Annons

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

41
Varför vill ni använda miljövänlig avfettning? Den tar ju inte bort något, luktar mer som drickvatten med citronsmak. Tror den är ung. samma i styrka med.

Själv letar jag upp petroleumbaserad kallavfettning. Den löser asfalt och annat utan att man behöver gnida. Tyvärr har stället jag brukar handla på slutat med den så jag är inne på min sista 4-litersdunk. Var kan man köpa denna typen av kallavfettning?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

42
Ronnie skrev:Varför vill ni använda miljövänlig avfettning? Den tar ju inte bort något, luktar mer som drickvatten med citronsmak. Tror den är ung. samma i styrka med.

Själv letar jag upp petroleumbaserad kallavfettning. Den löser asfalt och annat utan att man behöver gnida. Tyvärr har stället jag brukar handla på slutat med den så jag är inne på min sista 4-litersdunk. Var kan man köpa denna typen av kallavfettning?
Kolla mina inlägg där jag beskrivit Hd-Grön, jag bryr mig inte så mkt om att den är just
miljövänlig, det är bara ett litet plus.
HD grön = Alkalisk Avfettning.
Kallavfettning = t.ex Turtle nano blabla, Prickbort av macserien, samt olika diverse på Biltema, jula (Spar) mm.
och dessa kallavfettning är petroleumbaserade produkter.
Ett Alkaliskt avfettningsmedel fungerar lite olika mot ett kallavfettning, man kan säga
att den tar bort lite annan "smuts" och beläggning, och om man tvättar hyfsat ofta när det
är varmare klimat ute så behöver man absolut inte använda kallavfettning, då funkar detta
helt perfekt, därför många seriösa hobbyputsare och även rekondare använder ett alkaliskt avfettningsmedel.

Samt på t.ex Vintern när jag själv använder kallavfettning först, så kör jag Alkalisk avfettning
efteråt.

Snälla, testa den först själv innan du bara skriver en massa trams....
Senast redigerad av toni den 19 maj 2011, 12:53, redigerad totalt 1 gånger.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

43
toni skrev:
Ronnie skrev:Varför vill ni använda miljövänlig avfettning? Den tar ju inte bort något, luktar mer som drickvatten med citronsmak. Tror den är ung. samma i styrka med.

Själv letar jag upp petroleumbaserad kallavfettning. Den löser asfalt och annat utan att man behöver gnida. Tyvärr har stället jag brukar handla på slutat med den så jag är inne på min sista 4-litersdunk. Var kan man köpa denna typen av kallavfettning?
Kolla mina inlägg där jag beskrivit Hd-Grön, jag bryr mig inte så mkt om att den är just
miljövänlig, det är bara ett litet plus.
Den fungerar lite olika mot ett kallavfettning, och om man tvättar hyfsat ofta när det
är varmare klimat ute så behöver man absolut inte använda kallavfettning, då funkar detta
helt utmärkt.
Samt på t.ex Vintern när jag själv använder kallavfettning först, så kör jag Alkalisk avfettning
efteråt.

Snälla, testa den först själv innan du bara skriver en massa trams....
Trams och trams... :)
Det är min uppfattning och det är ju ett diskussionsforum. Har testat många miljövänliga kallavfettningar, men har inte hittat någon som är bra. De jag har testat kan man nog lägga in i en kategori "billiga".
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

44
Ronnie skrev:
toni skrev:
Ronnie skrev:Varför vill ni använda miljövänlig avfettning? Den tar ju inte bort något, luktar mer som drickvatten med citronsmak. Tror den är ung. samma i styrka med.

Själv letar jag upp petroleumbaserad kallavfettning. Den löser asfalt och annat utan att man behöver gnida. Tyvärr har stället jag brukar handla på slutat med den så jag är inne på min sista 4-litersdunk. Var kan man köpa denna typen av kallavfettning?
Kolla mina inlägg där jag beskrivit Hd-Grön, jag bryr mig inte så mkt om att den är just
miljövänlig, det är bara ett litet plus.
Den fungerar lite olika mot ett kallavfettning, och om man tvättar hyfsat ofta när det
är varmare klimat ute så behöver man absolut inte använda kallavfettning, då funkar detta
helt utmärkt.
Samt på t.ex Vintern när jag själv använder kallavfettning först, så kör jag Alkalisk avfettning
efteråt.

