Annons

Aftonbladet plus test av hybrider från Optima VW Jetta

1
Nu ligger detta test i Aftonbladets betaltjänst +

Testet:

Hybridbilar har fått något av en miljögloria över sig, men faktum är att bränslesiffrorna inte alltid är så smickrande som ­tillverkarna vill låta påskina.

Vi låter två udda fåglar, Volkswagen Jetta och Kia Optima, visa vad deras hybridteknik kan åstadkomma.

Hjälpmotor är en bra uppfinning. Liksom reservtanken på moppen när man var ung. Att komma längre än man planerat är alltid bra. Hybridbilar jobbar lite med samma tänk, med den fördelen att extramotorn även innebär mindre fotavtryck utsläppsmässigt.

Fullhybriderna, det vill säga hybrider med konstant inkopplad eldriftstöttning, ”uppfanns” av Toyota med första generationen Prius. Fördelen var extra el-hästkrafter när det väl gällde som vid startögonblick, omkörningar eller för att samla rörelseenergi vid retardation/inbromsning.

Sänkt bensinförbrukning ingick i konceptet. Tyst, fossilfri framdrivning ett par kilometer i vissa fall är även det ett säljargument.

Enda motoralternativet
Volkswagen Jetta Hybrid blir din för 313 000 kronor och då ingår det mesta i utrustningsväg även om den senaste säkerheten saknas. Orsaken är enkel, Jetta baseras på den förra generationen Volkswagen Golf 6 som under 2013 avlöstes av den sjunde, MQB-baserade, generationen. MQB är Volkswagen-språk för en ny teknisk arkitektur. Jetta Hybrid känns därför redan från första insittningen gammal.

Kia Optima har funnits i några år på den svenska marknaden, till modellår 2014 är hybridvarianten även det enda motoralternativet. Tidigare var det 1,7 CRDi-diesel som sålde Optima i Sverige, med endast hybriddrivlina går försäljningen betydligt trögare.

På vägen är det stor skillnad på Volkswagen och Kia. Jetta Hybrid må vara baserad på snart passerad VW-teknik men fortfarande finns skärpa i styrning och drivlina.

Särskilt tacksam är den effektiva bensinmotorn 1,4 TSI som kopplad till sjustegad dubbelkopplingslåda DSG är milsvitt bättre än alternativet från Korea. Kias sugmotor på två liter får slita och hörs ljudligt under acceleration.

Faktiskt känner vi igen Toyota Prius 1 i Kia Optima. Ingreppet mellan el- och bensinmotor sker förvisso mjukt, med undantag för kraftiga ”hugg” vid kallstart när termometern bara visar ett par minus.

Däcken dånar
Volkswagen Jetta Hybrid på långresa erbjuder få eller inga överraskningar. Bra riktningsstabiltet och godkänd sittkomfort men den inre bredden gör att man får lite associationer av småbil jämfört med Optima. Jetta rör sig enkelt på vägen och ljudnivån håller sig på en acceptabel nivå. Men en viss VW Polo-varning är härmed utfärdad.

Kia Optima Hybrid ser på papperet ut som en långfärdsvagn men så fort vi lämnar tullarna bakom oss börjar det. Bullret. Däcken dånar och den ilskna konventionella sugmotorn ger sig till känna så snart det blir uppförsbacke. Synd eftersom de breda sätena, den rymliga kupén och bekväma baksätet inbjuder till långsittningar.

Särskilt uppskattas elvärme i ratten och baksätet – det är lyx i vardagen. Den hos många betraktare populära och snitsigt utformade karossen har dock en aerodynamisk miss eftersom de främre sidorutorna, backspeglarna och den bakre spalten hos bakdörrarna drar till sig vägsmuts. Baksätesfolket touchar sedan de blottade och vägsaltlortiga hjulhusen vilket har till följd att kläderna smutsas ner.

Förbrukningssiffrorna i våra nitiska körjournaler visar en klar sak, på verklighetens vägar rusar förbrukningen i taket.

Bäst håller sig VW Jetta Hybrid, som tack vare den effektiva bensinmotorn är snålast. Men vår uppfattning är att med modern effektiv dieselsnurra under huven skulle dessa bilar antagligen varit betydligt snålare över tid. Och inte enbart ultrasnåla i sterila labbmiljöer och datorsimuleringar som när den officiella blandade förbrukningen ska verifieras från fabrik. Inget annat än bondfångeri egentligen.

Jobbar de inte kvällstid?
Störande irritationsmoment finns hos båda testbilarna. Instrument och reglage hos Kia Optima är bedrövliga att hantera och läsa i kvällsmörker. Reostatfunktionen är för kraftig för rattknapparna, samtidigt som nav/info-skärmen lyser upp alldeles för starkt. De båda systemen är inte koordinerade med varandra.

Jobbar inte Kias provförare kvällstid undrar vi? Nedsidan med VW Jetta Hybrid är att det finns betydligt vettigare alternativ inom den egna Volkswagengruppen för att miljö-Jettan ska kännas tillräckligt attraktiv. Speciellt fyrdörrars sedanversionen av den större och modernare VW Passat med TSI-motor slår den ålderdomliga Jettan på fingrarna i det mesta.

Förutom några ynka fler förbrukade centiliter bensin per mil.

Vi väntar fortfarande på fullhybridbilens verkliga genombrott.

I nuläget är försäljningen i Sverige perifer och karosstypen hos de två testbilarna känns lastgammal. Som gjort för nya idéer från biltillverkarna helt enkelt. Testlaget ber att få återkomma i ärendet – förhoppningsvis tidigare än vi tror.

Sammanfattning
Testhybridbilarna kommer denna gång från Tyskland och Korea.

Både Volkswagen Jetta Hybrid och Kia Optima Hybrid upplevs delvis som onödiga bilar på den svenska marknaden.

Visst är det en skön känsla att glida fram ljudlöst på regenererad elektricitet, men så sällan som man gör det (särskilt i Jetta Hybrid) är det svårt att se nyttan med drivlinekonceptet. Till

Optimans försvar finns fina kupéutrymmen och bra utrustningsnivå men körmässigt känns bilen passé.

Jetta Hybrid använder sin elmotor än mer sällan än Kia, men lever på den trevliga och starka 1,4 TSI-bensinmotorn och rappa DSG7-lådan.

I valet mellan Volkswagen och Kia väljer vi den tyska anrättningen.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Bilagor
Optima, + och - optima.PNG Optima, + och - Visad 2945 gånger 261.07 KiB
VW Jetta, + och - jetta.PNG VW Jetta, + och - Visad 2945 gånger 188.58 KiB
Skriv svar

Återgå till "Nyheter om Kia"