Annons

Vinterdäck

1
Hej!
Jag är sedan 3 veckor ägare till en ny Picanto och är nu på jakt efter vinterdäck (däck+fälg). I instruktionsboken står det att man kan ha antingen 155/70 R13, 165/60 R14 eller som jag har nu 175/50 R15. Det står även vilken storlek man ska ha på fälgen... Jag har sett ut ett par däck i 165/60 R14 och då står det i bruksanvisningen att fälgen ska vara 5.0Jx14. Men fälgen som kommer fram på exempelvis skruvat.se är 5.5x14... Jag förstår alltså ingenting! 5,5 är ju inte 5,0. Gör jag en sökning på "sök via bilmärke och modell" på däck247.se så får jag upp däck som är 155/70R13 75T och fälgar som är 5.0x13 4/100.00 ET35 B73.2, det är alltså inte alls vad som står i bruksanvisningen till bilen. Är det någon som vet OM dessa däck o fälg skulle passa? Vore väldigt tacksam om någon kunnig person här inne kan bistå mig med lite info :) Jag trodde i min enfald att det var en lätt sak att köpa fälg+däck men det verkar det alltså inte vara :(
Annons

Re: Vinterdäck

3
Känns ju sådär att köpa ngt från "skroten" och sätta på en splitter ny bil... Så med andra ord så är det i stort sett omöjligt att få tag i vinterdäck+fälgar på ex bythjul, däck247, skruvat osv som passar till Picanto enligt vad som står i instruktionsboken?

4
Det är bog inte alls omöjligt. Om du inte vill köpa nya originalhjul kan du höra med en fysisk däckfirma om eftermarknadsfälgar.
Kan bli några kronor billigare än originalfälgar...

Re: Vinterdäck

5
Jag köpte mina vinterfälgar på skroten, Kia tar ju över 7500kr för 4 fälgar 16". Åkte till skroten och gav tror det var 3500kr , då kom de från en 2014 års modell som hade 840mil eller om det var kilometer på nacken, helt i nyskick, inga märken.

Inga problem att åberopa lackgarantin då kia inte kan säga att ett felaktigt ET-mått är orsak, eller annat tjaffs, det är ju de som gjort fälgen.

Varesig bilen eller mina grannar vet att fälgarna kommer från "skroten". ;)

Vad du än gör se till att det är rätt et-mått, inte bara nära utan spot on.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Vinterdäck

6
Har även jag köpt Kia 17" originalfälgar från skroten. Kom från en krockad PRO ceed som hade gått 2000 mil. Inget fel på dem. Alla var körda i balansmaskin. Några enstaka stenskott, passar fint som vinterfälgar på min nya Ceed SW. :D Fick ge ca 1100kr styck.

Så kolla skroten(bildelsbasen) så finner du nog en uppsättning bra fälgar.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Vinterdäck

7
Tack så mycket för alla råd och tips men jag är mest intresserad av att kanske köpa ett par nya fälgar på ex Bythjul.com osv... :) Dessutom fanns det inte så många fälgar att välja på på Bildelsbasen, tyvärr. Storleken på fälgen som finns där sa mig inget alls, "14*5 4/100 ET49 " Hur många tum är det? och ET på 49, när jag läser i reg.beviset så står det att ET ska vara 46 (då handlar det dock om 13tums-fälg så vet inte om ET varierar om det är större tum?)

Hur som helst, lite mer allmänt om fälgar till Picanton, i instruktionsboken står det lite förvirrande nämligen. Exempelvis att till 13 tums däck så är det en fälg som ska vara 4.0Bx13, men enligt min bils registreringsbevis gällande 13tums däck så är det en fälg som heter "4.5Bx13"... De där siffrorna säger mig inget alls förutom att 13 är tumstorlek. Spelar det någon roll om det är 4.0 eller 4.5? Passar det oavsett? Ej lätt att vara tjej när det kommer till sådana här avancerade saker, verkar vara en total vetenskap :P

8
Et 46 och 49. Spelar inte så stor roll. Det är 3mm skillnad från nav till fälgkant. Har ingen praktisk betydelse på din bil.
4.0 eller 4.5 är fälgens bredd. Den avgör hur breda däck du kan ha. Är inte heller någon större skillnad här. Du kan montera i princip likadana däck på båda. 4.5 (bredare) ger en något mer stabil väghållning, men knappt märkbar.
Så 14×5 är 14 tum och 5 tum bred 4/100 är 4 bulthål med 100 mm mellan bultarna på var sin sida om navet (bultcirkeldiameter).
Så denna fälg är ytterligare något bredare och kan kräva bredare däck med lite lägre profil.

Re: Vinterdäck

9
HellboyElvis skrev:Et 46 och 49. Spelar inte så stor roll. Det är 3mm skillnad från nav till fälgkant. Har ingen praktisk betydelse på din bil.
4.0 eller 4.5 är fälgens bredd. Den avgör hur breda däck du kan ha. Är inte heller någon större skillnad här. Du kan montera i princip likadana däck på båda. 4.5 (bredare) ger en något mer stabil väghållning, men knappt märkbar.
Så 14×5 är 14 tum och 5 tum bred 4/100 är 4 bulthål med 100 mm mellan bultarna på var sin sida om navet (bultcirkeldiameter).
Så denna fälg är ytterligare något bredare och kan kräva bredare däck med lite lägre profil.
Stort tack för denna infon, den hjälpte väldigt mycket! :) Och tack igen till er andra som gav mig råd! :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Picanto"