Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

41
erolmam skrev:Jag tackar även för tipsen ang laddkabel, mha tipsen lyckades jag hitta detta ställe i UK med fri frakt inom EU: http://www.evcables.co.uk/227/Type-2Type-2
Jag beställde den billigaste 16A, 5m refurbished för 129pund i onsdags, den postades i fredags och är redan i postterminalen i Malmö idag. Får den imorgon, återkommer med recension.
Tyckte själv som sagt att det var lite saftigt med dryga 4000 kr från KIA, så det var ju bra att du kunde hitta den billigare mha mina länkar :thumbup:
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

42
Har haft min bil sen sista juni och åkt 200mil nu. Är riktigt nöjd - det är en förmånsbil på företaget och jag tog det stora paketet med 17% rabatt. Har tankat bara 1 gång och gjort en långförd med den på 60mil tor. Tycker den tar sig lätt 50km på el och jag kommer då fram och tillbaka till jobbet. Har inte hittat en laddare på jobbet men inte brytt mig om att leta så mycket - det finns bara 6A motorvärmaruttag och det funkar bara ibland på vissa uttag.

Tycker att kvaliten är bra - kommer från BMW så jag är väl lite kräsen av mig. Stör mig på att bränslemätaren inte är exakt - trotts att jag bara åker på el kan det skillja 30 km på mätaren från gång till annan. Annars fungerar allt och den känns skön att köra. Jag körde alltid BMW'n på ekonomi så jag har ingen stor gasfot. Får se hur den är när det blir lite kallt.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

43
Har nu kört fyra dagar till jobbet, 63 km enkel väg. Batteriet räcker inte riktigt ända fram, men det är inte alls långt ifrån.
Det blir lite av en sport att klara sig så långt som möjligt, såklart, och idag slog jag nytt rekord med en genomsnittsförbrukning hem på endast 0,04 l/mil! Det blir alltså bara 2,5 dl bränsle! Får se om jag behöver tanka något mer i år :thumbup:

Annars saknar jag också förvaring för varningstriangel, punkteringskit och dragkrok. Funderar på om man kan hitta någon bra korg/låda att spänna fast i kardborrefästena på sidan. Återkommer om jag hittar på något bra.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

44
Jag har beställt denna bil som förmånsbil och skall få den i början på oktober.
Mycket bra rabatt! (70.000 från KIA och 20.000 supermiljöbilspremie som betalas ut senare).
En detalj som jag undrar över: Är det värme i ryggstödet därbak? Det har ju inte varit så kallt än så det är kanske ingen som märkt något?
1,7 modellen har ju ingen värme i ryggstöden vilket tydligt framkommer med värmekamera i Vi bilägares test 2016.
Vår bil får bra kritik i senaste Vi Bilägare (undantag däckbuller på grov asfalt). Rubrik: "Kan bli en vinnare"

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

46
Hej.
Nyligen beställt en röd Optima SW laddhybrid med vit klädsel, motor+kupe' värmare, avtagbart drag, lastbågar och vinterhjul. Totalt 379 kkr med miljöbonusen avdragen. Var det okey pris? Vad har ni andra gett, om man får fråga? (privatköp)

Leverans i januari, är förväntasfull.

Mvh
Johan

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

47
Har nu också beställt en med plus 2 och en del extra småsaker.
Tror vi alla har liknande priser. Vw handlaren bara ryckte på axlarna när jag berättade om rabatten Kia ger: -"köp den"

Min handlare sa förresten att 3-4v var leveranstid normalt men jag vill ha minförst om 2mån pga inbyte.

Även min är förmånsbil.
På papperet blir detta en kalasaffär!
Lägre förmånsvärde, mindre bensinkostnad, lägre skatt, 7 års garanti.... svårt att slå. Enda frågetecknet jag egentligen hade var bagageutrymmet samt att jag inte vet så mycket om Kias kvalitet och service mm.

Jag valde förresten en bränsledriven p-värmare till...
Utan att vara mer insatt så tror jag att den förbrukning den orsakar tas hem genom en varm motor och kupé. Går ännu att ändra.
Hur tänker ni andra kring det?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

50
Laddar ni i vanliga eluttag t.ex. i ett garage?
De som säljer laddboxar menar att det kan finnas risk med det.
Hur ser ni på det? Regeringen ska ju ge rabatt på laddboxar hemma enligt nya budgetförslaget.
Vi får se hur mycket det kan bli. 150 mkr ska finnas för det.
Skriv svar

Återgå till "Optima"