Annons

Nya alufälgar SW PHEV

1
Hej!

I väntan på nya bilen så skall jag inhandla aluminiumfälgar och försöker lista ut vad man bör köpa. Original med bilen kommer 215/55 R17 antar det är 17x7 (?). Planerar att montera Brock B32 som jag tycker ser fina ut som på denna bild:
Bild
Men hur skall man exakt veta ET mått och däckmått. Det är ju lite av en djungel för mig :)

ET på fälgen är 45 mm - förstår inte hur det kommer relatera mot orginal. Finns det en kalkylator man kan använda? Däck också - kan jag gå på Goodyear 225/45 R18 95W
XL. Hänger ju ihop med mått och hur det får plats med orginalfjädring.

Hilfe please...

Har ställt frågan till bilbörsen där jag köpt bilen också men inte fått svar ännu.
Annons

Re: Nya alufälgar SW PHEV

2
Hos många av de som säljer fälgar matar du inte regnummer eller modell och så får du veta vilka fälgar som passar och väljer du att du vill ha kompletta hjul så får du vanligen även förslag på däck som passar fälgen du väljer.

Brock hade ju en alldeles utmärkt fälg konfigurator för att se hur det blir på bilen.
https://brock.de/felgen-konfigurator/#22721584!42A8610

När det gäller et och andra mått på fälgarna så är nog google eller wikipedia bättre källa än mig.
Har inte 100 koll på ET men det tillsammans med bredden på fälgen styr hur långt ut fälgen sticker ut.
Lågt ET = längre ut från hjulhuset. Med för lågt ET och eller för breda fälgar kommer däcket hamna utanför skärmarna men så länge slitbanan är innanför skärmen så är det iaf lagligt.

ET har ingen betydelse för val av däck men det har bredden på fälgen.
Framgår inte hur breda fälgarna du tittat på är för Brock B32 med ET45 finns i 8,5 och 7,5 bredd.
225 breda däck borde funka hur som haver men det beror på lite på hur mycket gummi du vill ha utanför fälgkanten.
8,5" är 216mm vilket innebär att du har iaf några millimeter till godo med däck utanför fälgen om däcket är 225mm även om du får dela det på två sidor.
kia optima sw gt line 2017
Skriv svar

Återgå till "Optima"