Annons

Husvagn bakom din Kia?

1
Hej allihopa.
Tänkte höra hur många av oss som drar husvagn?
Skriv gärna vad för någon vagn och vilken bil.
Gärna också om ni upplever några obehag med dragbilen i sig.

Själv drar jag en Sävsjö Clubman 612 GLE efter vår Kia Cee´d 1,6 CRDI med effektbox. Går som tåget.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket
Annons

Re: Husvagn bakom din Kia?

2
Hej,
Jag kör en Kia cee´d 1,6 crdi (-09)och husvagnen är en Polar 560 (-02).

Att dra husvagnen fungerar hur bra som helst - kraftmässigt från bilen.
Däremot är vår vagn ganska tung , 1390 kg utan last och det är kanske lite för tungt.
Fördelningen av vikten i vagnen kanske inte alltid är den rätta och därför kan jag bara köra i ca 80 km/h för att det ska vara en trevlig tur. Kör jag fortare så finns det risk för vobling trots säkerhetsdrag på vagnen.
Om det är någon som har några tips så tas de emot gladerligen.

Re: Husvagn bakom din Kia?

3
Hej,
Jag kör en Kia cee´d 1,6 crdi (-09)och husvagnen är en Polar 560 (-02).

Att dra husvagnen fungerar hur bra som helst - kraftmässigt från bilen.
Däremot är vår vagn ganska tung , 1390 kg utan last och det är kanske lite för tungt.
Fördelningen av vikten i vagnen kanske inte alltid är den rätta och därför kan jag bara köra i ca 80 km/h för att det ska vara en trevlig tur. Kör jag fortare så finns det risk för vobling trots säkerhetsdrag på vagnen.
Om det är någon som har några tips så tas de emot gladerligen.
1390 kg utan last är ganska tungt ja. Med tanke på att max släpvagnsvikt på bilen är 1400 kg så har du bara 10 kg kvar att lasta.
Vad är totalvikten på vagnen? Om totalvikten är över 1500 kg så klassas den som tungt släp och kräver BE-kort.
Iallafall om den kopplas på min bil.

Totalvikten på min vagn är 1500 kg men 250 kg av dessa är lastförmåga. Om jag bara lastar vagnen till 1400 kg alltså 150 kg så blir kombinationen laglig som jag förstått det.

Nu är min vagn en boggie, även den med säkerhetsdrag så den är inte så känslig för självsvängning men om kultrycket är för högt kan jag märka lite tendens till det. Brukar försöka hålla kultrycket runt 80-90 kg.
Med vagnen rätt lastad så åker jag lätt och ledigt i 100 km/h.

Nästa helg tar vi vagnen från Helsingborg till Säfsen för en veckas semester. Ska bli kul och se hur det fungerar med vinterdäck både på bil och vagn och lite halt väglag. :?
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

Re: Husvagn bakom din Kia?

4
Mattias skrev:Hej allihopa.
Tänkte höra hur många av oss som drar husvagn?
Skriv gärna vad för någon vagn och vilken bil.
Gärna också om ni upplever några obehag med dragbilen i sig.

Själv drar jag en Sävsjö Clubman 612 GLE efter vår Kia Cee´d 1,6 CRDI med effektbox. Går som tåget.
Hej. Drar en hobby 650 kmfe vikt 1900 kg med en Sorento. Helt kanon, märker knappast av att man har något på kroken.
mvh Anders Sorento

Re: Husvagn bakom din Kia?

5
Drar en Hobby 560 Prestige WLU 2008. Besiktigades som 1600 kg när jag drog den med Saaben. Skall nu ändras 1410 kg då vår Carens endast får dra 1500 kg (det gäller att hålla koll på lasten). Har tagit E-kort, så om det skulle vara problem med vikten, så blir det nog pga "överlast". Det går alldeles utmärkt att ombesiktiga Hobby till olika totalvikter. Kostnaden är 2.500 kr + besiktningskostnaderna, vilket är billigare än att byta husvagn.
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Re: Husvagn bakom din Kia?

7
Hej på er.

Mattias sa:

"1390 kg utan last är ganska tungt ja. Med tanke på att max släpvagnsvikt på bilen är 1400 kg så har du bara 10 kg kvar att lasta.
Vad är totalvikten på vagnen? Om totalvikten är över 1500 kg så klassas den som tungt släp och kräver BE-kort.
Iallafall om den kopplas på min bil.

Totalvikten på min vagn är 1500 kg men 250 kg av dessa är lastförmåga. Om jag bara lastar vagnen till 1400 kg alltså 150 kg så blir kombinationen laglig som jag förstått det."

Det är fel!!!

Husvagnens vikt i sig, ställer inte några krav på körkortet, utan det är dragbilen som ställer till det.
(Om inte sammanlagda TOTALVIKTEN för bil och släp överstiger 3,5 ton förstås)
Det finns inte någon så tung husvagn till personbilar, så vitt jag vet.

Lagen säger följande...

För Bkort gäller:
Släpvagnens TOTALVIKT får inte överstiga dragbilens TJÄNSTEVIKT.
Det innebär att det är ointressant vad vagnen väger för tillfället. (sk bruttovikt)
Det är vad den har för TOTALVIKT på papperet som gäller till 100%. Inget prut.

Annars är det "OLOVLIG KÖRNING". (inte bara "överlast" som många tror.)
Du får alltså lämna släpet på vägkanten och har kraftiga böter att vänta.

Det står på regbeviset hur mycket en bil får dra med Bkort, (och det är som sagt TOTALVIKTEN på släpet som gäller.)

För BE gäller:
Du får dra så mycket som dragbilen klarar. Punkt slut.
Här gäller faktiskt BRUTTOVIKTEN.
(Ett för tungt släp med BE, ger böter för överlast bara)
(inom rimliga gränser givetvis. Om man drar en 1600kg tung husvagn med en Fiat Uno, så blir det nog "vårdslöshet i trafik")

Exempel...

Dragbilen får dra 1200kg med B kort, och 1400 med BE.

En husvagn med totalvikten 1410kg och tjänstevikt 1190kg, får inte dras av en förare med Bkort alls.

En förare med BE, får dra den lagligt, om den inte är 100% fullastad. (dvs en bruttovikt under 1410kg.)
Det är lite knepigt att veta exakt hur mycket bruttovikten är, dock...

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: Husvagn bakom din Kia?

8
Micke2

Om man som Kia har en sänkt släpvagnsvikt.
Kia ceed 2010 års modell har en högsta totalvikt för B-behörighet på 1500kg
Men högsta vikt för bromsat släp är 1400kg
Då får du dra ett släp vars totalvikt är 1500kg på B-körkort. Men bruttovikten på släpet får inte överstida 1400kg oavsett behörighet. Bruttovikten är altså intressant i detta fallet och det har inget med körkortsbehörighet att göra. Oavsett om du har B eller BE behörighet så får inte släpets bruttovikt överstiga 1400kg.

Kia ceed 2010 har även en maximal tågvikt på 3320kg vilket precis motsvarar en fullt lastad bil med ett släp med en bruttovikt på 1400kg. Maximal tågvikt är altså ingen begränsande faktor i detta fallet.

Det du pratar om är vad som står i lagen som maximal dragförmåga med B-körkort. Sen kan tillverkaren välja att sänka släpvagnsvikten under bilens tjänstevikt, vilket då gäller oavsett vad man har för körkort.

I korthet:
Har du B-körkort
Släpets totalvikt får ej överskrida 1500kg
Släpets bruttovikt får ej överstiga 1400kg

Har du BE-körkort
Släpets bruttovikt får ej överstiga 1400kg
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"