Re: Optima SW Plug-in Hybrid
Postat: 21 dec 2017, 09:01
Hej.
Någon/några som kört när det är kallare ute? Hur långt och vad blev förbrukningen?
Någon/några som kört när det är kallare ute? Hur långt och vad blev förbrukningen?
Inofficiellt forum för bilmärket Kia i Sverige | Diskutera om din Niro, Sportage, Ceed och mycket annat!
http://kiacarclub.se/
Jag har kört 250 mil med bilen (nov/dec, kallt, det är en tolkningsfråga, men temperaturen har varit runt -4 till +5 under denna tid), bor 3 mil utanför Stockholm (bilpendlar), 1,5 mil motorväg och resten köer. Laddar bara hemma. Jag ligger på 0,3 liter/milen, jag har dock haft flera dagar där jag har åkt 8-10 mil om dagen, dvs ca 5 mil på el och resten på bensin. Jag försöker åka snålt, dvs minimalt med värme och endast hybridläge 3-4 km på en 100 km/h sträcka (då farten ligger +120 km/h).Batteri-Johan skrev:Hej.
Någon/några som kört när det är kallare ute? Hur långt och vad blev förbrukningen?
Vi hade nån dag med -18 förra veckan.Batteri-Johan skrev:Hej.
Någon/några som kört när det är kallare ute? Hur långt och vad blev förbrukningen?
3.7 kW erhålls vid laddning med enfas 16A (230 x 16 = 3.7 kW). Men, klarar bilen 16A även vid trefasladdning, dvs 11 kW? (400 x 1.73 x 16 )Patrik74 skrev:Vad laddstationen ger har med Kilowatt att göra och inte Ampere. Vanligast är 3.7kw detta mostvarar 16A och är vad som högst kan nyttjas.bm1249mercury skrev: Det låter ju betryggande att även om laddstationen
ger mer än 16 A reglerar bilen själv laddstyrkan till förhindrande av att batteriet skadas. När köpte Du Din bil? Hur många mil har Du kört? Är Du nöjd med bilen?
Många laddstationer har 7,3 KW- laddare. Vet Du hur många KW-laddning som våra Kia Optima Plug In kan ta emot?
Det går att laddda på en 22Kw station men bilen kommer bara att dra 3.7kw ur denna.
Laddaren som sitter i bilen är fortfarande bara enfas, så även om du har en trefas laddare så används bara en fas.ivarmag skrev:3.7 kW erhålls vid laddning med enfas 16A (230 x 16 = 3.7 kW). Men, klarar bilen 16A även vid trefasladdning, dvs 11 kW? (400 x 1.73 x 16 )Patrik74 skrev:Vad laddstationen ger har med Kilowatt att göra och inte Ampere. Vanligast är 3.7kw detta mostvarar 16A och är vad som högst kan nyttjas.bm1249mercury skrev: Det låter ju betryggande att även om laddstationen
ger mer än 16 A reglerar bilen själv laddstyrkan till förhindrande av att batteriet skadas. När köpte Du Din bil? Hur många mil har Du kört? Är Du nöjd med bilen?
Många laddstationer har 7,3 KW- laddare. Vet Du hur många KW-laddning som våra Kia Optima Plug In kan ta emot?
Det går att laddda på en 22Kw station men bilen kommer bara att dra 3.7kw ur denna.
Vore händigt att ladda fullt på 1h.
16A är vad säkringen är klassad som, går att få ut 4,0kW på den men bilen tar max 3,7kW ändå.ivarmag skrev:3.7 kW erhålls vid laddning med enfas 16A (230 x 16 = 3.7 kW). Men, klarar bilen 16A även vid trefasladdning, dvs 11 kW? (400 x 1.73 x 16 )Patrik74 skrev:Vad laddstationen ger har med Kilowatt att göra och inte Ampere. Vanligast är 3.7kw detta mostvarar 16A och är vad som högst kan nyttjas.bm1249mercury skrev: Det låter ju betryggande att även om laddstationen
ger mer än 16 A reglerar bilen själv laddstyrkan till förhindrande av att batteriet skadas. När köpte Du Din bil? Hur många mil har Du kört? Är Du nöjd med bilen?
Många laddstationer har 7,3 KW- laddare. Vet Du hur många KW-laddning som våra Kia Optima Plug In kan ta emot?
Det går att laddda på en 22Kw station men bilen kommer bara att dra 3.7kw ur denna.
Vore händigt att ladda fullt på 1h.
Tack för svar.Halvan skrev:Jag har satt på Hella LED-ramp 470 med ref 25 (lite bredare ljus än ref 37,5 som är längre och smalare). Den är smal och smälter in bra i fronten. Den ska sitta över nummer skylten för annars stör den kameror under skylten. Den kostar ca 6.000 kr monterad. Ett bra alternativ är att sätta in två små ramper i öppningarna på sidorna av skylten, De smälter in fint men är dyrare - de kostar runt 11.000 monterade. Ev ger de mer ljus.