Annons
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

162
Batteri-Johan skrev:Hej.
Någon/några som kört när det är kallare ute? Hur långt och vad blev förbrukningen?
Jag har kört 250 mil med bilen (nov/dec, kallt, det är en tolkningsfråga, men temperaturen har varit runt -4 till +5 under denna tid), bor 3 mil utanför Stockholm (bilpendlar), 1,5 mil motorväg och resten köer. Laddar bara hemma. Jag ligger på 0,3 liter/milen, jag har dock haft flera dagar där jag har åkt 8-10 mil om dagen, dvs ca 5 mil på el och resten på bensin. Jag försöker åka snålt, dvs minimalt med värme och endast hybridläge 3-4 km på en 100 km/h sträcka (då farten ligger +120 km/h).

Om jag bara åker fram och tillbaka till jobbet och maximerar snåltarmen, exakt 6 mil så ligger jag på ca 0,2-0,25. Då är fläkten endast igång fåtalet tillfällen för att ta bort imma och elen räcker strax över 5 mil. Om jag istället har värmen igång på hela sträckan så hamnar jag runt 0,35-0,4 (då är det 3-4 minusgrader ute).

Missade att ladda en dag, hade då snitt på 0,7 milen fram och tillbaka till jobbet. När den inte tar hjälp av batteriet så drar den 1 liter/milen på motorvägen, dvs när batteriet är "tomt" och bilen går endast på motorn.

Då min tidigare bil drog +1 liter/milen för samma användningsområde samt ett betydligt högre förmånsvärde så är detta en bra deal för jobbpendling.

Nackdelar med bilen:
1. Backkameran är ett skämt, känns som ett gammalt VHS band från 80-talet - pinsamt dålig! - helt oanvändbar på kvällstid.
2. Ljudisoleringen påminner om Peugeot 205 från tidigt 90-tal (det är en Kia, men ändå...).
3. Förarstolen känns "liten", kort i ryggen och sitsen, men jag har haft olika SUV:ar i 10 år så det är kanske en normalstor stol för en halvstor kombi.
4. Lyckas inte få fram trafikinformation (japp, systemet är uppkopplat med wifi mot min telefon, men det är alltid tomt). Min tidigare bil hade massor av trafikinformation, utan att behöva koppla upp sig via wifi.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

163
Batteri-Johan skrev:Hej.
Någon/några som kört när det är kallare ute? Hur långt och vad blev förbrukningen?
Vi hade nån dag med -18 förra veckan.
Ungefär vid -14 grader så meddelade bilen att HEV läge skulle slås på för att kunna bibehålla värmen i bilen. Däremot körde den mest på el ändå men lite störigt då detta var en av fördelarna med denna kontra passaten som har en sån gräns på ca -10.

Men KIA verkar ha löst hybridläget på ett bättre sätt, för resan på 3 mil till jobbet så blev det ca 0.3 den dag det var som kallast (typ -18) och samma resa med passaten blev 0,48.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

164
Patrik74 skrev:
bm1249mercury skrev: Det låter ju betryggande att även om laddstationen
ger mer än 16 A reglerar bilen själv laddstyrkan till förhindrande av att batteriet skadas. När köpte Du Din bil? Hur många mil har Du kört? Är Du nöjd med bilen?
Många laddstationer har 7,3 KW- laddare. Vet Du hur många KW-laddning som våra Kia Optima Plug In kan ta emot?
Vad laddstationen ger har med Kilowatt att göra och inte Ampere. Vanligast är 3.7kw detta mostvarar 16A och är vad som högst kan nyttjas.
Det går att laddda på en 22Kw station men bilen kommer bara att dra 3.7kw ur denna.
3.7 kW erhålls vid laddning med enfas 16A (230 x 16 = 3.7 kW). Men, klarar bilen 16A även vid trefasladdning, dvs 11 kW? (400 x 1.73 x 16 )

Vore händigt att ladda fullt på 1h.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

