Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

11
goggelicious skrev:Inställningen ovan hade jag redan klickat i själv, men det gör ingen skillnad som sagt... fick heller inte igenom generatorbyte då min bil har "fel" chassinr och berörs inte av den kampanjen
Generatorbytet sker bara på vissa i en specifik produktion pga att muttern till remhjulet kan lossna. Har ingenting med skälva elen att göra
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

12
Jag har fått förklarat för mig att driftsbatteriet skall ladda 12v batteriet oavsett om motor/generatorn är igång, dvs det gör inget om bilen går i EV läge.
dafeld skrev:Jag hittade inställningen. Den var redan i för mig.
Jag var dock jävligt tveksam till att det gjorde någon skillnad tills verkstan hittade "olika saker" som drar ström efter jag stängt av motorn och parkerat bilen. Plötsligt känns det som en helt klockren förklaring, dock jävligt surt att det verkar va något som är fel på bilen... och uppenbarligen är jag inte ensam om det... :thumbdown:

Nu är min bil iaf på väg till en annan verkstad (där jag köpte den) för den verkstad den stod på (som var närmsta enl. vad Kia betalar) inte hade tid att titta på den förrän tidigast mellandagarna.

Fortsättning följer...
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

13
goggelicious skrev:Jag har fått förklarat för mig att driftsbatteriet skall ladda 12v batteriet oavsett om motor/generatorn är igång, dvs det gör inget om bilen går i EV läge.
Det där är ju bra att veta. Tack, och tack för att du håller forumet uppdaterat. Alltid bra ifall fler kommer och söker på samma sak.

Jag väntar på tid på fredag för mitt ärende. Att det är något som ligger och drar ström när bilen är parkad har jag misstänkt. Det eller att batteriet inte tar laddning på något sätt. Ska bli spännande att se vad det är.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

14
Här kommer en kort uppdatering ang. min bil...

Masterteknikern på verkstan ringde mig igår, som avtalat, och berättade att dom med stor sannolikhet hade hittat felet, då dom kunde återskapa det och även påvisa tjuvström. Fick ingen riktig 100%-ig förklaring mer än att det är en "reläbox" som sitter nånstans i/under instrumentbrädan och som bl.a. styr elbakluckan. Det reläet drog till och från 2A konstant efter motorn vart avstängd. Räknar man lite snabbt, så rimmar det rätt bra med ca. 2v användning innan 12v batteriet var tomt.

Det tråkiga med detta är att det jävla reläet inte verkar finnas på lager i Sverige? utan dom är tvungna att beställa det från Korea. Det som är bra är han hade hittat en "donatorbil" som inte hade detta fel och han kunde "låna" komponenter ifrån.

Dom skulle iaf fortsätta felsöka och han kommer återkoppla till mig dagligen med hur det går.

Mao, fortsättning följer...
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

15
goggelicious skrev:Här kommer en kort uppdatering ang. min bil...

Masterteknikern på verkstan ringde mig igår, som avtalat, och berättade att dom med stor sannolikhet hade hittat felet, då dom kunde återskapa det och även påvisa tjuvström. Fick ingen riktig 100%-ig förklaring mer än att det är en "reläbox" som sitter nånstans i/under instrumentbrädan och som bl.a. styr elbakluckan. Det reläet drog till och från 2A konstant efter motorn vart avstängd. Räknar man lite snabbt, så rimmar det rätt bra med ca. 2v användning innan 12v batteriet var tomt.

Det tråkiga med detta är att det jävla reläet inte verkar finnas på lager i Sverige? utan dom är tvungna att beställa det från Korea. Det som är bra är han hade hittat en "donatorbil" som inte hade detta fel och han kunde "låna" komponenter ifrån.

Dom skulle iaf fortsätta felsöka och han kommer återkoppla till mig dagligen med hur det går.

Mao, fortsättning följer...
Intressant! Tack för uppdateringen!

Uppdatering kring min bil: Jag hämtade ut den idag. Verkstan sa att batteriet var helt urladdat, att de inte hittat något annat. Jag undrar om de ens har letat... Jag nämnde i samband med att jag lämnade in den att det antingen är något som drar el medan den står parkerad eller ett defekt batteri som inte tar laddning. De var mer "Jo, alltså de här hybridbilarna. Står ni parkerade med radio på och väntar på barnen... så... med tändning på så drar de ur snabbt...". Jo, jag tackar jag.

