Annons

Sticker till Skottland på onsdag, vänstertrafik, tips?

1
De första tipsen har jag själv, kör på vänster sida, blinka inte med vindrutetorkarna eller försk få bort regnet med blinkersena.
Detta är ju självklart, men finns det något som underlättar, små tips och liknande?
Har hört, men vet inte, körde motsols i en rondell i länder med vänstertrafik?

Hur är det att komma på en motorvägspåfart/avfart? Är väl lite nervös, förra gången jag körde vänstertrafik var med mc på Cypern (för 24 år sedan) och då höll jag på att krocka, låg kvar på högersidan efter att ha skurit en högerkurva...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Sticker till Skottland på onsdag, vänstertrafik, tips?

2
Ett tips är att hyra en automatväxlad bil för att slipap ett distraktionsmoment. Det brukar jag alltid göra i England.


Sen sitter ju reglaen på samma sätt i en högerstyrd bil, skillnaden är ju bara den att man sitter på höger sida. Du växlar ju dock med vänster hand.

Rondeller kör man i åt motsatt håll mot här, altså medsols.

Det lurigaste tycker jag är när man gör en vänstersväng, så att man inte hamnar på höger sida, vilket är väldigt lätt gjort..
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Sticker till Skottland på onsdag, vänstertrafik, tips?

3
Det framgår inte om du ska ha hyrbil eller köra med egen bil, men hyrbil med ratten på "rätt sida" (fel) är absolut att rekomendera.

Var där för några år sedan och körde vänstertrafik för första gången.
Hämtade ut hyrbilen i centrala Glasgow, det blev några varv i första rondellen innan jag kom på hur det gick till att köra ut. :oops:

Efter en liten stund gick körningen "av sig själv" och det var som att köra "hemma". Enda problemet som var bestående var när jag skulle gå fram till den parkerade bilen och gick till fel sida ;)

Glöm inte att besöka några whiskydestillerier om du får tillfälle, rekomenderas.
Kia cee'd 1.6 CRDI Komfort 2010, svart metallic

Re: Sticker till Skottland på onsdag, vänstertrafik, tips?

7
r_o_n skrev:Nu bär det iväg till Svågertorp, parkeringen på Malmösidan vid Öresundsbron, sedan tåget till Kastrup...
När du läser detta är det nog försent, men Svågertorps station existerar inte längre, nu ersatt av Hyllie.
Men du lär väl märka att det inte kommer några tåg ;)

Förresten, skippa tåget och ta bilen direkt till CPH, det gör alltid jag (som bor 30 min. bort).

Trevlig resa!!
Kia cee'd 1.6 CRDI Komfort 2010, svart metallic

Re: Sticker till Skottland på onsdag, vänstertrafik, tips?

8
Märkte med det att Svågertorp inte är igång längre, nu ska man in bredvid Malmö arena. Struligt att hitta för en smålänning. :)

Premiär i vänstertrafiken. Det krångligaste var att växla, jag är ju högerhänt. ettan till vänster och femman höger upp. Dessutom så tyckte frugan jag var toknära vägkanten och parkerade bilar...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Sticker till Skottland på onsdag, vänstertrafik, tips?

9
Körde idag från Edinburgh till Glasgow, via Stirling. Det var bl.a. där de spelade in fimen Braweheart.

Men att växla är ingen hit´, man vispar runt lite och har man tur får man i rätt vexel, jag är extremt högerhänt när det gäller att växla. När vi kom till Glasgow åkte vi till IKEA och käkade en portion med köttbullar och lingon.
Motorvägen in mot Glasgow var ett tag fem filer åt var håll, fetaste jag kört iaf. När vi parkerade nere vid centralstationen i ett parkeringshus så står det en Aston Martin DB9 bredvid vår Ford Focus. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"