Annons

Bromsproblem över 90km/h

1
Hej
Jag har en picanto -05 o har problem med bromsarna när jag kör över 90km/h. Så fort jag kommer över 90km/h så blir det ett tryck i bromspedalen o bromsverkan är nästan helt borta, känns som de finns lite verkan i v.fram. Om jag småpumpar lite så försvinner trycket o bromsarna funkar igen men felet kommer snabbt tillbax så länge jag kör i den hastigheten men kör jag i tex 70km/h o neråt så funkar bromsarna helt som dom ska. Abslampan har tänds en gång men slockna när jag körde saktare.
Jättetacksam för svar!
Annons

Re: Bromsproblem över 90km/h

2
Jag har samma problem att bromspedalen ibland känns hård och samtidigt som det låter lite som att ABS'en "durrar" vid inbromsning, men med den skillnaden att problemet kan visa sig vid i stort sett alla hastigheter på min Picanto EX -04...

Ett par snabba pump på bromsen, löser problemet tillfälligt.
Både ABS och bromsvarningslampan brukar tända upp efter en stunds körning, men själva problemet visar sig bara ibland.

Har luftat bromsarna några gånger, men det har inte löst problemet...

Nån vänlig själ som kan tipsa om vad felet kan vara!? Elektroniskt, eller mekaniskt???

Re: Bromsproblem över 90km/h

4
Det bästa man kan göra om bromsen krånglar är att åka till verkstaden. Nu när det finns övervakning av felen med hjälp av abs styrdonet. När lampan lyser, tillfälligt eller hela tiden, så lagras en felkod som man kan läsa ut med felkodsläsare och efter det är det mycket lättare att identifiera felet. Om jag skulle gissa så kan det vara en abs givare eller abs krans. Men det kan även luta åt abs pumpen eller bromsservot när nu pedalen blir stum.

Vatten i bromsvätskan är också förrädiskt pga att vatten kokar vid 100grader och det finns krav på bromsvätskan att den inte skall koka förrän tempen på bromsvätskan är över 260grader. Bromsvätskan är hydroskopisk dvs att den tar upp vatten och då sjunker kokpunkten med ånga som följd vid överhettade bromsar och pedalen går i botten utan någon bromseffekt. Liknande fenomen får man om det är mycket luft i bromsarna. Man kan även få stora problem med rost i bromscylindrar och bromsok.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI 2015 SPECIAL EDITION
Dark Gun Metallic

Re: Bromsproblem över 90km/h

6
Funderade lite till på detta problem. Bromsservot förstärker bromskraften och drivs av undertryck från insugningsrör eller vacumpump. Krånglar det så kan ju bromspedalen bli stum och det känns som att man måste trycka jättehårt för att bromsen skall ta. Kolla slangen mellan bromsservot och insug/vacumpump.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI 2015 SPECIAL EDITION
Dark Gun Metallic

Re: Bromsproblem över 90km/h

7
På min förra bil (ej en Kia) så satt det backventiler på vakuumslangarna som gick till bromsservon. När en av de ventilerna pajade blev kunde bromspedalen plötsligt bli stum lite när man minst anande det. Väldigt obehagligt men enkelt fixat när man väl listat ut vad som var felet.

EDIT: Ser att ovanstående post är inne på samma sak. På den bil jag hade delade sig vakuumslangen och gick dels till en vakuumpump och dels till insugningsröret och så var det en backventil på resp. slang och en av ventilerna var kass och släppte igenom åt båda hållen.
Kia Niro PP2 2017

Re: Bromsproblem över 90km/h

8
Tack för alla svar!!!
Bromsvätskan är bytt i samband med bytet av bromsok bak. ABS ringarna ser iaf något sånär ok ut, med lite ytrost.Jag tänker att eftersom felet kommer och går, att det mer lutar åt givare eller vacuumpump...

Nån som vet hur den ser ut och var den sitter?
Skriv svar

Återgå till "Picanto"