165
ivarmag skrev:
Patrik74 skrev:
bm1249mercury skrev: Det låter ju betryggande att även om laddstationen
ger mer än 16 A reglerar bilen själv laddstyrkan till förhindrande av att batteriet skadas. När köpte Du Din bil? Hur många mil har Du kört? Är Du nöjd med bilen?
Många laddstationer har 7,3 KW- laddare. Vet Du hur många KW-laddning som våra Kia Optima Plug In kan ta emot?
Vad laddstationen ger har med Kilowatt att göra och inte Ampere. Vanligast är 3.7kw detta mostvarar 16A och är vad som högst kan nyttjas.
Det går att laddda på en 22Kw station men bilen kommer bara att dra 3.7kw ur denna.
3.7 kW erhålls vid laddning med enfas 16A (230 x 16 = 3.7 kW). Men, klarar bilen 16A även vid trefasladdning, dvs 11 kW? (400 x 1.73 x 16 )

Vore händigt att ladda fullt på 1h.
Laddaren som sitter i bilen är fortfarande bara enfas, så även om du har en trefas laddare så används bara en fas.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

166
Hej alla.
Har nu haft min Optima SW Plug-in Hybrid i två månader (600 mil) och är så här långt ganska nöjd.
Jag har inte stött på några större konstigheter, några funderingar dock.
1. Upplever bensinförbrukningen lite hög, 5,5-6,5 när jag börjar att köra med fulladdat batteri och inte laddar förrän tanken är tom (under långkörning.)
2. Har sökt med ljus och lykta i instruktionerna om GPSén. På vägen i kartbilden är det gula prickar och ibland en rand med pilar vid sidan av vägen, någon som har koll vad det betyder?
3. Helljuset är inte mycket att hänga i granen så jag ska få en Led-ramp installerad, någon som har erfarenhet?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

167
Jag har satt på Hella LED-ramp 470 med ref 25 (lite bredare ljus än ref 37,5 som är längre och smalare). Den är smal och smälter in bra i fronten. Den ska sitta över nummer skylten för annars stör den kameror under skylten. Den kostar ca 6.000 kr monterad. Ett bra alternativ är att sätta in två små ramper i öppningarna på sidorna av skylten, De smälter in fint men är dyrare - de kostar runt 11.000 monterade. Ev ger de mer ljus.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

168
ivarmag skrev:
Patrik74 skrev:
bm1249mercury skrev: Det låter ju betryggande att även om laddstationen
ger mer än 16 A reglerar bilen själv laddstyrkan till förhindrande av att batteriet skadas. När köpte Du Din bil? Hur många mil har Du kört? Är Du nöjd med bilen?
Många laddstationer har 7,3 KW- laddare. Vet Du hur många KW-laddning som våra Kia Optima Plug In kan ta emot?
Vad laddstationen ger har med Kilowatt att göra och inte Ampere. Vanligast är 3.7kw detta mostvarar 16A och är vad som högst kan nyttjas.
Det går att laddda på en 22Kw station men bilen kommer bara att dra 3.7kw ur denna.
3.7 kW erhålls vid laddning med enfas 16A (230 x 16 = 3.7 kW). Men, klarar bilen 16A även vid trefasladdning, dvs 11 kW? (400 x 1.73 x 16 )

Vore händigt att ladda fullt på 1h.
16A är vad säkringen är klassad som, går att få ut 4,0kW på den men bilen tar max 3,7kW ändå.
Snabbare laddning skulle förkorta livet på batteriet, är nog därför man sätter begränsningen samt risk för överhettning.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

169
Halvan skrev:Jag har satt på Hella LED-ramp 470 med ref 25 (lite bredare ljus än ref 37,5 som är längre och smalare). Den är smal och smälter in bra i fronten. Den ska sitta över nummer skylten för annars stör den kameror under skylten. Den kostar ca 6.000 kr monterad. Ett bra alternativ är att sätta in två små ramper i öppningarna på sidorna av skylten, De smälter in fint men är dyrare - de kostar runt 11.000 monterade. Ev ger de mer ljus.
Tack för svar.
Jag såg att det finns en dubbelvariant https://www.mekster.se/led-barpaket-2x- ... osQAvD_BwE som kanske kan vara nåt om man vill ha både och.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

170
Var inne på Hedin bil idag och frågade lite om Optiman Hybrid. Fick svaret att det inte gick att montera bränsledriven värmare!!?!

När jag läser denna tråden så verkar ju det vara kraftigt fel.

Ni som har bränsledriven värmare, kan ni fjärraktivera denna?

Är den effektiv? Dvs har man en varm kupé efter 20-30 min?

Återgå till "Optima"