Hursom, de har laddat upp det och vill även byta ut det men det fanns inget batteri i norra europa tillgängligt. I januari får vi ett nytt batteri. Men Jag undrar om det är batteriet som är fel på eller ej. Vi får se om två veckor vad som händer...

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

16
dafeld skrev:
Intressant! Tack för uppdateringen!

Uppdatering kring min bil: Jag hämtade ut den idag. Verkstan sa att batteriet var helt urladdat, att de inte hittat något annat. Jag undrar om de ens har letat... Jag nämnde i samband med att jag lämnade in den att det antingen är något som drar el medan den står parkerad eller ett defekt batteri som inte tar laddning. De var mer "Jo, alltså de här hybridbilarna. Står ni parkerade med radio på och väntar på barnen... så... med tändning på så drar de ur snabbt...". Jo, jag tackar jag.

Hursom, de har laddat upp det och vill även byta ut det men det fanns inget batteri i norra europa tillgängligt. I januari får vi ett nytt batteri. Men Jag undrar om det är batteriet som är fel på eller ej. Vi får se om två veckor vad som händer...
Så det finns inte ett enda 12V batteri tillgängligt i hela Norra Europa??? :wtf:

För det är väl inte så att dom menar på att det är driftsbatteriet som laddas ur när "Jo, alltså de här hybridbilarna. Står ni parkerade med radio på och väntar på barnen... så... med tändning på så drar de ur snabbt..."???

Alltså, de flesta Kia handlare/tekniker verkar jävligt okunniga eller fullständigt ignoranta och ointresserade... :x

Btw, var i Sverige befinner du dig? Kan nog vara bra och intressant att kartlägga alla dessa fel om man behöver ta det vidare med Kia Sverige.
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

17
goggelicious skrev: Så det finns inte ett enda 12V batteri tillgängligt i hela Norra Europa??? :wtf:

För det är väl inte så att dom menar på att det är driftsbatteriet som laddas ur när "Jo, alltså de här hybridbilarna. Står ni parkerade med radio på och väntar på barnen... så... med tändning på så drar de ur snabbt..."???

Alltså, de flesta Kia handlare/tekniker verkar jävligt okunniga eller fullständigt ignoranta och ointresserade... :x

Btw, var i Sverige befinner du dig? Kan nog vara bra och intressant att kartlägga alla dessa fel om man behöver ta det vidare med Kia Sverige.
Antar att de vill stoppa in samma typ av 12v-batteri och inte vilket som helst. Och det är det som verkar bara beställningsvara just nu. Man tycker ju att du borde kunna ta ett från alla andra Optimor i hallen som väntar på ägare eftersom vi redan köpt vår bil.

Jag tycker att Kia/Hedin Bil har agerat snabbt och bra (än så länge). Kia Assistans tog hand om bärgning och skickade mig med taxi till närmsta hyrbil inom en timme. Men det känns som om de gjort minsta möjliga, tex verkar det som om de bara konstaterade att batteriet var dåligt. De hittar inget annat fel på bilen säger de, men jag känner mig osäker på om de verkligen kollat utan snarare drar slutsatsen att det är handhavande fel genom att vi dragit ut 12v-batteriet. Jag är som sagt mer säker på att det är något som drar el när den är parkerad...

Och nej, de menar inte driftsbatteriet, utan startbatteriet. 12v:aren kan dra ut väldigt snabbt om man inte startar motorn. Vad jag förstår så ska man trycka på start/stopp-knappen två ggr. En gång för tändning och en gång för att starta motorn (nålen hoppar upp mellan "charge" och "eco"). Dvs starta motorn det första man gör. Då går den på driftsbatteriet alt. startar bensinmotorn om det behövs för värmaren e t c. Och då ska den även ladda 12v-batteriet via generatorn.

Jag befinner mig i Stockholm och köpte bilen på Hedin Bil i Segeltorp.

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

18
goggelicious skrev:Tjena.
Tyvärr är min bil på verkstad igen, för 3e gången, för samma fel. Kia Sverige är inblandade och helt plötsligt så hittade verkstan något som drar ström... tyvärr inte hela tiden så dom måste felsöka utav helvete. Jag har dock informerat dem om att denna bil inte kommer hem en 4e gång, utan dom får byta ut allt om det behövs. Just nu står ingen som har med Kia att göra, speciellt högt i kurs...

