Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

51
MagnusLindgren skrev:
mikethebike1979 skrev:
Projektflyt skrev: ...
Tror min verkstad har fel, då startbatteriet laddas när vi har laddningen för driftbatteriet i satt
...
12V batteriet laddas bara så länge inte driftbatteriet är fullt.
En laddning från tomt till fullt driftbatteri tar ca5h så skulle säga att 12v batteriet är fullt efter varje laddning. Så antligen kommer inte den strömmen fram alternativt något som drar ur ordentligt när driftbatterit är fullt. Därav min fråga hur alla körde sina bilar, mkt körning mellan laddningar osv...

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

52
goggelicious skrev:Är det någon som känner någon eller har kontakter på någon/några av de större biltidningarna?!? Optimorna verkar ju som bäst funka halvbra, om man har tur, och det är inte mer än rätt att vi närmast sörjande kan och SKALL påtala det för resten av alla potentiella bilköpare.

Jag hade inte tvekat en sekund om jag kände nån, men vill gärna att ett ev. reportage skall vara objektiv och baserat på fakta, inte som en insändare till Aftonbladet.

Så... anyone?
Någon aning om hur många i reggade phev'n det finns? Verkar ju ändå bara vara en handfull som har problem, jag har det inte och inte de jag känner som har likadana bilar.


Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

53
goggelicious skrev:Fy fan va surt... :(
hencjo skrev: Uppdatering:
Vi fick tillbaka bilen 15/1. Då hade de bytt 12v-batteriet och dragit åt en mutter (eller skruv) pga. återkallelse (alltså orelaterat).
Igår 25/1 var den död igen så idag åkte jag bogserbil till Hedin Bil i Mölndal / Bilvaruhuset.
Vad är deras take ang. styrboxen som jag hade problem med då, strutsar dom fortfarande eller börjar dom bli benägna att titta på det?
Uppdatering #2:
Vi fick tillbaka bilen förra veckan. So far so good. (Den har alltså varit på Hedin Bil i Mölndal i 2 månader). Under tiden fick vi låna en Kia Ceed. De kompenserade även för hyrbil som jag betalt själv innan vi fick lånebilen. Enligt verkstaden har de haft 10 koreaner från Kia som felsökt bilarna. De hittade att låskistorna skruvats fast med för högt moment, och därmed skapat små sprickor i låskistorna. Sprickorna märktes inte förrän det blev kallt med is, temperaturskiftningar och fukt. På min bil bytte de alla fyra. De gissade att PHEV-bilarna producerats på en egen lina, och att det därför inte påverkat Optima i samma utsträckning.

Jag håller tummarna!

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

55
Jag väntar nu på min tredje Kia. Jag kör nu min andra Ceed SW och har beställt en Optima PHEV. Jag har inte haft mer problem med min Kia än jag haft med andra bilar jag haft tidigare och de har åtgärdat de få fel jag haft direkt, förutom spolarminstyckena på senaste bilen. Jag har fått gratis lånebil när bilen varit inne på garantiåtgärder. Jag har varit kontakt med Kia Assistans en gång då motorlampan började lysa under semestern, in på närmsta verkstad de kollade den och jag kunde köra vidare. Vi är två Kia ägare i familjen, jag och styvfarsan som jobbat på bilfirmor. Måndags ex finns bland alla märken, sen är det mer upp till hur de hanterat felen. En del verkstäder verkar vara bättre på det än andra. Jag skulle inte beställt Kia igen om jag upplevt problem med dom. Testade lite andra bilar innan jag beställde senaste och det fick bli Kia igen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

56
Hej!
Rätt nybliven Optima PHEV-ägare. Har inte haft några bekymmer med urladdad batteri än, har ändå kört 9 mil varje dag sedan 7/9.
Jag har Pluspaket 2 med elbaklucka och panoramatak.
Bromsarna ger otrevligt skrapljud in i kupén dock, de reagerade jag på redan när jag provkörde bilen dagen jag hämtade den. Då hade bilen gått lite mer än 1000 mil. Det kan fortfarande låta, så jag tror inte det är ytrost varje dag när jag rastar bilen såpass ofta. Kan det bytas på garantin tror ni? 1200 mil är kanske för mycket, och bromsar är väl undantagna i garantin som slitagedelar?
Annars nöjd med bilen trots att 205hk känns som 100 oftast...

