Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

41
HPTB skrev:Hej!
Jag är ny här på forumet och har en bil med samma problem som ni.
Har låtit bärgaren hämta min bil 2 ggr nu och nu är det dags för den 3:e!

Första gången, ca en månad sedan, så blinkade och lyste allt som kunde lysa på bilen när jag låste upp den på morgonen. Då den inte gick att starta så kom bärgaren och "kickade" igång den och tog den med sig till verkstaden. Bilverkstaden kollade på den och kunde inte hitta nåt och undrade lite försynt om jag inte glömt nåt lyse på.
Jag fick tillbaka bilen och allt var frid och fröjd.
Två dagar senare så löser jordfelsbrytaren i huset ca en kvart efter att jag kommit hem. Jag går ned och återställer- givetvis löser den omgående. Erfarenhetsmässigt så vet jag att det är lika bra att lossa allt som är inkopplat utomhus. Därefter går det ganska fort att konstatera att det beror på laddsladden.
In med den till verkstaden- de vill kolla på den och efter konsultation med KIA så menar de att jag har dålig kontakt i mitt eluttag så att det blivit varmgång i kontakten och därefter kortlutning. Ny sladd skulle kosta 12000:-
Dagen därpå är det så lite ström kvar i bilen så att jag inte ens kan låsa upp bilen. Ringa KIA assistans och in med bilen till verkstaden igen, lika förundrade denna gång..
Däremot är de väldigt korrekta förutom att det tar ca en vecka utan att de överhuvudtaget undrar hur jag klarar mej utan bil...... Då fick jag en lånebil.

I Torsdags ringde jag och frågade hur det gick med min bil- då väntade de på delar fortfarande. Enligt verkstaden så är det låset i ena bakdörren som ligger aktiverat och drar ström när bilen står parkerad. De lovade höra av sig på fredagen om de kan lösa nåt. På fredagen ringer de och säger att de plundrar en annan ny bil på låset så att jag kan hämta min bil strax före kl16,00.
I Fredags (180223) efter att bilen varit på verkstad 3 veckor fick jag till slut tillbaka min Optima.

Jag måste förtydliga att Bilfirman, Hedin Bil i Ljungby, hela tiden varit jättebra med att hålla mej informerad om läget om vad som händer.
Angående laddsladden så fick jag även en ny utan att behöva köpa, det var precis grönt i laddboxen på den första pga att det läckt in vatten i den. Så om ni inte har bilen under carport så ska ni nog vara försiktiga med era sladdar.

Idag, Söndag 180225, för en dryg timme sedan så är det dags igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 2 dagar efter att jag hämtat bilen från verkstaden!!!!!!!!!!!!!!!
När jag ska låsa upp bilen är där inte ens ström till att låsa upp centrallåset. Då sitter dessutom laddsladden i bilen och vad jag förstår så ska laddningen från "stora" batteriet ladda över till det lilla.( jag får nog dra ut den kom jag att tänka på nu, undrar hur mycket ström det står och drar till ingen nytta- man är ju smålänning....

Börjar bli riktigt trött på det här nu!
Jag undrar för mig själv hur många bilar som har dessa kvalitets rister!!
Min bil var strömlös åkte bärgare, de hade den 1dag för kontroll påstår att de inte hittade något varför den var död. Nu går jag bara och väntar på att den ska vara död igen.
De bytte även skivor och belägg på bilen efter 380mil bromsarna skrapade fruktansvärt.

Mitt intryck av KIA är att det är en plastig billig bil som inte svarar upp emot deras marknadsföring.
Jag är besviken på bilen och mig själv som dumt nog trodde den va ok.

Bilen är osäker att köra i vinterväglag! Obefintligt antispinnsystemet! Kia levererar 600kr vinterdäck som är sämst i test! Detta för 17000kr!

Bilen är otroligt seg även utan Eco läge!
Den svarar långsamt på gas, nedväxling är långsam och tiden mellan el till bränslemotordrift är för långsam.
När den väl börjar dra varvar motorn så det skriker så öronen ramlar av!
Jag upplever inte heller att elmotorn ger något tillskott på landsväg det blir rent ut sagt farliga omkörningar och farliga påfarter och irritation när man står och spinner i korsningar.

Om bilen får för sig att ge lite effekt så kommer den sent och chassit klarar inte av momentet den slingrar sig!

Kom nu inte och säg att det är en fin bil, då är ni förmodligen representanter från KIA!
Tycker du det ändå har du förmodligen inte kört någon kvalitetsbil öht!

Ja just det..
Bakluckan öppnar bara aut när bilen är låst!
Golvet i bakluckan lutar sista 15cm det går inte ställa kassar där utan att de ramlar ur!
Värmen i sätet tar lång tid på sig!
Ska jag fortsätta!?

Skäms KIA!
Sa jag att jag gör allt för att bli av med bilen!
Sjukt missnöjd KIA förare som tur var inte ägare då det är tjänstebil.
Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

42
Jag köpte min KIA Ceed mest av en slump men tyckte att det verkade prisvärt och bra garanti på papperet i alla fall. Sen gick jag med i den här klubben och blev alldeles förfärad över "alla" problem som verkar vara med Kia bilarna. Har ingen aning om det är så här med andra bilmärken. Men det gav i alla fall mig en olustkänsla. Jag har bara gått och väntat på att felen ska börja dyka upp. Vilket de inte har gjort. Jag är "peppar, peppar" nöjd med min bil. Det är väl först när något händer och t.ex. garantin ska testas som det avgörs. När det gäller bilar med elmotorer i någon form händer det väldigt mycket just nu och tekniken utvecklas hela tiden. Jag tror att det kommer att bli bättre med tiden och ni som har dessa nu blir något av testpiloter. Jag skulle aldrig våga köpa en sån bil idag men däremot kanske i framtiden. Det är bara att beklaga sorgen för närvarande................
Senast redigerad av olle54 den 26 feb 2018, 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Cee'd CRDi 2016 Special Edition

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

43
Hej, alla ni som har detta problem, har ni stora utrustningspaketet med panorama och elektriskbaklucka? Pratade med min verkstad som pratade om att det var otroligt viktigt att laddkontakten den man ansluter till bilen skulle vara ordentligt inkörd, kärvar tydligen på en del bilar.
Jag har en optima utan det stora pkt er har inte haft något strul kan tilläggas. Har varit prat om någon relä Oz som inte släpper som den ska, den ska höra till elluckan osv.
Hoppas det löser sig för er som har problem!

