Annons

Kia Finans / Santander

1
Läste igenom det finstilta igen på min kredit för avbetalning. Villkoren när det gäller personuppgifter är otidsenliga, med tanke på nya datadirektivet som som EU håller på att fram så är frågan om de ens kommer att vara lagliga sen.

I avtalet står det lite förenklat.

1. De får överföra dina dina uppgifter utan hinder av banksekretess till andra bolag inom koncernen samt samarbetspartners så länge de är inom EU.

2. De får använda uppgifterna för marknadsföring, "via elektroniska medier såsom e-post och SMS". (Ännu fler företag som ringer för marknadsföring runt middagstid?)

3. De får lagra uppgifterna 3 år efter att man har avslutat relationen med dom.

Google och Facebook finansierar sin verksamhet genom att använda de uppgifter man lämnar där till marknadsföringsändamål. Men de har inte mina kredituppgifter m.m. om de nu inte samarbetar med Santander, för då kan de få det av dom. Nu tar Santander betalt för sina tjänster och vill sen ha möjlighet att kunna sälja uppgifterna också.

En bra beskrivning av Facebook och Google är "Om du inte betalar för produkten, så är du produkten."
Hos Santander finns det risk att man betalar och blir produkten samtidigt.

Så tänk er för innan ni tecknar avtal. Jag har fixat annan finansiering på min bil och ska använda ångerrätten för att bli av med Santander.

Delar av punkt 24 i deras avtal.
B uppgifterna får, utan hinder av banksekretess, överföras till andra bolag inom
Santandergruppen i Sverige eller inom EU/EES i övrigt, inom ramen för ändamålet.
Uppgifter får inom ramen för ändamålet överföras till säljarens samarbetspartners i
Sverige eller inom EU/EES i övrigt och samköras med motsvarande uppgifter hos
mottagaren.

C säljaren har rätt att överföra personuppgifter i samband med överlåtelse av fordran
enligt punkten 2.

D säljaren, andra bolag inom Santandergruppen samt säljarens samarbetspartners, såväl
i Sverige som inom EU/EES i övrigt behandlar uppgifterna i syfte att marknadsföra sina
produkter och tjänster till köparen, samt att säljaren låter andra utvalda företag, i Sverige
eller inom EU/EES i övrigt, få del av köparens namn- och adressuppgifter för marknads-
föringsändamål.

E Santander, liksom samtliga ovan angivna mottagare av personuppgifterna får
kommunicera med köparen via elektroniska medier såsom e-post och SMS.

F uppgifter om köparen och kreditförhållandet bearbetas och analyseras i syfte att
fastställa lämpliga målgrupper för speciella marknadsföringskampanjer. Uppgifterna får
lagras av säljaren upp till 3 år efter att kreditförhållandet avslutas för nämnda ändamål.
Varje köpare har rätt att en gång per år utan kostnad skriftligen ta del av de personuppgifter
som finns registrerade om köparen. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan
köparen när som helst begära att uppgifterna rättas eller tas bort. Köpare kan även när
som helst avsäga sig ytterligare erbjudanden om produkter och tjänster. Säljaren är
personuppgiftsansvarig och kan kontaktas på
personuppgiftsansvarig@santanderconsumer.se. Krediten kan, om säljaren står under
Finansinspektionens tillsyn, registreras i ett centralt register över privatpersoners krediter.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Annons

Re: Kia Finans / Santander

2
Då bör du sälja din bil också, för transportstyrelsen säljer även de dina uppgifter.
De tjänar årligen ca 30 miljoner på våra uppgifter som företag kan köpa för att skicka riktad reklam till dig.

Ingen skillnad mot santanders villkor, santander vet om dina bankuppgifter men de får ej lämnas ut såvida mottagande part inte övertagit din skuld.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Kia Finans / Santander

3
Vet att transportstyrelsen, SPAR, m.fl säljer uppgifterna. Jag får lite brev ibland med de som adresskälla, dock inga samtal, SMS eller e-mail. Jag har spärrat mig för försäljning hos ett par register när det blev för mycket med konstig reklam.

Lite av det jag reagerar på är punkt B och E, som känns lite väl öppen.

Har för mig att det inte var så i tidigare billånet jag hade.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Kia Finans / Santander

4
Helt naturligt och alla gör det för att de får, de skickar din info till alla bolag inom koncernen, enda skillnaden är att santander kanske är mer frikostig i stt uttlande vilka de samarbetar med vad de gör. de flesta brukar bara erkänna att de följer lagen för då har de absolut störst spelrum.

Kolla transportstyrelsen, de vill inte gärna erkänna att de säljer dina uppgifter, till vem är de ännu mer hemliga med.

söker man personuppgifter på deras hemsida så får du fram lagar och dylikt, inte att de faktiskt tjänar pengar på dig.
Och där kan du som privatperson även köpa uppgifterna, för det är allmän handling, bara du betalar.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"