Annons

diesel i europa

1
Hej!
Skall snart köra genom Europa till Sölden Österrike för att åka skidor.
När vi körde i Europa i somras så kunde man välja mellan två olika sorters diesel. Jag kommer inte ihåg vilken jag tankade men det verkar som det fungerade för bilen.
Men det känns lite osäkert att inte veta vilken diesel som är bäst.

Är någon som vet vilken diesel man skall tanka?
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige
Annons

Re: diesel i europa

2
I hela EU så är det kravpå svavelfri Diesel som minst uppfyller EN590.

Normalt har man i Tyskland tre olika kvaliteer:
CityDiesel (Shell) = Svensk MK1 Diesel, samma som vi har här i Sverige
EN590, Svavelfri europadiesel = Standarddiesel i hela EU (Förutom sverige) och den diesel som bilen är byggd för
(EXTRA, PREMIUM, V-POWER, etc....) = Samma som EN590 fast med mer syntetiska tillsatser.

Alla dessa går bra, men jag kör alltid EN590 när jag är utomlands då motorn går fasen så mycket finare med det. Så länge du håller dig inom EU så kan du tanka all fordonsdiesel som säljs på vanliga mackar. Leta efter märkningen EN590 på pumpen om du är osäker.

Vissa länder har en oskattad färgad verson som går utmärkt att köra på, men som kan bli dyr vid kontroll. Det enda som egentligen är vitkigt är att diesel är svavelfri.

I ryssland och öststater utanför EU skulle jag kolla både en och två gånger innan jag tankade.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: diesel i europa

3
Tack för hjälpen!
När jag körde till Kroatien i somras så drog bilen mycket mindre än vad den gör i Sverige.
Kanske mindre rullmotstånd på europas motorvägar eller så kanske jag tankade EN590.

Nu vet jag iallafall vad jag skall tanka :D
/Mats
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"