Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

61
peter_b skrev:Har nu också beställt en med plus 2 och en del extra småsaker.
Tror vi alla har liknande priser. Vw handlaren bara ryckte på axlarna när jag berättade om rabatten Kia ger: -"köp den"

Min handlare sa förresten att 3-4v var leveranstid normalt men jag vill ha minförst om 2mån pga inbyte.

Även min är förmånsbil.
På papperet blir detta en kalasaffär!
Lägre förmånsvärde, mindre bensinkostnad, lägre skatt, 7 års garanti.... svårt att slå. Enda frågetecknet jag egentligen hade var bagageutrymmet samt att jag inte vet så mycket om Kias kvalitet och service mm.

Jag valde förresten en bränsledriven p-värmare till...
Utan att vara mer insatt så tror jag att den förbrukning den orsakar tas hem genom en varm motor och kupé. Går ännu att ändra.
Hur tänker ni andra kring det?
Hej Peter, ny här på forumet och frågade min lokala Kia åf om bensinvärmare och fick svar att det inte finns att köpa till? Har du beställt den via Kias åf?
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

65
Ja en bränsledriven p-värmare är inte elansluten.
2 kablar blir det enligt min Kia handlare om man använder elektrisk p-värmare dvs vanlig motorvärmare med kupéuttag. Vore bra om jag får namnet på din handlare så jag kan hänvisa till att det går att lösa. Tack

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

67
Har fått följande svar av min KIA-hanldare (Gävle) gällande laddning och att minimera bensinmotorn:

1) Finns det riktlinjer för laddning i hemmet? Behöver man ha en separat jordfelsbrytare på "garage-proppen" eller räcker det med en huvud-jordfelsbrytare?
Svar:10 Ampere räcker. Annars inget. Bilen har säkerhetssystem som känner av om det är nåt fel i uttaget. Är de 16 A i uttaget känner den av det och ställer om så att laddningen blir rätt.

2) Kan man göra inställningar för ACn och klimatvärmaren? Funderar på hur man kör bäst/mest utan att dra igång bensinmotorn.
Svar: Optimalt inställt på 21C
Om du lägger in en rutt på navigatorn så skall bilen själv räkna ut bästa möjliga fröbruknin.. Exempelvis om man närmar sig en stad, så går det mer på el.


Är det nån som har testat att kontrollera ACn eller rutt på navigatorn? Hur funkar det för er? (Jag återkommer när jag testat...)

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

68
Jag har nu haft min Optima Plug-in SW i en vecka och är riktigt nöjd. Det tog en vecka från beställning till leverans, inklusive montering av dragkrok. Har bara kört 15 mil än så länge, men jämfört med en trött Opel från 2008 så är det förstås en helt annan värld. Provkörde också en Passat GTE ganska ordentligt innan jag slog till och det som fällde avgörandet var att jag fick en bra rabatt från Kia-handlaren (företagsbil) medan Volkswagen-säljaren inte kunde gå ner en krona. Kian bullrar lite mer på grov asfalt, bensinmotorn är inte lika tyst och bagageutrymmet är lite sämre utformat. Barnvagnen går dock in utan större problem. Och Kians förarmiljö är tydlig, tekniska lösningar som adaptiv farthållare, p-hjälp etc funkar klockrent och räckvidden på el är betydligt bättre. Dessutom är panoramaglastaket en fröjd.

Även jag har irriterat mig på att bensinmotorn går igång när jag startar bilen. Den verkar inte användas för att driva motorn framåt (EV-läget fortsätter lysa), men däremot värma/kyla bilen. Jag har testat att köra stolsvärme och rattvärme och avstängd kupévärme, vilket funkat helt okej hittills. Men lite irriterande är det allt.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

69
Jag resonerade precis som du. Jag fick ner GTEn till ca 50tkr över optiman. Jag gillade körwgenskapet, finish och bagageutrymmet bättre i GTE men det som fällde avgörandet var dels pris men faktiskt främst att kias kvalitet verkar vara mycket bättre än vw (tänker på kundnöjdhet). Sen giölar jag skyltvisning i instrumentpanelen. Det krävdes nåt dyrt i GTE om man skulle ha det.
Har du förresten p-värmare i din?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

70
peter_b skrev:Har du förresten p-värmare i din?
Nej. Jag har fortfarande inte sett någon utrustningslista med tillbehör för bilen. Finns inte heller på hemsidan, vad jag kan se. I produktbladet står det att enda tillvalen som finns är vit läderklädsel och metalliclack. Jag var glad att jag kunde välja till dragkrok, men tänkte inte på p-värmare (vilket är lite synd för det var ett av mina krav på utrustning till Passaten). Hur fungerar den?
Skriv svar

Återgå till "Optima"