Annons

Xenonkonvertering av huvudstrålkastare, varför?

1
Visst är det bra med bra ljus. Detta kan man ju inte säga iaf om Ceed t.o.m årsm. -12

Nu går det ut på en generell grej gällande alla konverteringar på huvudstrålkastarna

Varför ska man göra något så halvdant som en xenonkonvertering?
Visst, i med xenonlamporna och dumparna och se till så matningen med ström blir rätt och sedan tuta och köra, eller?

Hur många av er som konverterat har satt in automatisk ljusnivåreglering som lagen kräver enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG. Dessutom ska man tydligen ha strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.

Så hur många gör egentligen de två senare punkterna?

Inte många med tanke på de hemyxade xenon man möter när det är mörkt ute. Senast ikväll mötte jag en gammal Volvo 740, det bländade på helljus och när det kopplades ner till halvljus märkte jag ingen direkt skillnad. Starkt som f*n och helt fel. Möter liknande var dag och man tror att de man möter har släp eller är tungt lastade, tills man ser hur ljuset pekar. Tror t.o.m. att glasen eller reflektorerna i huvudstrålkastare på original xenon ser annorlunda ut än de utan xenon
Har på min bil 3 stors extraljus med 100w i vardera, så jag blir inte lätt bländad annars....


Men att sitta i den bilen som har hemkonverterad xenonbelysning kanske inte känns lika fel som att möta en med det, där allt inte är gjort.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Xenonkonvertering av huvudstrålkastare, varför?

2
Ja, men problemet är oftast INTE nivåregleringen dock. Utan när gamla bilar konverteras till xenon med frostat glas och allt för hög kelvintemperatur resulterar det i ett väldigt bländande. Halvljuskonvtering även kräver enligt lag även högtrycksspolning eller torkare eftersom smuts och is sprider ljuset och därmed bländar mer.

Att konvertera halvljuset på en nyare bil med klarglas eller ännu bättre riktig optik (fisköga) med 4300K eller 5000K ger samma resultat som en bil med orginal xenon i de flesta fall. Bilar med orginalxenon kan ofta blända ännu mer pga automatiska nivåregleringen när man åker över gupp så blir den fördröjd och riktar upp lamporna snabbt och sedan ner.

Men yngligar med sin volvo 740 och 8000K xenon och frostat glas tar tyvärr inte hänsyn till detta och därför bländar de satan! Min förra bil en BMW E46 330, så bytte jag ut till 5000K xenon men eftersom den hade frostat glas på lyktorna så bytte jag till helt nya lyktor med klarglas och riktig optik med "fisköga". Resultatet var ett perfekt halvljus helt utan bländning.

Ps 4300K och 5000K xenon är ECE godkänt men 6000K och uppåt anses vara för blått och bländar mer tack vare det blåa ljuset har en kortare våglängd som ger mer spridning och "stickljus". Desto kallare ljuset är desto svårare är det alltså att forma och skära av upp till utan att blända och regel ger det även svagare ljus när man tittar längs det pga sämre lm/w och färgåtergivning.

Slutsats:
Gör man halvljuskonvertering bör man se till att man inte bländar men är inte godkänt utan nivåreglering, klarglas, högtryckspolning/torkare. Helljuskonvtering ger oftast inga anmärkningar i 99 av 100 fall.
Välj maximalt 5000K i halvljus och riktiga halvljuslampor i öppen reflektor eller helljuslampor i sluten optik (fisköga).
Bild
Bild
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Xenonkonvertering av huvudstrålkastare, varför?

3
Min Ceed har jag 35w 6000k Xenon i halvljus och bländar inte mer än när jag kör original halogen tack vare projektorlinserna. Jag anser att har man inte projektorlins så ska man absolut inte xenonkonvertera halvljuset, jag blir bländad varje kväll när man åker hem från jobbet av ett par gamla 740's eller annat tjaffs.

Aut. nivåreglering gillas inte ens av de som har det original, visst på vissa backkrön kan det hjälpa men oftast är regleringen för långsam i mitt tycke.
Krav på spolning är ett skämt, visst lampan blir inte lika varm men det blir varm nog att smälta is. Kan väl ta nån minut extra kanske.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570

Re: Xenonkonvertering av huvudstrålkastare, varför?

4
jockejr skrev:Min Ceed har jag 35w 6000k Xenon i halvljus och bländar inte mer än när jag kör original halogen tack vare projektorlinserna. Jag anser att har man inte projektorlins så ska man absolut inte xenonkonvertera halvljuset, jag blir bländad varje kväll när man åker hem från jobbet av ett par gamla 740's eller annat tjaffs.

Aut. nivåreglering gillas inte ens av de som har det original, visst på vissa backkrön kan det hjälpa men oftast är regleringen för långsam i mitt tycke.
Krav på spolning är ett skämt, visst lampan blir inte lika varm men det blir varm nog att smälta is. Kan väl ta nån minut extra kanske.
Jo projektorlins (fisköga) är helt klart optimalt men det är en spegel bakom som skärmar av:
Bild
Jag har projektorlins i min bil och jag har prövat skillnaden mellan 4300K, 5000K, 6000K och 8000K:
Vid 4300K är ljuset ganska gult men har en knivskarp kant (laglig)
Vid 5000K är ljuset vitare men har en skarp kant den också (laglig)
Vid 6000K är ljuset kallvitt och ger bilen ett fräscht utseende men har diffusare överkant med en del stickljus
Vid 8000K är ljuset ganska blått men har diffusa överkant med mycket stickljus åt alla håll är inte lämplig i halvljus

Det finns även xenonlampor med inbyggd avbändning, fungerar mycket bra men inte lika som projektorlins så klart:
Bild
Den täckta ytan på glaset skärmar av ljuset som går nedåt från ljuscentrum av xenonlampan. Ljus som går nedåt går sedan uppåt i reflektorn och bländar, därför skärmar man bort det.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Xenonkonvertering av huvudstrålkastare, varför?

5
Intressant läsning. Om man nu fantiserar och säger att jag ska konvertera.
Det sägs i inläggen att om man konverterar bakom en lins är det mer ok. På min Ceed ser det ut som jag har halvljuslampan bakom linsen. Det är väl helljuset som man är intresserad av att få med xenon, eller?

Jag har faktiskt inte en aning om vilket som är vilket.
Vad kostar ett kit? Viken styrka ska man ta?
Vad blir böterna om man blir stoppad?
Kan man med fem tummar på var näve fixa detta själv?
Hur ser ett komplett kit ut?

Eller ska man konvertera tre extraljus istället?
Jag har tre SIM, två bredd och en pencil. Liknande dessa http://www.xenonhuset.se/extraljus-fjar ... p-316.html
Jag vet att man kan köpa dem ombyggda för xenon.
Får man in hela kitet i lamphuset om man bygger själv? Räcker den reläsats man har idag till 3x100W
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"