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

44
Jag har Optima SW PHEV pluspaket med panorama etc och har inte haft några problem ö.ht.. Är av precis motsatt uppfattning att bilen fungerar mycket bra och litar på den. Och då har jag tidigare haft nya Volvo-bilar, så Kia va nåt helt obeprövat för mig.

Oavsett märke på bil så finns det alltid missnöjda kunder, och det är ofta dessa som hörs mest. Dock känns det som om Optima SW PHEV verkar vara endera riktiga problembilar eller så bara fungerar dem utan nåt problem alls. Jag har har turen att få den senare.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

46
mikethebike1979 skrev:Hej, alla ni som har detta problem, har ni stora utrustningspaketet med panorama och elektriskbaklucka? Pratade med min verkstad som pratade om att det var otroligt viktigt att laddkontakten den man ansluter till bilen skulle vara ordentligt inkörd, kärvar tydligen på en del bilar.
Jag har en optima utan det stora pkt er har inte haft något strul kan tilläggas. Har varit prat om någon relä Oz som inte släpper som den ska, den ska höra till elluckan osv.
Hoppas det löser sig för er som har problem!

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Hej
Förstår inte vad skulle laddkontakten ha med panoramat att göra? men visst ska den vara i tryckt.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

47
Projektflyt skrev:
mikethebike1979 skrev:Hej, alla ni som har detta problem, har ni stora utrustningspaketet med panorama och elektriskbaklucka? Pratade med min verkstad som pratade om att det var otroligt viktigt att laddkontakten den man ansluter till bilen skulle vara ordentligt inkörd, kärvar tydligen på en del bilar.
Jag har en optima utan det stora pkt er har inte haft något strul kan tilläggas. Har varit prat om någon relä Oz som inte släpper som den ska, den ska höra till elluckan osv.
Hoppas det löser sig för er som har problem!

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Hej
Förstår inte vad skulle laddkontakten ha med panoramat att göra? men visst ska den vara i tryckt.
De pratar om att problemet härrör av ej iskjuten kontakt.
Alla jag har läst om har haft den konfigurationen.
Tror min verkstad har fel, då startbatteriet laddas när vi har laddningen för driftbatteriet i satt, lyser ingen grön lampa på instrumentpanelen kollar förmodligen alla laddkabeln. Skulle vara kul att veta om bilar som är drabbade har stått en tid efter laddning, typ några timmer eller om det är dagar det handlar om?!

Jag är förövrigt helnöjd med våran, förstår inte vad en del spyr gala över?!

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

48
mikethebike1979 skrev:
Projektflyt skrev:
mikethebike1979 skrev:Hej, alla ni som har detta problem, har ni stora utrustningspaketet med panorama och elektriskbaklucka? Pratade med min verkstad som pratade om att det var otroligt viktigt att laddkontakten den man ansluter till bilen skulle vara ordentligt inkörd, kärvar tydligen på en del bilar.
Jag har en optima utan det stora pkt er har inte haft något strul kan tilläggas. Har varit prat om någon relä Oz som inte släpper som den ska, den ska höra till elluckan osv.
Hoppas det löser sig för er som har problem!

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
...
Tror min verkstad har fel, då startbatteriet laddas när vi har laddningen för driftbatteriet i satt
...
12V batteriet laddas bara så länge inte driftbatteriet är fullt.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

49
Är det någon som känner någon eller har kontakter på någon/några av de större biltidningarna?!? Optimorna verkar ju som bäst funka halvbra, om man har tur, och det är inte mer än rätt att vi närmast sörjande kan och SKALL påtala det för resten av alla potentiella bilköpare.

Jag hade inte tvekat en sekund om jag kände nån, men vill gärna att ett ev. reportage skall vara objektiv och baserat på fakta, inte som en insändare till Aftonbladet.

Så... anyone?
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

50
goggelicious skrev:Är det någon som känner någon eller har kontakter på någon/några av de större biltidningarna?!? Optimorna verkar ju som bäst funka halvbra, om man har tur, och det är inte mer än rätt att vi närmast sörjande kan och SKALL påtala det för resten av alla potentiella bilköpare.

Jag hade inte tvekat en sekund om jag kände nån, men vill gärna att ett ev. reportage skall vara objektiv och baserat på fakta, inte som en insändare till Aftonbladet.

Så... anyone?
Bra äntligen någon som vill hjälpa allmänheten!
Att någon skriver att de är så otroligt bra dessa bilar är för att stärka sitt eget beslut att de köpt en sådan istället för att se sanningen att de är lurade och reagera som en konsument borde!
Jag tex har stoppat alla inköp av dessa bilar till vårt företag med 300 anställda!
Tyvärr känner jag ingen sådan kontakt hoppas på att någon gör det dock.
Detta får mig att fundera på hur mycket de som gav bilen bäst i test fick eller mätte de ENDAST räckvidd på el?

Återgå till "Optima"