Annons

KIA CEED 2,0 CRDI SPORT

1
Hej
Lite problem med min Kia som inte visar något på felsök..
Bytte kamrem för ca 2 månader sedan, några veckor efter detta, påväg till jobb började motorlampan och kort därefter batterilampan lysa. Bilen hade ingen kraft och bromsarna blev stumma. Stannade vid vägkanten och fick stänga av bilen. När jag satte på den så funka den precis som den skulle men motorlampan lös fortfarande.
Åkte in till verkstan och felsökningen visade inget mer än att det kunde vara sot i turbon (?). Han släckte felkoderna och sa att händer det igen måstet jag bege mig till de som bytte kamrem.
Den har bråkat lite till och från sedan dess. Åkte till verkstan som bytte rem och bad dem göra en full genomgång. Jag fick till svar att det var batteriet (vilket var ca 3 månader gammalt). Okej, bara att byta. Dock lyser fortfarande batterilampan ibland och jag måste stänga av och sätta på bilen för att släcka lampan. Samma problem uppstår när lampan tänds: bilen ger inget och bromsarna blir stumma. Motorlampan har inte tänts sedan den släcktes efter felsökning. Har mätt batteriet under belastning och det är ok.
Kan även lägga till att generatorn är helt ny, den byttes i samband som batteriet.
Så frågan är nu, kan detta vara något som uppstod i samband med kamremsbyte?
Jordfel? Säkring?
Tacksam för svar!
Skriv svar

Återgå till "Om forumet"