Acceptera nu inte bara att dom lagat bilen åt dig sen. Se till att du får kompensation utav något slag, t.ex en fri service (skriftligt). Sedan skulle jag nog ta ut papper på ALLA de tre gångerna du lämnat in bilen där det står att det är för samma fel alla tre gångerna. Du kan ju alltid häva köpet på bilen om du känner att du inte är nöjd med den och då är det bra att ha papperna från verkstan. Dom kan vara kinkiga med att lämna ut dom men det är ju din garanti på att dom försökt lagat bilen dom gångerna. Har dock en annan KIA modell och jag hade läckande AC och då hade jag bilen inne 7 ggr för felsökning och reparation... Enligt konsumentköplagen har man rätt att häva ett köp som man gjort om det varit för samma fel man lämnat in bilen för. (3 till 4 ggr på verkstan)

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

19
Här kommer nästa uppdatering...

Fick tillbaks bilen igår efter 12 jävla dagar på verkstad. :x
Hade dock kontakt dagligen med teknikern som felsökte bilen och han förklarade väldigt noggrant allt dom gjorde, i vilken ordning, mm. vilket var lite positivt.

Han förklarade för mig att detta fel finns på en hel del bilar i Sverige OCH Europa och är numera ett "känt fel". Det är en styrbox för all elektronik som består av massa reläer och vars viktigaste uppgift är att sätta bilen i idle/sleep mode efter 15-20min. I min bil gjorde den inte sitt jobb och bl.a. styrreläet till elbakluckan låg på och drog 2A kontinuerligt efter motorn vart avstängd. Detta fenomen lyckades dom återskapa gång på gång och kunde därför härleda det som ett fel.

Som jag skrev tidigare, så är denna box ingen lagervara och det tar tydligen flera månader att få fram den till Europa, så jag "hade tur" och fick en ny box från en annan bil som stod i bilhallen. Bilen hade stått klar redan i måndags, men han ville dubbel- och trippeltesta så det inte blir fel igen, därför fick jag vänta till igår med att hämta den. Dom hade även gjort en rekond på den som kompensation vilket i sig är trevligt men helt jävla meningslöst med tanke på att bilen är 110% smutsig idag igen. :(

Jag är givetvis jävligt skeptisk med tanke på min historik, men hoppas såklart att dom har hittat och åtgärdat problemet, en gång för alla!

Hursom, han driver detta mot Kia Sverige nu och dom i sin tur driver frågan mot fabriken i Korea. Om jag förstod det hela rätt, så kommer bl.a. min box att skickas tillbaks för "noggranna tester" av deras egna ingenjörer och dom kommer göra en s.k. kampanj av detta. Det innebär att det finns en stor chans/risk att vid nästa service så kommer dom att uppgradera boxen på alla bilar, dvs likt den generator-kampanj dom hade tidigare.

Jag har oxå lyckats få fram ett interndokument från dem som förklarar (väldigt) lite hur drivlinan och generatorn funkar. Fick oxå gjort ett nytt batteritest som visar att batteriet är i gott skick. Jag bifogar bägge häri, så alla kan ta del av dem och förhoppningvis få lite klarhet i frågan.

Han förklarade oxå att 12V batteriet underhållsladdas när bilen är "inpluggad" och att elmotorn agerar generator vid inbromsning och retardation, något som bekräftas av dokumentet nedan.
För tillfället är jag, märkligt nog, glad över att få tillbaks bilen innan jul trots allt strul som har varit. Skall jag försöka se positivt på det hela, så har dom förhoppningsvis hittat och åtgärdat felet, annars kraschar den igen på andra sidan nyår om trenden håller i sig. :shifty:
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

20
Tack för uppdateringen!

Uppdatering för min bil: Jag nämnde ju ovan att de laddade upp batteriet, beställde ett nytt som skulle komma i januari. Min farhåga var ju att bilen bara skulle hålla i två veckor och sedan skulle batteriet vara slut igen. Den höll två dygn. Har nu stått stilla sedan i lördags. Jag ringde dem direkt i måndags morse, de sa typ "Ajdå, vi återkommer. Vi ska undersöka om vi kan ta ett batteri från en annan bil här...". Men det har varit tyst sedan dess.

Har nu även skickat infon från ditt inlägg @goggelicious till dem så att de kan undersöka/avfärda ifall det är ett problem på vår bil.

Återgå till "Optima"