Annons

Vattenringar som inte går bort?

1
Hej,

har tvättat bilen idag och får inte bort vattenringarna hur jag än försöker.... Är främst på framrutan.. Tvättar med turtle nano extreme och tvättvante från öob. Sen sköjer jag direkt och sedan microfiber för att torka torrt. Hur jag än försöker så får jag kvar massa vattenringar. Tror det är vattenringar alla fall. Har testat med ajax fönsterputs och babywipes också. Skiten går inte bort... Är det något jag gör fel eller är det så på dessa bilar?.... Är förresten lite vattenringar på lacken också... Men de syns inte lika bra.

Tacksam för lite hjälp..
Annons

Re: Vattenringar som inte går bort?

2
Har likadant på min Ceed 2013. Har du använt nått medel på rutorna? Förutom det du nämnde? Har själv använt mig utav rain repellent.. Men hade även så innan när jag tvättade den första gången med enbart vatten (högtryck). Mycket skumt.. Tror att det kan vara något medel från fabrik eller där du köpte bilen, som kommit på rutorna? ;)

Vattenringar som inte går bort?

3
Till att börja med så tror jag att det är schampo som torkat innan du sköljer av bilen, det blir märken av det som lätt tas bort genom att tvätta ytan igen. Hoppas att du inte tvättar bilen i solsken då blir det jobbigt.

När jag tvättar bilen så tvättar jag en el max 2 paneler innan jag sköljer av noga.

För att säkerställa en fin och blank yta använd ett snabbvax typ turtle wax it wet eller sonax dito. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Vattenringar som inte går bort?

6
KRYSS skrev:Ne jag har bara använt de saker jag skrev om... Den är iofs lackförseglad hos Windahls... Men det ska ju inte hamna på rutorna?

JAg tvättade typ max en dörr innan jag spolade av.... Men det kanske var för mycket alla fall...
Är bilen lackförseglad nyligen? Isåfall skulle jag åka till Windahls och visa upp bilen då det med stor sannolikhet har slarvats från deras sida, det ska inte uppstå vattenringar på lacken efter en försegling. Vattenringarna på rutorna kan bero på flera orsaker så det är svårare att svara på, har du nån bild på hur det ser ut?
Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Vattenringar som inte går bort?

7
ÄR det vattenringar p.g.a. kalkhaltigt vatten. Skippa de dyra specialgrejerna och ta en "Mr. Muscle power action" spraya på och gnid eller ta en diskborste. Detta löser kalk...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vattenringar som inte går bort?

9
DavidB skrev:Lyssna ej på städmaterial mannen! ;D

Om alla KIA ägare behandlar sina bilar på det här viset så är ju allt tjat om rost och dyligt helt obefogat :D

Fönster är en sak men för gudsskull inte på lackade ytor :)
Vad vinner du på att racka ner på mina tips?

Skulle tro att när det gäller bilvårdsmedel så finns de mest lättpåverkade kunderna i den nischen..
Säg inte att alternativa metoder inte funkar. Att bilar rostar av det osv
För att ta bort kalkfläckar tar man ett kalklösande preparat.
Självklart så sköljer man inte bort det utan torkar bort det. Samt att man tar lite på en borste eller trasa när man lägger på det.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"