Snälla, testa den först själv innan du bara skriver en massa trams....
Trams och trams...
Det är min uppfattning och det är ju ett diskussionsforum. Har testat många miljövänliga kallavfettningar, men har inte hittat någon som är bra. De jag har testat kan man nog lägga in i en kategori "billiga".
Som jag beskrev ytterligare i min redigering, så är det inte ett Kallavfettning....
Jag håller med dig, miljövänliga kallavfettningsmedel är total skit, men detta är
en helt annan sak, speciellt när man doserar mängden om hur starkt man vill ha, då det är koncentrerat.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

45
toni skrev:
Som jag beskrev ytterligare i min redigering, så är det inte ett Kallavfettning....
Jag håller med dig, miljövänliga kallavfettningsmedel är total skit, men detta är
en helt annan sak, speciellt när man doserar mängden om hur starkt man vill ha, då det är koncentrerat.
Vad kostar den? Eller skrev du det? Skrev du inte att du köpt den på jula, finns den på andra platser?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

47
Ronnie skrev:
toni skrev:
Som jag beskrev ytterligare i min redigering, så är det inte ett Kallavfettning....
Jag håller med dig, miljövänliga kallavfettningsmedel är total skit, men detta är
en helt annan sak, speciellt när man doserar mängden om hur starkt man vill ha, då det är koncentrerat.
Vad kostar den? Eller skrev du det? Skrev du inte att du köpt den på jula, finns den på andra platser?
Jag länkade till olika återförsäljare som säljer deras produkter, och de flesta där
borde ha Hd Grön.
Några exempel är Internetshoppar och Tools-kedjor, som finns lite här och där.
En liter kostar runt 50-70kr beroende på inköpsställe.
Finns i 5L dunk med för 200-300kr.
Så här ser denna produkt ut: http://shop.bollnasbilvard.se/strovels- ... c-416.aspx
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

49
Detta är olika produkter jag använder för bilvård. Är en glad amatör men har upptäckt hur mycket bättre grejer det finns än det som säljs hos Biltema och macken.

Avfettning alkalisk (året runt): HD grön 1:30 lösning
Avfettning petroliumbaserad (bara vintertid): Trutest extra plus (funkar även på våta ytor), Valet Pro Citrus Tar & Glue remover (för svåra tjärfläckar)

Tvättsyra (för att lösa upp kalkavlagringar och flygrost): Strovels Acid plus

Rengöringslera (Clay): Bilt Hamber Auto-clay, Sonus finegrade clay

Bilschampo: Concept Autoschampo (och microfiber vante), Ultima Paint Guard Wash eller Dodo Juice BTBM (och lammullsvante)

Fälgtvätt: Autoglym Custom wheel cleaner, Valet Pro Bilberry

Polering: Wurth Slippasta grov, Lahega no 13, Wurth polish med slippasta, Smart Polish, Ultima Paint Prep (glans polish), Glare Spider

Polering med lackskydd: Autoglym Super Resin Polish, SmartWax, Trutest Quick Finish 140

Polermaskin: Flex 3401

Polerrondeller: Hex-Logic pads, Optipad

Lackskydd: Wurth glansförsegling, Ultima Paint Guard Plus, Collinite 915 Marque deElegance (carnuba vax), Dodo Juice Purple Haze Pro, Glare Professional Polish, Bilt Hamber Autobalm, Smart Sealant

Fälgvax: Smart Rimwax, Autoglym wet wax

Detailer: Ultima Detail Spray, Dodo Tropical mist, Valet Pro Citrus Bling (används med fördel även vid torkning efter tvätt)

Gummi och plast: Wurth plastvård, Sonus Tire and bumper dressing gel, Ultima Tire&Trim Guard, Smart dressing

Interiör: Ultima Interior Shampoo, Wurth Cockpitvård, Valet Pro APC, Ultima Interior Guard
Läderklädsel: Leathermaster Car care, Gliptone Liquid Leather
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue

Återgå till "Bilvård"