Annons

Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

1
Hej,

Fick min Optima PHEV för snart 3v sedan och bilen är redan på verkstad för felsökning... :cry:

Började i fredags då jag inte kom i bilen... ringde Kia Assistans och fick dit en bärgare som dels visade mig hur man får bort kåpan för att använda reservnyckeln och dels kickstartade igång batteriet mha en 700A batteristartare. Fick då tipset att köra en längre sträcka, typ 45min-1h för att 12V batteriet skulle få en chans att laddas lite då han inte trodde att den laddades alls i EV läge. Om det stämmer så har nog fan Kia gjort århundradets tankevurpa då biljäveln alltid vill hamna i EV läge.

Hursom, jag körde runt i 2,5h för att va på den säkra sidan, mao all good... trodde jag...

I söndags fick vi lite snö hemma i Landvetter och några minusgrader och i måndags morse när jag skulle åka till jobbet så var biljäveln "död" igen. Denna gången kunde jag få upp dörren, men så fort jag försökte starta den så lös den upp som ett amerikanskt julpyntat hem och INGET funkade i den. Ringde Kia Assistans igen, fick dit samma bärgare som skrattade lite åt mig medan han kickstartade bilen mha samma 700A pryl. Denna gången tyckte han att bilen bör nog in till verkstad för påsyn/felsökning och här står jag idag, utan bil och undrar vad som hände... :?:

Först och främst, är det någon mer som råkat ut för detta eller liknande problem? Hur har ni isf löst det? Batteribyte eller var det nåt annat?

Om ingen har haft samma tur som jag, vad är den allmäna känslan i forumet? Vad kan vara fel? Själv sätter jag mina 5c på ett snustorrt 12V batteri och stämmer teorin (ej bekräftad än) att det inte laddas i EV läge, så förklarar det iaf en del av problemet.
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-
Annons

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

3
Tjena o tack för svar Mauritz!

Jag hämtade min bil igår efter 3d på verkstad där dom felsökt den flera ggr utan att hitta ETT ENDA fel på den. :wtf:
Dom hade dock laddat startbatteriet över natten och trodde att det var det som strulade för mig... problemet är bara att igår kväll när jag kom hem o hade stängt av motorn o hade kvar radion på i 20-30sek... sen fick jag en varning i displayen om "Låg batterispänning".
Mauritz skrev:Har en Optima Hybrid som gått 180 mil.Har inte haft något problem men verkstan har bytt generatorn på en "Kampanj" som dom kallar det. Alla med bilar som gått mindre än 1000 mil skall byta generatorn. Kan det ha med det att göra? Kolla .
Gjorde/sa du nåt särskilt för att dom skulle byta generatorn för dig?
Var det länge sen?
Bor du oxå på västkusten?
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

5
Jävligt bra och relevant tips, tack! :thumbup:
axn skrev:Hej! Det finns en inställning som du kan göra i "lilla displayen" som heter något i stil med "ladda 12V batteri från högspänningsbatteri". Denna är aktiverad i min bil och jag gissar att det är vettigt. Tycker verkstaden borde känna till detta om detta är relevant i ditt fall dock...

Mvh, Magnus
Vill nog minnas att jag klickade i nåt sånt, men skall dubbelkolla det...
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

6
goggelicious skrev:Jävligt bra och relevant tips, tack! :thumbup:
axn skrev:Hej! Det finns en inställning som du kan göra i "lilla displayen" som heter något i stil med "ladda 12V batteri från högspänningsbatteri". Denna är aktiverad i min bil och jag gissar att det är vettigt. Tycker verkstaden borde känna till detta om detta är relevant i ditt fall dock...

Mvh, Magnus
Vill nog minnas att jag klickade i nåt sånt, men skall dubbelkolla det...

Jag har exakt samma fel! Haft den i tre veckor och i fredags dog den. Fick bärgare att starta den och fick samma förslag, kör runt i minst en timme för att ladda. Men det ör ju skitsvårt eftersom den går i EV-läge titt som tätt!

Men körningen hjälpte inte. Dagen efter var den död. Dvs idag.

Hittade du inställningen @goggelicious som nämndes ovan och har der hjälpt dig?

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

7
Tjena.
Tyvärr är min bil på verkstad igen, för 3e gången, för samma fel. Kia Sverige är inblandade och helt plötsligt så hittade verkstan något som drar ström... tyvärr inte hela tiden så dom måste felsöka utav helvete. Jag har dock informerat dem om att denna bil inte kommer hem en 4e gång, utan dom får byta ut allt om det behövs. Just nu står ingen som har med Kia att göra, speciellt högt i kurs...
______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-

Re: Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?

9
goggelicious skrev:Tjena.
Tyvärr är min bil på verkstad igen, för 3e gången, för samma fel. Kia Sverige är inblandade och helt plötsligt så hittade verkstan något som drar ström... tyvärr inte hela tiden så dom måste felsöka utav helvete. Jag har dock informerat dem om att denna bil inte kommer hem en 4e gång, utan dom får byta ut allt om det behövs. Just nu står ingen som har med Kia att göra, speciellt högt i kurs...
Suck! Trist att höra. Allt du beskrev i trådstarten stämmer in på min bil (men jag körde strax över en timme bara - hopplöst när den går överni EV hela tiden), så jag vet som kanske väntas med min bil...

Återgå till "Optima"