Annons

Transportstyrelsen

1
Hej!
Nu har jag googlat efter nått som kan vara Tysklands motsvarighet till Transportstyrelsen,det ända jag kan få fram är typ ADAC.Men vad jag förstår är det typ som motormännen som vi har i Sverige.
Är det någon som vet vad det heter, eller är ADAC det närmaste man kan komma.

Tack//Jörgen
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016
Annons

Re: Transportstyrelsen

4
Nu har jag letat men hittar fortfarande inget info.
Så här ligger det till.
Har monterat extraljus 3 st på bilen.
Enligt rykten får man inte ha 3 st extraljus,förmodligen inga alls.om det inte finns registrerat på bilen.vilket skulle betyda en ombesiktning? för att det skall hamna på pappret.
Ett annat rykte 2 får du ha, jämnt antal skall det vara och max.55watt i varje.
Jag skall passera dessa länder,Tyskland,österrike,slovenien,kroatien.
Hittar inte i nått av dessa länder info om extraljus.har mejlat länken jag fick här,men fick svar på tyska.andvände translate ,men blev inte klokare för det,refererade till nån bestämmelse i Fn organisationen ???. eller dylikt.

Är det nån här på forumet som passerat tyskland med liknade uppsättning ljus.
eller kan vilka regler som gäller?

Tacksam för svar

Mvh Jörgen
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016

Re: Transportstyrelsen

5
Hej!

Såsom jag har uppfattat det så ska det vara lagligt att passera exempelvis Tyskland med den uppsättningen extraljus (dock får de som bor i Tyskland inte ha detta utan då gäller max 2 st med en effekt på 55 watt). MEN, de flesta poliser gillar nog inte detta oavsett, så risken är stor att det blir böter ändå, vilket man i så fall får bestrida och krångla med här i Sverige (vilket ingen orkar göra), så det bästa är att täcka över extraljuset som sitter i mitten, du kanske fick med något extraljusskydd när du köpte dem som går att använda tillfälligt utanför Sverige?

Jag kan dock ha uppfattat det helt fel, är osäker tyvärr.

Hoppas det löser sig.
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"