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

58
mikethebike1979 skrev:
MagnusLindgren skrev:
mikethebike1979 skrev:
12V batteriet laddas bara så länge inte driftbatteriet är fullt.
En laddning från tomt till fullt driftbatteri tar ca5h så skulle säga att 12v batteriet är fullt efter varje laddning. Så antligen kommer inte den strömmen fram alternativt något som drar ur ordentligt när driftbatterit är fullt. Därav min fråga hur alla körde sina bilar, mkt körning mellan laddningar osv...

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Ja, 12v-batteriet från laddning under tiden JB-batteriet laddas med kabeln, men den från enbart restspånningen som ”blir över”.
Om du tänker att det är 12v-batteriet Som håller systemen igång på bilen så ligger den ju och drar massa A.
En bekant mätte en gång att bilen drog ca 20A medans bilen laddade
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

59
Vid tjuvström så kan förbrukning av 12V strömmen gå upp så högt så batteriet blir helt urladdat på en natt.
Och utan 12V batteriet så fungerar inte fjärrlås (gäller alla lås, även låset till laddhandsken) & man kan inte starta bilen heller då 12V kretsen krävs för att starta högvoltssystemet.

För att komma in i bilen så får man pilla bort skyddskåpan där den riktiga låskistan sitter på förardörren vid handtaget, sedan får man med nyckeln öppna dörren.
Därefter får man krypa bak till skuffen och använda nödöppnaren för att öppna luckan. Då kommer man åt batteriet och med assistansens (som man förhoppningsvis ringt efter) startbooster så får man liv i 12V -systemet så att man kan låsa upp bilen och få loss laddhandsken samt starta bilen.

Därefter är det raka spåret till närmsta verkstad för felsökning för att hitta vad som drar ur strömmen.

Angående laddning av 12V batteriet via Högvoltspacket så ska det systemet sköta sig självt automatiskt, det innebär dock inte att det laddas konstant varje gång man har laddkabeln ipluggad och det tar heller inte hänsyn till om man har förbrukare på när bilen är parkerad. Mer finns att läsa under 1-28 i instruktionsboken.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

60
Forumryttare skrev:Vid tjuvström så kan förbrukning av 12V strömmen gå upp så högt så batteriet blir helt urladdat på en natt.
Och utan 12V batteriet så fungerar inte fjärrlås (gäller alla lås, även låset till laddhandsken) & man kan inte starta bilen heller då 12V kretsen krävs för att starta högvoltssystemet.

För att komma in i bilen så får man pilla bort skyddskåpan där den riktiga låskistan sitter på förardörren vid handtaget, sedan får man med nyckeln öppna dörren.
Därefter får man krypa bak till skuffen och använda nödöppnaren för att öppna luckan. Då kommer man åt batteriet och med assistansens (som man förhoppningsvis ringt efter) startbooster så får man liv i 12V -systemet så att man kan låsa upp bilen och få loss laddhandsken samt starta bilen.

Därefter är det raka spåret till närmsta verkstad för felsökning för att hitta vad som drar ur strömmen.

Angående laddning av 12V batteriet via Högvoltspacket så ska det systemet sköta sig självt automatiskt, det innebär dock inte att det laddas konstant varje gång man har laddkabeln ipluggad och det tar heller inte hänsyn till om man har förbrukare på när bilen är parkerad. Mer finns att läsa under 1-28 i instruktionsboken.
Skulle det vara så att man får batteritorsk och har laddaren i så finns det en nödwire under huven för att låsa upp laddkabeln. Sen behöver man inte gå till 12v-batteriet i bagaget då det finns tydlig ”+pol” under huven i säkringsdosan som är direktkoppling med 12v-batteriet där bak, -pol har du ju vart som helst som är anslutet mot chassi
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Återgå till "Optima"