Annons
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

132
Det var ju lite diskussion tidigare i tråden om motorvärmare/kupévärmare för att minska behovet att köra bensinmotor. Ni som har dessa bekvämligheter och hunnit med några mil i minusgrader: Hur påverkar dessa behovet av bensinmotor för att få värme? Hur långt kan man köra i säg 5 minusgrader med 20-gradig kupé innan bensinmotorn går igång om den stått med motorvärmare innan avfärd? Hur länge håller sig kupén varm om man har klimatanläggningen avstängd och bilen har stått med kupévärmare så att kupén var ordentligt varm innan avfärd?

Tacksam om någon har erfarenheter att dela. Mvh, Magnus

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

134
Har precis signat denna bil som förmånsbil och rabatten på 72 216 kr verkar som sagt vara standard då jag också fick exakt det direkt i offerten.
Jag, som många andra, har jämfört denna mot GTEn och för mig föll avgörandet både på pris (ca 600 kr billigare netto/mån) och passatens hybridläge som automatiskt körs vid -10 eller kallare.
För mig som bor i de kalla delarna av landet och kommer att köra ca 3 mil enkel väg till jobbet varje dag, så känns det som att behöva värma bilen med bensin är mer värt än att behöva driva bilen med bensin större delen av dagspendlingen vid "normal"-temp på vinterhalvåret.

Jag lånade hem båda och körda till jobbet. Då var tempen ca -3 och båda bilarna kördes utan att kupévärmaren varit igång.
Optiman startade bensinmotorn från start och en eller två ggr till på de 3 milen och landade på en snittförbrukning på 0,14 l/mil.
Samma resa med passaten och tvingat hybridläge (för att kolla hur det skulle bli en kall dag) så kördes bensinmotorn i stort sett hela vägen förutom i stan när det gick under 70 km/h, och förbrukningen landade på 0,48 l/mil för samma resa.

Nu gäller det bara att det stämmer som KIA säger att eldriften ska fungera enda ner till -30, känns som ingen verkligen har testat det i verkligheten än.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

135
Om jag haft motor och kupe värmen på vid ca -5 grader och har värmen på 20 grader då går motorn 15 - 20 km. Sedan går den igång sporadiskt kortar stunder. Inget problem att hålla värmen hittills det har ju inte blivit riktig kyla bara - 10. Kör mest stadstrafik och ligger på en förbrukning på 3,5 L/100 km. Ang laddare så tar laddningen fullt 10A så för att kunna använda motorvärmare så måste jag använda ett uttag som går på en annan säkring. Skall köra en tur på 95 mil snart, det blir "spännande".

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

136
Bjen skrev:
Batteri-Johan skrev:Hej.
Nyligen beställt en röd Optima SW laddhybrid med vit klädsel, motor+kupe' värmare, avtagbart drag, lastbågar och vinterhjul. Totalt 379 kkr med miljöbonusen avdragen. Var det okey pris? Vad har ni andra gett, om man får fråga? (privatköp)

Leverans i januari, är förväntasfull.

Mvh
Johan
Hej Johan mfl.

Hur fick ni dessa priser?
Jag tittar på en med Plus paket 2 och de ligger ju på en bra bit över 400 k och ska man sedan ha metallic, drag och motorvärmare blir det ännu mer.
Nu får man Demobilar för dessa priser men då tillkommer eftermontering av allt och man kommer ändå upp i 400 k.
Var det speciella kampanjer i somras som jag missade eller är det jag som inte kan pruta?

Vh
P
Hej.
Den jag har beställt är inte med pluspacket 2.
Avtagbart drag: 8,5 kkr.
Motorvärmare: 5 kkr.
Lastbågar : 3 kkr.
Vinterhjul frk : 11 kkr.
Vit skinnklädsel 5 kkr.
Fick en rabatt på 65 kkr och det är alltså privatköp.
Prova fråga runt hos fler. Jag kan ha fel men små firmor ger enligt min erfarenhet mer rabatt. Om de inte villl ge dig mer rabatt då testa med t.ex. gratis service, lackbehandling,...

Jag gjorde inget särskilt mer än att vara trevlig och var seriöst intresserad och lät säljaren visa bilen ordentligt. Sen prutade jag lite till " köp dagen" och lovade i princip att köpa bilen vilket också blev fallet.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

138
Är sedan en vecka nybliven ägare av Optima SW Plug In. Är helnöjd med nya bilen, men stör mig lite på att det är svårt att endast
köra i EV-läge, då den gärna vill slå på bensinmotorn trots att det är full laddning i batteriet. Har någon bra tips på vilka inställ-
bingar man bör ha för att kunna köra den på EV-läge utan att den går över på HEV-läge?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

139
bm1249mercury skrev:Är sedan en vecka nybliven ägare av Optima SW Plug In. Är helnöjd med nya bilen, men stör mig lite på att det är svårt att endast
köra i EV-läge, då den gärna vill slå på bensinmotorn trots att det är full laddning i batteriet. Har någon bra tips på vilka inställ-
bingar man bör ha för att kunna köra den på EV-läge utan att den går över på HEV-läge?
Det enda som bör få den att gå över på HEV-läge är onödigt stark acceleration eller att värme behövs till kupéuppvärmning.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

140
davidn skrev:
bm1249mercury skrev:Är sedan en vecka nybliven ägare av Optima SW Plug In. Är helnöjd med nya bilen, men stör mig lite på att det är svårt att endast
köra i EV-läge, då den gärna vill slå på bensinmotorn trots att det är full laddning i batteriet. Har någon bra tips på vilka inställ-
bingar man bör ha för att kunna köra den på EV-läge utan att den går över på HEV-läge?
Det enda som bör få den att gå över på HEV-läge är onödigt stark acceleration eller att värme behövs till kupéuppvärmning.
Se tidigare sidor i denna tråd där det diskuterats mycket kring att motorn startar enkom för att värma kupén. OFF-knappen på klimatanläggningen fungerar i princip som OFF-knapp för motorn, men med resultat att du fryser om tårna. Anledningen till detta är att KIAn saknar värmepump för klimatanläggningen, vilket många dyrare bilar har. Dock är lönsamheten för denna värmepump tämligen ifrågasatt. Så, summa summarum, du har en fin bil trots att bensinaren startar vintertid.

http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... 8&start=90

Återgå till "Optima"