Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

181
Är det någon idé att köpa 3-fas? Kian laddar väl bara på enfas om jag läst rätt.

Jag ska kolla pris hos Kia, så får vi se sen vad det blir.

davidn skrev:
DrGadget skrev:Jag beställde en Optima SW Plug-in idag. Noterade att kabeln som följer med är en med kontakt för schuko. Noterade dock när jag sökte på nätet att många laddstolpar kör med Typ-2. Vad sitter det för kontakt i bilen? Tips på var jag kan beställa en Typ-2-kabel som passar till Optima?
Hej

Mycket riktigt är det flesta ute i verkligheten typ-2.

Det finns massor med ställen på nätet att köpa en sådan kabel eftersom det är en normal standard. Jag köpte via KIA - vilket är onödigt och dyrt. Räkna med ett par tusen iallafall.

Det ingen dum idé att köpa en trefas till typ-2 då det är ganska vanligt med trefas därute också.


mvh
david
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

182
Hej

Beställde en laddbox hem, (Wallbox commander) 3-fas mode3 Typ2 32A, ansluter med 5x6 mm kabel men säkrar med 16A till en början, samt ställer in den på 16A i laddboxen.
Då har man framtids säkrat för en ren elbil nästa då ; )

Ps ca 2350 kr går första service på.

MrDTS

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

183
Jag fick idag pris från lokala Kia-handlaren. 3800kr för en 7meters typ-2-kabel. Låter lite dyrt med tanke på att det säljs på andra ställen för ca 2500kr. Finns även billigare har jag sett.
davidn skrev:
DrGadget skrev:Jag beställde en Optima SW Plug-in idag. Noterade att kabeln som följer med är en med kontakt för schuko. Noterade dock när jag sökte på nätet att många laddstolpar kör med Typ-2. Vad sitter det för kontakt i bilen? Tips på var jag kan beställa en Typ-2-kabel som passar till Optima?
Hej

Mycket riktigt är det flesta ute i verkligheten typ-2.

Det finns massor med ställen på nätet att köpa en sådan kabel eftersom det är en normal standard. Jag köpte via KIA - vilket är onödigt och dyrt. Räkna med ett par tusen iallafall.

Det ingen dum idé att köpa en trefas till typ-2 då det är ganska vanligt med trefas därute också.


mvh
david
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

184
davidn skrev:
DrGadget skrev:Jag beställde en Optima SW Plug-in idag. Noterade att kabeln som följer med är en med kontakt för schuko. Noterade dock när jag sökte på nätet att många laddstolpar kör med Typ-2. Vad sitter det för kontakt i bilen? Tips på var jag kan beställa en Typ-2-kabel som passar till Optima?
Hej

Mycket riktigt är det flesta ute i verkligheten typ-2.

Det finns massor med ställen på nätet att köpa en sådan kabel eftersom det är en normal standard. Jag köpte via KIA - vilket är onödigt och dyrt. Räkna med ett par tusen iallafall.

Det ingen dum idé att köpa en trefas till typ-2 då det är ganska vanligt med trefas därute också.


mvh
david
Hej helt ny på detta och inte beställt bil ännu så lite enkla frågor.

1. Är det någon idé att köpa snabbladdarkabel? De laddplatser jag tittat på finns det ju kabel på plats, är det olika på olika laddplatser? (På jobbet/hemma laddar jag med vanliga kontakten)
2. Vad menas med trefas till typ-2?
3. Om jag laddar bilen över natt på en publik plats, sitter kabeln fast på något sätt, annars är den ju lätt att stjäla tänker jag.

//
Rickard

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

185
Jag har beställt min bil och får den i början på maj. Laddade hem instruktionsboken på Kias hemsida och har rotat runt lite på nätet.

1. Många laddplatser har kabel med typ-2 som passar Kia. Har dock även sett en del som har uttag och då måste man ha egen kabel samt det ofta är typ-2-uttag. Inte schuko som medföljer.

