Annons

Instrumentbräda som bleknar

1
Hej, tänkte höra vad ni använder för att tvätta av instrumentbrädan, har själv torkat av med disktrasa och vatten, upplever att färgen bleknat eller gått av? Samma dören på passagerarsidan, det svarta längs ner.
Är det någon som har något tips på hur man får den svart och fin igen?
Har en ceed -14
Annons

Re: Instrumentbräda som bleknar

2
Hej!

Jag vet inte exakt vad det är för plastmaterial på instrumentbrädan och innerdörrsidorna hos en Cee'd -2014, men vad gäller rengöringen så tror jag det ska fungera bra med ljummet vatten och en fiberduk (om det bara är damm). Har det kommit lite smuts som fastnat mer än damm så tycker jag att fönsterputs är ett bra val, i skonsam mängd förstås. Sedan finns det ju även "speciellt anpassade" rengöringsmedel för interiörtvätt om man nu vill köpa det.

Angående den blekta plasten/gummit så kanske du kan prova med svart vinyl (anpassad för bilens interiör)? Jag har god erfarenhet av det fast på en annan bil, vet inte hur det är med instrumentbrädan på Cee'd. Prova på ett litet område först och se om det ger ett godtyckligt resultat.

Är det extremt mycket blekt så kanske det dock går på garantin?

Med vänlig hälsning

Re: Instrumentbräda som bleknar

5
Undvik generellt sett "rengöringsmedel" och med det menar jag sånt för bruk i hemmet ... betala dyrt för specialmedel? Nja, kan kännas surt MEN sådan noggrann rengöring ska man väl bara behöva göra max en gång om året? och vad kostar bilen?

Fettlösande rengöring är generellt sett basiskt (innehåller ammoniak, soda eller motsvarande), gäller även diskmedel som rekommenderas att INTE användas till glasögon med antireflexbehandling;n motsatsen är sura medel som typiskt används i badrum (kalklösande).

Frågan är vad materialet tål? Har du bara torkat med VATTEN? I så fall är det väl solblekt? Lätt diskmedelsblandning borde vara ok [emoji5] men eftertorka med rent vatten om man är paranoid [emoji38]

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"