Annons

Kia på efterkälken

1
Hej
Kia måste nog försöka hänga med i teknikutvecklingen. I dag så visas nya XC60 i Geneve. Den har bl.a Volvos nya Pilot Assist som gör att bilen är i princip självkörande om man håller i ratten. Den kör själv mitt i filen och håller avstånd och styr själv undan vid kollisonsrisk. Samma system finns i V90 . nya Golf och BMW.

Vad kan då KIa erbjuda? Jo adaptiv farthållare, filövervakning som piper när man kommer för nära filmarkeringen och autobroms. Kia ligger långt efter! När kommer dom/vi ikapp?
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
Annons

Re: Kia på efterkälken

3
Ja fast nu är Niron näst intill självkörande med sin adaptiva farthållare och filövervakningssystemet. Den håller sig i filen och svänger in i mitten om man närmar sig linjen.
Den bromsar om någon kör in framför och anpassar hastigheten. Även panikbromsar. Jag sitter med en hand vilande på ratten och farthållare hela vägen till jobbet. behöver bara slå på blinkers och göra kraftigare svängningar när jag ska byta fil / av o påfarter. Sen klarar den sig bra själv sålänge jag inte vill göra en omkörning.

Du kanske skulle uppdatera din gamla sportage och själv komma in i matchen.. Sen är det som kiagubben säger. Det är en bra bit upp till volvopriser.

Re: Kia på efterkälken

4
Jo ,XC 60 är mycket dyrare, men om du tar nya Golf 2017 som har ett system för autonom körning som är vida överlägset ex Nirons. Dessa ligger i ungefär samma prisklass.
KIa gör bra och prisvärda bilar, men tekniken ligger ett antal år efter andra märken.
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell

Re: Kia på efterkälken

5
Niro jämfört med Golf hybrid skiljer ca 100k.
En standardCeed jämfört med en standar Golf skiljer ca 60k.

Går ganska snabbt att förstå att den ena har mer utrustning, mer avancerad teknik.

Jämför man sedan Optima Sportswagon med Passat GTS så tycker jag det är ganska lika i utrustning (snabb översyn) och det skiljer fortfarande ca 40k till Kias fördel.

Re: Kia på efterkälken

6
bertil7 skrev:Hej
Kia måste nog försöka hänga med i teknikutvecklingen. I dag så visas nya XC60 i Geneve. Den har bl.a Volvos nya Pilot Assist som gör att bilen är i princip självkörande om man håller i ratten. Den kör själv mitt i filen och håller avstånd och styr själv undan vid kollisonsrisk. Samma system finns i V90 . nya Golf och BMW.

Vad kan då KIa erbjuda? Jo adaptiv farthållare, filövervakning som piper när man kommer för nära filmarkeringen och autobroms. Kia ligger långt efter! När kommer dom/vi ikapp?
Mycket av den tekniken finns redan i nya Sportage från 2015.
Till nästan halva priset då eftersom Kia är ett "lågprismärke".
Du är verkligen ute på hal is om du försöker jämföra BMW och Volvo med Kia :lol:
Du kanske ska läsa på lite innan du kommer hit och kräker...

Re: Kia på efterkälken

7
Tänk att en Volvo älskare vill komma in hit på ”Lågpris” Forum :-) Volvo är bra bilar.. men det är svårt att jämföra de med varandra. I mitt arbete kör jag Volvo V70 2016 och har privat haft en Ceed i 3 år, nu en Niro, kvalitet på Kia ligger väl så högt som Volvos om inte högre, körkomforten är svår att jämföra då vi är olika byggda allihop, kort, lång, Fet, smal.. Varför jag började med Kia var att Taxibolaget hade en Kia Carens 2010 som jag gillade, den gick i 32 000 mil innan första felet uppstod och då var det AC-pumpen som lät illa och fick bytas, 1500 mil senare gick generatorn efter det blev det fler och fler småfel, togs ur trafik vid 42 000 mil, men, går fortfarande som privatbil i Sandviken. Detta att jämföra med en Ford Mondeo 2011 på vilken vi efter 10 000 mil vi fick byta automatlåda, drivknutar för 3:e gången m.m skrotades vid 15 000 mil.
Så Kia är Prisvärd utan tvekan!
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"