Annons

lackförsegling

1
En fråga är det någon som har lackförseglat sin ceed undrar bara för lacken verkar känslig
mot stenskott.det är något skumt med lacken har redan stenskott efter 50 mil kollade
polon som gått 5400 mil inga stenskott. kör mest landsväg med bilarna.kanske
lacken är för tunn undrar om det hjälper att lackförsegla.Annars är jag nöjd med kian
Annons

Re: lackförsegling

2
Jag har lackförseglat och har inga stenskott, men vet inte om det hjälpt till. Har bara kört cirka 600 mil än. Kontentan av de jag pratat med är att lackförsegling inte hjälper.

Däremot är det såklart skillnad på lack och lack. Audi till exempel har nanolack som är stenhård. Min gamla V40 fick stenskott bara man blåste grus på den.

Några blemmor har jag fått fast av andra orsaker. Att parkera på IKEA är ett säkert kort om man vill testa lacken.

Peter


måle6 skrev:En fråga är det någon som har lackförseglat sin ceed undrar bara för lacken verkar känslig
mot stenskott.det är något skumt med lacken har redan stenskott efter 50 mil kollade
polon som gått 5400 mil inga stenskott. kör mest landsväg med bilarna.kanske
lacken är för tunn undrar om det hjälper att lackförsegla.Annars är jag nöjd med kian
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: lackförsegling

3
tjena peter
jag undrar bara för jag har läst att det är flera som har fått stenskott efter några hundra mil
jag tror att lacken är för tunn helt enkelt.Jag träffade på ett äldre par som har en ceed 2007
sw som är svart och jag tittade efter blästringsskador på dörrar och trösklar men jag kunde
inte se något(bilen var skitig så det är möjligt att jag missade något) annars var dom nöjda
med bilen som dom har haft i snart 3 år men så frågade jag om bagagedörren angående rost
och så hittade vi rost vid handtaget obs det var bara lite ytrost.

Re: lackförsegling

4
Hey,

Jag kan nog tänka mig att lacken inte är i toppklass om man jämför. Om man jämför med äldre bilar så är ju lacken på alla nya bilar vattenbaserad vilket förmodligen bidrar. Jag jobbar ju som illustratör och kan gå i god för att en schysst oljebaserad färg (till exempel enamel) håller mycket bättre än en vattenbaserad dito.

Sen spelar vägen in helt säkert. Om man ligger och nöter bakom andra bilar på landsväg lär det bli mer. Själv kör jag nästan bara stadstrafik vilket säkert är orsaken till att jag har knappt något stenskott.

Dock är jag nojig för blästringsskador, försöker låta bli att gasa för hårt om jag ser att det är grusigt.

Hej hopp

Peter
måle6 skrev:tjena peter
jag undrar bara för jag har läst att det är flera som har fått stenskott efter några hundra mil
jag tror att lacken är för tunn helt enkelt.Jag träffade på ett äldre par som har en ceed 2007
sw som är svart och jag tittade efter blästringsskador på dörrar och trösklar men jag kunde
inte se något(bilen var skitig så det är möjligt att jag missade något) annars var dom nöjda
med bilen som dom har haft i snart 3 år men så frågade jag om bagagedörren angående rost
och så hittade vi rost vid handtaget obs det var bara lite ytrost.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: lackförsegling

5
Hittade en gammal tråd att fortsätta i.

Jag hämtar själv min bil från lackförsegling idag.

Är det några fler som har positivt eller negativt att säga om detta?

Själv gjorde jag det mest för att jag hade fått massa små repor på lacken efter vinter som störde mig nått så fruktansvärt. Bilvårdsfirman tyckte att jag då skulle satsa på en försegling och gav mig ett schysst pris.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: lackförsegling

6
har du fått ett bra pris, och själv känner att du vill lägga dem
är det absolut värt det (alternativt kan man göra en enklare version själv för
en bråkdel)
Det ger en riktigt bra hållbarhet
och det kommer märkas sen när du tvättar av bilen :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: lackförsegling

7
Ska in på ditec med min till sommaren. En lackförsegling ger ju lite skydd iaf.
Så lackförsegling samt toning av rutor får ditec fixa till sommaren.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: lackförsegling

9
Har kört ditec på min för ca 4 månader sedan! utmärkt lätt tvättad ser polerad ut hela tiden :D
men tre stenskott genom lacken har jag fått ändå! kan det vara så att lacken härdar som på v70, typ jätte mjuk första året sedan stenhård?

den vita färgen blir lite blå skimrande i vissa ljuslägen efteråt

ps jobbig tid i början med ny bil, när det smäller ett gruskorn i huven eller rutan :evil: :lol:
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: lackförsegling

10
toni skrev:har du fått ett bra pris, och själv känner att du vill lägga dem
är det absolut värt det (alternativt kan man göra en enklare version själv för
en bråkdel)
Det ger en riktigt bra hållbarhet
och det kommer märkas sen när du tvättar av bilen :)
behöver inte vara enklare version,har lagt zirconite 2 komponents lackskydd på min
kostade ca 500:-
KIA pro_ceed CRDI 2.0
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"