2. Kia Optima laddar med 1-fas typ 2. Antal faser som används i kontakten vid laddning.

3. Kontakten till kabeln låser fast i bilen när du låser bilen om jag tolkade det rätt i manualen.

Min lokala Kia-handlare ville ha 3800kr för en typ-2-kabel. Styvfarsan fick ett pris på 4500 hos sin lokala handlare och på nätet kostar de ca 2500kr.

RickyGBG skrev:
davidn skrev:
DrGadget skrev:Jag beställde en Optima SW Plug-in idag. Noterade att kabeln som följer med är en med kontakt för schuko. Noterade dock när jag sökte på nätet att många laddstolpar kör med Typ-2. Vad sitter det för kontakt i bilen? Tips på var jag kan beställa en Typ-2-kabel som passar till Optima?
Hej

Mycket riktigt är det flesta ute i verkligheten typ-2.

Det finns massor med ställen på nätet att köpa en sådan kabel eftersom det är en normal standard. Jag köpte via KIA - vilket är onödigt och dyrt. Räkna med ett par tusen iallafall.

Det ingen dum idé att köpa en trefas till typ-2 då det är ganska vanligt med trefas därute också.


mvh
david
Hej helt ny på detta och inte beställt bil ännu så lite enkla frågor.

1. Är det någon idé att köpa snabbladdarkabel? De laddplatser jag tittat på finns det ju kabel på plats, är det olika på olika laddplatser? (På jobbet/hemma laddar jag med vanliga kontakten)
2. Vad menas med trefas till typ-2?
3. Om jag laddar bilen över natt på en publik plats, sitter kabeln fast på något sätt, annars är den ju lätt att stjäla tänker jag.

//
Rickard
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

186
DrGadget skrev:Jag har beställt min bil och får den i början på maj. Laddade hem instruktionsboken på Kias hemsida och har rotat runt lite på nätet.

1. Många laddplatser har kabel med typ-2 som passar Kia. Har dock även sett en del som har uttag och då måste man ha egen kabel samt det ofta är typ-2-uttag. Inte schuko som medföljer.

2. Kia Optima laddar med 1-fas typ 2. Antal faser som används i kontakten vid laddning.

3. Kontakten till kabeln låser fast i bilen när du låser bilen om jag tolkade det rätt i manualen.

Min lokala Kia-handlare ville ha 3800kr för en typ-2-kabel. Styvfarsan fick ett pris på 4500 hos sin lokala handlare och på nätet kostar de ca 2500kr.

RickyGBG skrev:
davidn skrev:
Hej

Mycket riktigt är det flesta ute i verkligheten typ-2.

Det finns massor med ställen på nätet att köpa en sådan kabel eftersom det är en normal standard. Jag köpte via KIA - vilket är onödigt och dyrt. Räkna med ett par tusen iallafall.

Det ingen dum idé att köpa en trefas till typ-2 då det är ganska vanligt med trefas därute också.


mvh
david
Hej helt ny på detta och inte beställt bil ännu så lite enkla frågor.

1. Är det någon idé att köpa snabbladdarkabel? De laddplatser jag tittat på finns det ju kabel på plats, är det olika på olika laddplatser? (På jobbet/hemma laddar jag med vanliga kontakten)
2. Vad menas med trefas till typ-2?
3. Om jag laddar bilen över natt på en publik plats, sitter kabeln fast på något sätt, annars är den ju lätt att stjäla tänker jag.

//
Rickard
Tack för svar.
Du skriver att Kia Optima använder 1-fas typ 2 och david tipsar om att köpa en trefas då det är ganska vanligt med trefas. Om jag köper 1-fas funkar den även vid trefas?
Jag fick också ett pris på 4500 för typ 2 kabeln men fick metallic på köpet och en fin rabatt för att komma under 7,5 basbelopp.

