Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

51
andreas_t skrev:
Har hunnit med en del semester så har bara blivit 80 mil totalt i bilen, men är överlag supernöjd, klart det finns småsaker som skulle kunna göras/vara annorlunda så som om det fanns ett extra regen läge istället för att bara bromsa.
Hej!

Jag är ny här och lite nyfiken på Optima SW Phev.
I någon artikel läste jag att ett regenläge ska finnas, detta aktiveras genom att hålla inne knappen för ev/hev. Läget ska bara kunna aktiveras när batteriet är under en viss procents laddning. Jag fick reda på detta efter att jag provkört bilen och har därför inte kunnat se om det stämmer.

Är det någon här som vet om detta stämmer, eller har möjlighet att testa?


Mvh Andreas
Har testat att hålla inne Hev knappen för att få igång ett regenarationsläge, dvs at batteriet aktivt laddas under körning. Har testa med olika laddnivåer men det händer ingenting. Hade varit bra att veta om det finns en sådan möjlighet, dvs att batteriet aktivt laddas upp under körning. Någon som vet?
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

53
Hej, nya här i KiaCarClub. Precis köpt mig en Kia Optima SW PHEV. Jag har inte fått mitt registreringsnummer ännu och försöker skriva in andras reg.nummer jag hittar på nätet men däckfirmorna verkar inte hitta dessa i sina system, möjligen för nya bilar.

Nu vill jag köpa vinterdäck och fälg till denna tjusiga bil innan lev. även om det inte är panikbråttom, men är en man ute i god tid för det mesta.

Jag letar och letar men hittar inte uppgifter om Bultcirkel, ET, Nav och Bultgäng.

Någon här som har stenkoll på vilka fälgar man kan ha eller bör ha?

Jag tänker mig 17" storlek på däck och fälg.

Tacksam för svar och gärna förslag på bästa däckförsäljare på nätet eller fysiska butiker i Göteborgs-området.

Ha de gott alla goa Kia-ägare!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

54
Hej på er - jag har sneglat på denna fina bil ett tag och har nu provkört den en helg. Jag är relativt ny i elbilsvärlden, men något som slår mig är;

- bränsleförbrukning ca 0.1l/mil under "elmilen", alltså de första 50-60km. Då har jag medvetet kört väldigt lugnt. Till min förvåning startar bensinmotorn och är i drift första 8 km. Yttertemperaturen är 11C och jag tolkar det som att bensinmotorn används för att värma kupén? Mer ändamål?

- Enligt ovan är ju detta en tillkommande kostnad på ca 1.5 kr/mil - vilket skall jämföras med om bilen gått på endast el 1-2 kr/mil - alltså en betydande ökning. Är detta bensintillägg något man skall räkna med för alla laddhybrider?

Till er som haft SW PHEV ett tag;

- upplever ni att bensinmotorn går oftare/mer nu när vi rör oss mot kallare tider? Jag är brydd över att bensinmotorn kommer gå konstant när det är -5C ? Isåfall är jag väldigt skeptisk.

- en detaljfråga; vid provkörning tycker jag att den "automatiska avimningen" av framrutan inte riktigt fungerade. Rutan immade helt enkelt igen trots allt var på "auto". Jag fick helt enkelt starta front-fläkten på full fart med följd att bensinmotorn startade. Hur är era erfarenheter av detta?

I övrigt - vilken bil! Det är nära köp nu.
Senast redigerad av ivarmag den 17 sep 2017, 08:11, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

55
Hej
Jag hämtade ut min bil i fredags och är skönt nöjd med körupplevelsen och komforten. Men funderar på samma sak som ivarmag:

"- bränsleförbrukning ca 0.1l/mil under "elmilen", alltså de första 50-60km"

Varför drar bensinmotorn igång (på tomgång) och stödladdar batteriet även om hjulen enbart drivs av batteriet?
Kan man göra några inställningar för det?

Det verkar vara klimatanläggningen som triggar igång laddningen, ställer jag om den till OFF stängs motorn genast av.
Men även vid en snabb inbromsning började den ladda.

Vad har ni andra för erfarenheter?

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

56
Äntligen ska jag hämta ut min laddhybrid imorgon!
En fundering jag inte kan hitta svar på dock. Hur hög laddström kan denna bil ta emot i en publik laddstolpe? 16 amp, 32 amp? 3,7kw, 11kw, 22kw, 50kw? 1 fas, 3 fas?
Tänkte köpa en laddkabel för att kunna ladda på fler ställen än hemma nämligen.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

57
Jalla skrev:Äntligen ska jag hämta ut min laddhybrid imorgon!
En fundering jag inte kan hitta svar på dock. Hur hög laddström kan denna bil ta emot i en publik laddstolpe? 16 amp, 32 amp? 3,7kw, 11kw, 22kw, 50kw? 1 fas, 3 fas?
Tänkte köpa en laddkabel för att kunna ladda på fler ställen än hemma nämligen.
Jag har hämtat ut min idag! Roligt och lite oroligt!
Min uppfattning: bilen kan ta emot högst 3,3 kw. Man kan ladda upp till 16 amp och 1 fas.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

58
Hej.
Skulle be en elfirma hjälpa mig med lite extra uttag i garaget för laddning och motorvärmare. Men firman sa att man måste ha en speciell jordfelsbrytare på gruppen som går till uttaget man laddar ifrån. Samt att det är vara g med lagkrav att man måste ladda via en laddbox. Någon mer som hört detta?
Jag hade räknat med att ladda via vanliga väggurtag så jag vart rätt förvånad.
Hur laddar ni som fått bilen levererad?

Mvh
Johan

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

59
Om man t.ex. tar Garos laddboxar som är enfas, så har dom inbyggd personskyddsbrytare. Även deras trefas laddare har faktiskt inbyggd jordfelsbrytare.

Oftast så har dom flesta hushåll som gjort någon form av renovering dom senaste 15-20 åren jordfelsbrytare och då med B-karaktärestik (vilket är minimum för laddboxar). Och om man överhuvud taget ska koppla in något utomhus så bör man ha en jordfelsbrytare alternativt en personskyddsbrytare på just den gruppen.

Lagkrav att ladda via laddbox? Mjae, inte så vitt jag vet. Men det är ju att föredra om man har tänkt ha en fast installation.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

60
Jag laddar med vanligt eluttag 10A. Har inte märkt några konstigheter med det. Det tar 5 timmar som Kia utlovat tills batteriet är fullt.
Jag har bara en huvudström-jordfelsbrytare som ligger på alla grupper.
Laddar vid P-stolpen på jobbet utan bekymmer, den har en egen brytare.

Om jag får spekulera:
Det sitter en rejäl dosa på ladd-sladden -antar att den innehåller reglerteknik som känner av strömkällan och optimerar laddningen. Den borde även skydda bilen mot eventuella strömspikar.

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid
Skriv svar

Återgå till "Optima"