Annons

Re: Hyundai och Kia ”gör en Volkswagen” – utvecklar ny elbilsplattform

11
Niro-tyskarna som jag nyss refererade till skulle inte hålla med om din farhåga vid sin Autobahnkörning. Svårt att här nämna alla siffror som de anger, men knappt någon kommer över 5 liter vid mixad stads/Autobahnkörning nu med deras temperatur. Gäller det högre andel stadskörning har några rapporterad en förbrukning i närheten av KIAs angina siffror under 4 liter.

Många (bl a jag) lägger ut sin förbrukning på: www.spritmonitor.de Sök på Kia Niro! För en svensk visas sajten på engelska.

Vi får väl se när sommarvärmen kommer.......

@Ronnie: "Annars elbil med verklig körsträcka, trots A/C och bilstereo, på över 35 mil"
Se till att boka övernattning till varje etapp på 35 mil under din semesterresa nedåt kontinenten. Eller ta långa luncher för laddning ;-)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Hyundai och Kia ”gör en Volkswagen” – utvecklar ny elbilsplattform

12
kiagubbe skrev:Niro-tyskarna som jag nyss refererade till skulle inte hålla med om din farhåga vid sin Autobahnkörning. Svårt att här nämna alla siffror som de anger, men knappt någon kommer över 5 liter vid mixad stads/Autobahnkörning nu med deras temperatur. Gäller det högre andel stadskörning har några rapporterad en förbrukning i närheten av KIAs angina siffror under 4 liter.

Många (bl a jag) lägger ut sin förbrukning på: http://www.spritmonitor.de Sök på Kia Niro! För en svensk visas sajten på engelska.

Vi får väl se när sommarvärmen kommer.......

@Ronnie: "Annars elbil med verklig körsträcka, trots A/C och bilstereo, på över 35 mil"
Se till att boka övernattning till varje etapp på 35 mil under din semesterresa nedåt kontinenten. Eller ta långa luncher för laddning ;-)
Jag kanske sitter där med en hybrid ändå. :) De modeller som finns idag går att, på allmänna laddstationer, Ikea, Lidl och liknande, ladda upp så man klarar att ladda till ca. 75% av uppgiven körsträcka på under timmen.
Det är bara Tesla som laddar fullt batteri på 45 minuter, då på sina egna "superchargerstatíoner".

Men om en hybrid inte går en bra bit under 0,4l/mil på landsväg sä är ju en Ceed diesel från 2011 likvärdig, typ, nästan.

Nu är jag ju inte bilbyggare, men med en dieselbils, oftast låga förbrukning, varför har man inte dieselhybrider istället?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hyundai och Kia ”gör en Volkswagen” – utvecklar ny elbilsplattform

13
Ronnie skrev:
Nu är jag ju inte bilbyggare, men med en dieselbils, oftast låga förbrukning, varför har man inte dieselhybrider istället?
Torde nog i slutändan ha att göra med att tillverkarna har en känsla av att kunna tillverka direktinsprutade bensinare bättre för miljön än dieslar - även före VW-skandalen. Dieseln dyker ju rejält och kommer säkert att fortsätta göra det.......
Titta på BMW, som ju verkligen bygger fina dieslar - till de första i-modellerna använde de ju en liten bensinare som backup, trots mängder av fina dieslar av alla storlekar på hyllan.

När nu partikelfilterkrav på bensinmotorer ligger alldeles bakom hörnet, blir nog de små direktinsprutade bensinarna svårslagna - miljöpartisterna kommer att köa - de som tidigare trodde att en "ren" VW-diesel var jordens frälsning ;-)

Den enda serietillverkade bilen med bensinmotor + direktinsprutning + partikelfilter idag är Mercedes S-klass......... ingen dålig förebild!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Nyheter om Kia"