Annons

kia optima sportswagon gt line 2017

1
Problem med stenskott
har aldrig upplevt att jag har fått så stora lack släpp på mina tidigare bilar
som jag fått nu !
eller har stenskotten blivit hårdare eller kanske större stenar fast då borde rutan ha fått lika många stenskott
har haft bilen i en månad nu ! och har kört 300 mil fast jag tror inte det har blivit fler nu så det vart vid dom 200 första milen
Väldigt konstig klarlack det är den som släpper och det släpper vid skiktet mellan lacken och klarlacken
det finns inga skador ner till plåten .
Jag har den här lacken på min Kia
Red Temptation
Tänkte kolla om det är någon som har liknade problem med sin optima Kombi
Annons

Re: kia optima sportswagon gt line 2017

4
Ralph skrev:Problem med stenskott
har aldrig upplevt att jag har fått så stora lack släpp på mina tidigare bilar
som jag fått nu !
eller har stenskotten blivit hårdare eller kanske större stenar fast då borde rutan ha fått lika många stenskott
har haft bilen i en månad nu ! och har kört 300 mil fast jag tror inte det har blivit fler nu så det vart vid dom 200 första milen
Väldigt konstig klarlack det är den som släpper och det släpper vid skiktet mellan lacken och klarlacken
det finns inga skador ner till plåten .
Jag har den här lacken på min Kia
Red Temptation
Tänkte kolla om det är någon som har liknade problem med sin optima Kombi
Troligtvis fel vid lack av bilen, gått för lång tid mellan färg och klarlack så det blivit för torrt, då fäster inte klarlacken som den ska.
Sök lite och se vad du finner. Finns de som varit drabbade förr och det verkar ha varit trögt att få rätt mot kia.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: kia optima sportswagon gt line 2017

5
Ralph skrev:Problem med stenskott
har aldrig upplevt att jag har fått så stora lack släpp på mina tidigare bilar
som jag fått nu !
eller har stenskotten blivit hårdare eller kanske större stenar fast då borde rutan ha fått lika många stenskott
har haft bilen i en månad nu ! och har kört 300 mil fast jag tror inte det har blivit fler nu så det vart vid dom 200 första milen
Väldigt konstig klarlack det är den som släpper och det släpper vid skiktet mellan lacken och klarlacken
det finns inga skador ner till plåten .
Jag har den här lacken på min Kia
Red Temptation
Tänkte kolla om det är någon som har liknade problem med sin optima Kombi
Jag har fått precis det du beskriver och jag har också den röda SW GT. Upptäckte det efter biltvätt för någon vecka sedan och blev väldigt förvånad att det kunde se ut så på en bil som är inköpt för 5 månader sedan och som gått knappt 500 mil.
Jag har inte kört någon direkt landsvägskörning förutom lite Essingeled men framförallt genom Stockholm (Sundbyberg <-> Söderort) och längs Nynäsvägen har det ju legat rätt mycket grus som sprutar en del men ändå. Hittade vid snabb kontroll en 8-10 små "fläckar" där klarlacken släppt.
Ska försöka få tid och tajma biltvätt med återbesök till bilfirman så får vi se vad dom har att säga.
Min gamla Cee'd kördes drygt 5000 mil på samma sträckor (plus 3-4 resor upp till norrland längs E4) och den hade inget av det här problemet.

Re: kia optima sportswagon gt line 2017

6
Precis Jag hade Kia Optima Innan och innan det en Volvo V70
och jag har aldrig fått dessa stenskott och om det har blivit något så har ju det blivit ett litet märke inte att klar lacken släppt !!
nu har det släppt så pass mycket att det är ett stor flack gått bort som typ 5X5 millimeter och det är bara klarlacken som släppt för man ser färg lagret under och det finns inte en tillstymmelse till att det skulle vara skadat ner till plåt lagret eller grundfärgen.
jag frågade vilken färg det borde vara på grundfärgen dom säger vit eller grå !
Så Kia Sverige ger sig inte dom säger att det är stenskott ??? det säger jag med så jag fattar inte vad dom håller på med !
men jag hade antagligen tur i oturen och fick en sopp maskin ovanför en viadukt här i Västerås så det blir byte av det mesta panoramataket backspeglar allt krom
lyktor vindrutan. det är bara 14 stenskott i den ;-) och minst 20 stenskott i huven och en dörr och fronten ska vi inte nämna !

Så självrisken blir 6250 :-

Med vänlig hälsning
Ralph

Re: kia optima sportswagon gt line 2017

7
Ralph skrev:Så Kia Sverige ger sig inte dom säger att det är stenskott ??? det säger jag med så jag fattar inte vad dom håller på med
Jobbigt men knappast oväntat att dom skulle försöka slingra sig ur att ta ansvar för att ha sålt en undermålig produkt.
Jag ska försöka åka till handlaren där jag köpte bilen i nästa vecka och se vad han har att säga om det.
Tycker att det är så självklart att lackeringen inte utförts korrekt så försöker han skylla ifrån sig så blir det nog en anmälan till ARN och se om dom har lust att ta upp ärendet. Men men...ska inte måla fan på vägen ännu. Jag kan ju faktiskt ha tur och få dom att ta på sig det hela. :-)

Re: kia optima sportswagon gt line 2017

9
Såg en Röd på Hedins i Jönköping sist jag var där. Samma problem. Såg för j..ig ut.
Säljaren sa att det finns så många idioter på vägarna. Den är måste ha legat bakom sandbilen varje dag...
På påståendet att de byter huven eller fixar till den innan köp blev svaret, Nä? Det får vi i så fall diskutera om ni är intresserade av bilen. Jag avslutade samtalet och gick.
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15

Re: kia optima sportswagon gt line 2017

10
Hej forumet. Jag har en optima GT-Line som jag gillar oerhört mycket. Har inte alls mycket att klaga över, MEN senaste veckorna har det hänt två gånger att min bil "låst upp sig själv". Andra gången idag då även bagageluckan stod öppen. Känns ju inte alls speciellt kul. Någon som varit med om detta innan?
Skriv svar

Återgå till "Optima"