Annons

Kias lackkonservering eller ditec?

1
Har precis köpt min helt nya Kia Rio 1.2. Första nya bilen. Hade en rostig gammal Saab 9-5 kombi förut. ÄR helnöjd än sålänge, har iofs bara haft den i 2 dagar. Men var tillbaka till Windahls idag för det är en repa på glaset vid fartvisaren och massa klisterrester på dörrarna. De fixar det på garantin. :D

Dock blev det tal om lackkonservering. Windahls kan göra en egen där och det kostade 2495 och sen 50% andra året. Är det någon som har erfarenhet av deras egna lackkonservering? Är den bra eller bara slöseri med pengar?

Var också förbi Ditec här i Västerås. Där kostade det 4500 första året och man behöver bara göra om det var 18e månad och då kostade det 1975... Det som talade för Ditec var att man inte behöver vaxa eller något. Endast tvätta. Då jag har noll erfarenhet av varken lackning eller vaxning osv osv så känns det ju bra att endast behöva tvätta... Vilka har använt sig av Ditec och är nöjda/inte nöjda?

Är tacksam för alla svar och råd! :) Är helt ny i detta men har alla fall kommit fram till att de flesta verkar vara nöjda med Sonax och Turtle shampoo :P

Edit: Hittade en Turtle Gloss Protection också... http://www.vasterasrekond.se/lackskydd/
Annons

Kias lackkonservering eller ditec?

2
Ditec=2000 extra för märket, kör på ditt första alternativ om du inte har lust/ork själv. Har du lust/ork själv så titta in på www.bilvårdsforum.se där finner du massor med bra guider om produkter och hur man lackskyddar sin bil :)

Kan säga att för 1500 spänn och en dags (oftast mindre) arbete så har du exakt lika bra lackskydd som vilken aktör som helst. 1500kr räcker då givetvis att lackskydda bilen ca 10ggr :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Kias lackkonservering eller ditec?

3
Jag har fått lite prisuppgifter från Kia återförsäljarna i Västerås. De använder olika medel. Windahls som gör om varje år använder Lahega BrightGuard, Aros Auto som gör om var 18e månad använder Lahega Toughguard.
Windahls gör om det helt och hållet var 3e år medans Aros Auto verkar göra samma varje gång..

Räknar man per år så är Aros Autos billigare, men bör man vänta 18 månader mellan gångerna? Kanske är bättre med varje år. Någon som har erfarenhet av de olika produkterna vilken som är bäst?
Windahls Aros Auto
7 år 13722,5 11133,33333
Per år 1960,357143 1590,47619

Re: Kias lackkonservering eller ditec?

4
Bumpar igång denna tråd iom nyinköp av ny Kia Ceed: )

Iom bilköp har jag fått ett otal förslag om lackförsegling men då det ingick i köpet från AA i Vås så var det inte så mycket att fundera på. Hur ser marknaden ut för lackskydd, vilka är bäst och mest prisvärda?
Vad har ni andra Kia ägare för erfarenhet?

Re: Kias lackkonservering eller ditec?

5
Jag fick bilhandlaren att lägga på lackskydd från Meguiars på min bil när jag fick den i december. Enligt en kompis håller på mycket med bilvård så ska det vara bland de bättre lackskydden. Har klarat vintern med att högtryckssspola av bilen med kallvatten. Har blivit någon gång med schampo.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"