Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

151
bm1249mercury skrev: Det låter ju betryggande att även om laddstationen
ger mer än 16 A reglerar bilen själv laddstyrkan till förhindrande av att batteriet skadas. När köpte Du Din bil? Hur många mil har Du kört? Är Du nöjd med bilen?
Många laddstationer har 7,3 KW- laddare. Vet Du hur många KW-laddning som våra Kia Optima Plug In kan ta emot?
Vad laddstationen ger har med Kilowatt att göra och inte Ampere. Vanligast är 3.7kw detta mostvarar 16A och är vad som högst kan nyttjas.
Det går att laddda på en 22Kw station men bilen kommer bara att dra 3.7kw ur denna.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

152
Tack för tipset "dafeld". Har visserligen sett att det till och från kommer upp ett meddelande på displayen när bensinmotorn är avstängd och jag har radion eller annan
el-komponent påslagen, "nyttjande av denna funktion kan medföra att startbatteri laddar ur" Således tycks bilen med den mjukvara jag har i min bil varna just för denna
prekära situation Du blivit försatt i. Jag har nu kört 30 mil i stort sett endast i EV-läge, och riskerar således snart att också bli försatt i samma situation som Du. Kommer
därför nu att köra bilen i PEHV-läge lite till och från för att ladda upp "lilla batteriet" Trodde själv i min enfald och okunskap tidigare att "lilla batteriet" laddades i samband
med laddning via laddkabeln, vilket dock enl. Din erfarenhet ej. är fallet. Tack än en gång för Din "varning" i påtalat hänseende.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

153
Hej.
Det här med 12V batteriet låter oacceptabelt. Vanligtvis brukar det finnas en s.k "DC-DC omvanlare" som transformerar högspänning till 12V som då i princip har samma funktion som generatorn på en "vanlig bil".
Felet med urladdat 12V batteri ska alltså inte kunna hända om man har en sådan. Kan förstås hända att KIA valde bort den komponenten? Man kan ju fråga.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

154
DC-DC omvandlare finns det ju i Niron så att det skulle saknas i Optiman låter lite osannolikt.

Första leveransen av Niro hade lite problem i början, men har för mig att det löstes med mjukvaruuppdatering, men där kanske någon får rätta mig.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

155
Hittade detta i i detta dokument gällande DC-Omvandlare (iofs från en vanlig optima och inte SW):
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 2Q2_fR940O

"HPCU (hybrideffektstyrenhet)
HPCU-enheten består av en växelriktare/omformare
och en LDC (lågeffekts DC/DC-omvandlare) i ett hus.
Omformaren omvandlar likström till växelström för
strömförsörjning av motorn. Omformaren omvandlar
även växelström till likström för laddning av högspänningsbatteriet.
LDC:n överför högspänningselektricitet
till 12 volt för laddning av 12 Vhjälpbatteriet."

Som jag tolkar det ska inte bensinmotorn behöva gå för att ladda 12V batteriet? Ska kolla detta med min säljare snarast

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

157
Optimal skrev:Under Inställningar och sedan ”Övriga inställningar” är det första valet ”Extrabatteri-sparfunktion+”. Med denna ikryssad används högspänningsbatteriet för att hålla 12v batteriet laddat.
Jag saknar ”övriga inställningar” under knappen ”setup”. Letar jag på fel ställe? Hittar inte heller under PHEV-menyn. Har pluspaket 2 SW.

Har också läst om detta i början på instruktionsboken, 01-28 till 01-29. Dock står där ”i förekommande fall” - är inte detta standard?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

159
Jag saknar ”övriga inställningar” under knappen ”setup”. Letar jag på fel ställe? Hittar inte heller under PHEV-menyn. Har pluspaket 2 SW.
Inställningen ska finnas i en av menyerna som du når via "lilla displayen" jämte hastighetsmätaren. Har för mig att det är under menyn som ser ut som en skiftnyckel, men kan ha fel.

Mvh, Magnus

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

160
Jag har ”Övriga inställningar” under kugghjulet i instrumentpanelsvyn. Det kommer efter ”Serviceintervall” och före ”Standardinställningar”. I övr inställningar har jag följande val: extrabatteri sparfunktion, funktioner för auto nollställning av förbrukning, mm

Jag har pluspaket 2

Återgå till "Optima"