Annons

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

51
pake skrev:Detta är olika produkter jag använder för bilvård. Är en glad amatör men har upptäckt hur mycket bättre grejer det finns än det som säljs hos Biltema och macken.

Klippt bort en massa text....
Hela din lista verkar kosta ganska mycket. När man ser denna lista så verkar det nästan vara för mycket och vara för omfattande, iaf i mitt tycke.
En sak om du hade haft en bil med ett samlarvärde i, en finbil som man tar fram när det är bra väder och ställer undan på vinterhalvåret.

Själv kör jag, som sagt innan, Mr Muscle ugnsrent till fälgarna och sedan vanlig tvätt. Schampoo köer jag det som för stunden är billigast i hyllan, enda skillnaden på bilschampo är hur mycket vatten tillverkaren valt att späda ut produkten med.
Avfettning har jag köpt på Ge-Kås i Ullared i fyralitersdunk för 79 kronor. För de få gånger jag har flygrost använder jag "clay", en sorts extremt finkornig lera, men den räcker i en evighet.
Sedan räcker det för min del. Bilen glänser lika mycket när jag byter in den om fyra år och jag har då inte slösat åtskilliga tusen kronor på preparat som många gånger lovar mer än de kan hålla.

Men som sagt, det är min uppfattning gällande bilvård. Det som gör andra nöjda är ju bra det med. :)
Däremot tar det mig över två timmar att tvätta och rengöra även inuti bilen. Då gör jag även motorrum och bagageutrymme. Tvättar gör jag en gång i månaden.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

52
Ronnie skrev:
pake skrev:Detta är olika produkter jag använder för bilvård. Är en glad amatör men har upptäckt hur mycket bättre grejer det finns än det som säljs hos Biltema och macken.

Klippt bort en massa text....
Hela din lista verkar kosta ganska mycket. När man ser denna lista så verkar det nästan vara för mycket och vara för omfattande, iaf i mitt tycke.
En sak om du hade haft en bil med ett samlarvärde i, en finbil som man tar fram när det är bra väder och ställer undan på vinterhalvåret.
Jovisst är det lite för mycket, men man vill gärna prova lite nya saker. Tänkte lista vad jag använder om någon vill ha tips om en specifik produkt.

Sen beror det på vilken bil jag håller på med vad jag väljer för grejer, olika för äldre eller nyare. Har tre bilar själv varav en är en är just en "finbil" som bara körs på sommaren, dessutom fixar jag ibland också släkt och vänners bilar.

Ang. kostnaden så skulle alternativet att lämna in mina bilar hos en bra recondfirma en gång ungefär motsvara vad jag lagt ut på bilvårdsgrejer, alltså är år två ren förtjänst :mrgreen:
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

54
pistongrey skrev:Undrar om det är någon/några som använder Sonax produkter ? har läst att Sonax skall vara lite "före" Turtle i Branschen ??? SONAX VS TURTLE
Jag har väl fått samma uppfattning om Sonax som turtle, känns kanske inte
som att de motsvarar priset, finns mycket bättre grejjer för bara någon krona extra eller
samma pris.
Dock! så har jag själv testat Sonax Fälgrengöring Extreme, och som många andra har tyckt
till om denna produkt, så är den jävligt bra.
Den kostar ganska mycket, 80-100kr, men jag kom över ett exemplar med extra
stor flaska på Gekås, för runda 70 riksdaler, och det kändes väldigt vettigt,
den är ganska dryg med :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

57
pope skrev:Vad är bäst? ni har väl läst http://www.vibilagare.se/reportage/reng ... tips-32440
Den läste man när man fick tidningen, dock tycker jag tipsen var lite sisådär,
som t.ex att det rekomenderas en gummiskrapa är enligt mitt eget tycke
idioti, bättre att gå på med en rejäl våffelduk(mikroduk) eller riktigt sämskskinn som
tar upp allt vatten utan problem.
Sen borde de hellre tipsa om att använda en mikrofibervante (finns även i fårskinn dock lite dyrare)

Overall så visst, det är lite bra allmän-tips till en ovan amatör, men jag själv tycker
de hade kunnat göra en bättre guide.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Återgå till "Bilvård"