min Picanto -06 på Hedin för att få bukt med en blinkande varningslampa.
Första gången jag var där bytte dom tändstiften som för övrigt var nybytta. Inte konstigt att varningslampan började lysa efter någon mil igen. Andra gången jag fick tillbaka bilen vet jag inte vad de gjorde men den började lysa efter en stund igen. Tredje gången jag lämnade in bilen för samma sak till samma firma så bytte dom tydligen en tändkabel och sa att den hade för hög inre resistans. Efter det så gick bilen utan varningslampa i nästan en hel vecka. Nu har jag tröttnat på Hedin och undrar om det är någon här som har haft samma problem med varningslampan.

Ofta börjar problemen på morgonen och speciellt efter en regnig natt när bilen stått ute. Lampan blinkar och bilen börjar hosta och misstända. Efter en stund börjar bilen gå jämnare och varningslampan börjar lysa med ett fast sken. Om bilen används mycket och vädret är på min sida kan det hända att lampan slocknar en tid.

Är det någon som kan komma med råd? Kan det vara tändkablarna?
Jag har exakt samma fel på min Picca fast kanske inte lika frekvent. Värst är det på hösten när det är regnigt och fuktigt, vid torrt väder så uppkommer inte felet. När det kommer oftast tidigt på morgonen efter en fuktig natt så kör jag väldigt försiktigt med gasen och på lite högre varv (låg växel), efter ca 5 - 8 minuter brukar bilen bli varm och då tror jag att fukten som letat sig in nånstans dunstar och bilen går normalt igen.
Jag har inte haft bilen på verkstad, nöjt mig med att byta tändstift när det blivit för mycket då brukar felet försvinna i ett par månader.
Men det vore skönt att hitta och kunna lösa problemet för gott. Ingen annan som lyckats?

Varningslampa KIA Picanto

6
Jag tror till 90% att ni har något vakuum läckage någonstans, symptomen är typiska för det. När det blir blött och fuktigt så går motorn illa ända tills den blir varm och ibland även då. Det andra felet jag kan tänka mig är just tändkablarna, om det finns tex sprickor i höljet på någon av kablarna så hoppar gnistan utanpå kabeln istället för ner i stiftet med misständning som följd. Detta problem förstärks just då om kablarna blir blöta eller fuktiga. Prova att spraya vatten med en blomspruta när motorn är igång så hörs det direkt och tom syns om gnistan hoppar utanpå.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Varningslampa KIA Picanto

7
DavidB skrev:Jag tror till 90% att ni har något vakuum läckage någonstans, symptomen är typiska för det. När det blir blött och fuktigt så går motorn illa ända tills den blir varm och ibland även då. Det andra felet jag kan tänka mig är just tändkablarna, om det finns tex sprickor i höljet på någon av kablarna så hoppar gnistan utanpå kabeln istället för ner i stiftet med misständning som följd. Detta problem förstärks just då om kablarna blir blöta eller fuktiga. Prova att spraya vatten med en blomspruta när motorn är igång så hörs det direkt och tom syns om gnistan hoppar utanpå.
Tack för tipsen.
Jag är nu inne på att det kan vara en eller flera av tändkablarna ändå eftersom felet bara uppkommer så länge det finns fukt kvar i motorn. Hade felet imorse när jag åkte vid 05.00-tiden och det försvann efter 5-6 minuter, när jag åkte hem vid 18.00 gick motorn kanonbra direkt.
Jag var ute och tittade nu med ficklampa, jag kände på kablarna och tycker att åtminstone två av dem känns "spröda" längst in under luftfiltret, de sitter jävligt illa till, man måste nog plocka bort lite prylar ovanför. Jag ska ägna en stund åt detta en dag denna vecka, och ska tejpa om alla fyra kablar med eltejp och se om det gör nån skillnad :)
Återkommer...
Skriv svar

Återgå till "Picanto"