//
Rickard

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

188
Vad jag förstått så är går det att använda en 230V 3-fas typ-2 kabel. Bara att bilen bara använder en fas och laddar upp till 3,7kW iställer för 11kW som det är med 3 faser.

RickyGBG skrev:
DrGadget skrev:Jag har beställt min bil och får den i början på maj. Laddade hem instruktionsboken på Kias hemsida och har rotat runt lite på nätet.

1. Många laddplatser har kabel med typ-2 som passar Kia. Har dock även sett en del som har uttag och då måste man ha egen kabel samt det ofta är typ-2-uttag. Inte schuko som medföljer.

2. Kia Optima laddar med 1-fas typ 2. Antal faser som används i kontakten vid laddning.

3. Kontakten till kabeln låser fast i bilen när du låser bilen om jag tolkade det rätt i manualen.

Min lokala Kia-handlare ville ha 3800kr för en typ-2-kabel. Styvfarsan fick ett pris på 4500 hos sin lokala handlare och på nätet kostar de ca 2500kr.

RickyGBG skrev:
Hej helt ny på detta och inte beställt bil ännu så lite enkla frågor.

1. Är det någon idé att köpa snabbladdarkabel? De laddplatser jag tittat på finns det ju kabel på plats, är det olika på olika laddplatser? (På jobbet/hemma laddar jag med vanliga kontakten)
2. Vad menas med trefas till typ-2?
3. Om jag laddar bilen över natt på en publik plats, sitter kabeln fast på något sätt, annars är den ju lätt att stjäla tänker jag.

//
Rickard
Tack för svar.
Du skriver att Kia Optima använder 1-fas typ 2 och david tipsar om att köpa en trefas då det är ganska vanligt med trefas. Om jag köper 1-fas funkar den även vid trefas?
Jag fick också ett pris på 4500 för typ 2 kabeln men fick metallic på köpet och en fin rabatt för att komma under 7,5 basbelopp.

//
Rickard
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Kupevärmarfel (?) Optima SW Plug-in Hybrid

189
Hej.
Det är väl inte säsong men jag hade problem med kupevärmaren och undrar ifall fler upplevt liknande.
Jag kör till stor del bara på el, dvs hade knappt ACn igång. Innan jag åker på morgonen så har kupe- och motorvärmaren varit igång ca en timme.
Trots det har jag haft is på insidan av vindrutan när jag ska åka.
Vad kan det bero på? Kan det bli kvar fuktig luft i bilen? Någon annan förklaring?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

190
Hej,

1-fas eller 3-fas handlar väl mer om hur många faser laddboxen tar emot, dvs 230 volt eller 400 volt? Jag själv kommer installera en 3-fas laddbox hemma för att framtidssäkra en del, men framförallt få en jämnare fördelning på faserna i huset. Bilen laddar max 16A/3.7Kw , där kontakten till bilen är en typ-2. Den andra änden kommer att kommunicera med bilen om vilken laddstyrka som kan tas emot. Den änden kan vara typ-1, typ-2 eller om du har schukco.
Jag är ingen elektriker eller expert, men så har jag förstått det :)

Jag fick pris från min KIA handlare på 2150kr inkl moms på en KAB MODE3 4M T2-T2 3F 16A. Ville första sälja en 7.5m för en tusenlapp till, men kände att 4m räcker för mig eftersom man ändå parkerar näsan framför stolpen. Då slipper man 3.5m extra kabel att brottas med i bilen... Den har fungerat utmärkt för mig!

Batteri-Johan. Du har förmodligen mycket fukt i bilen. Det problemet hade jag i vinter med all snö man drar med sig in som sedan smälter. Kör man sedan uteslutande på el så kommer inte vattnet att försvinna utan det blir kvar i bilen. Kupévärmaren som är riktad bakåt kommer inte att hinna värma hela bilen och framförallt inte framrutan som ligger "bakom" kupévärmaren. Dit kommer värmen sist och 1h är förmodligen för lite.

Återgå till "Optima"