Annons
Annons

Re: Trim Optima GT

3
Jag tycker denna är ytterst intressant. Har dock inte beställt ännu. Elektrikaren här på forumet har installerat den och gav ett positivt omdöme.
https://www.racechip.eu/shop/kia/optima ... 325nm.html

Dock finns den bara till 1,7 Dieseln, vilken motor har du?

Angående service intervall beror det också på vilken motor man har:
Serviceintervall Optima diesel 1,7: 3.000 mil/24 månader
Serviceintervall Optima 2,0-T: 1.000 mil/12 månader

Jag sökte på nätet men kan inte hitta någon källa som påvisar att bilen skulle spara information om denna sortens trim, så att man i efterhand kan se att det varit installerat. Men är så fallet skall man ju givetvis fundera en extra gång på att installera ett sånt här trim. 10 års garanti är ju värt mera än 41 hästar till.

Re: Trim Optima GT

4
Mjukvaruförändringar syns antagligen superenkelt då man allt som oftast måste avkryptera för att byta plus att alla hash nummer kommer bli fel så fort minsta nolla ändras. Att boxtrimma lär även de synas väl då motorerna ofta lagrar bränsltryck, turbotryck mm för felsökning så stora avvikelser på värden som finns lagrade skulle direkt indikerar trim. Förutom nybilsgarantin så har den stora majoriteten av försäkringsbolag klausuler om uppgiven effekt eller i klartext "motoroptimering" vilket betyder att ej heller försäkring gäller för en ev motorskada.

Sen kan man ju spekulera vidare hur ofta och noga man undersöker detta när en motorskada skett eller struntat i det.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Trim Optima GT

5
Ja precis, därför skulle jag föredra power box typen av trim istället för trim där man förändrar tillverkarens mjukvara. Nu kan jag inte så mycket om detta ännu men försöker läsa mig till det så gott jag kan.

"Chip tuning (via a power box) works without changing the manufacturer's hardware and software; all the systems protecting the engine remain intact, you can easily install the box yourself, and your vehicle can be restored completely to the factory settings. " på https://www.racechip.eu/

Nu är jag ju såklart lite bias, eftersom jag vill hitta ett sätt att få bättre prestanda i bilen. Men jag har också bland annat dröjt med inköp, vill förstå mer om dess påverkar och inte förhasta mig in i något som man sedan ångrar. :)
Är öppen för all fakta och gärna med källor (inte räknat random folk på forum som skriver sin åsikt)!

Det var ett bra tillägg du gjorde där, försäkringar får man tänka på också. Typar man om bilen helt enligt regelverket så skall ju även försäkringar gälla eftersom det är en annan bil du försäkrar då. Dock är det inte alla som vill göra det av förklarliga skäl.

Re: Trim Optima GT

6
"random folk" haha den var bra...
Nu skrev jag ju ut serviceintervallen för GT:n (bensinturbo), alltså 1år/1000mil eftersom det var huvudrubriken. Självklart finns andra motoralternativ med andra intervaller också.
Så länge du inte får något fel på bilen eller bilen kallas in för mjukvaruuppdatering eller det är dags för service lär du klara dig (förutsatt att du kan plocka bort trimmet spårlöst vid behov, och då är ju en extern box att föredra.)

Re: Trim Optima GT

7
Madsen skrev: Det var ett bra tillägg du gjorde där, försäkringar får man tänka på också. Typar man om bilen helt enligt regelverket så skall ju även försäkringar gälla eftersom det är en annan bil du försäkrar då. Dock är det inte alla som vill göra det av förklarliga skäl.
Typa om den kan du glömma. Du måste då ha ett intyg från biltillverkaren att trimmet inte påverkar avgasrening/utsläpp osv. Krävs nog ganska kostsamma certifieringar för att verifiera detta.
I Sverige är det så vitt jag vet bara Volvo som erbjuder detta med sin Polestaroptimering.
Jag har optimerat mina senaste volvobilar och då visar man bara upp intyget hos bilprovningen och betalar 800kr för typbesiktning för ändrad motoreffekt. Nya effekten hamnar i registreringsbeviset och bilen är helt laglig med bibehållna garantier.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Skriv svar

Återgå till "Optima"