Annons

Optima SW Plug-in Hybrid

1
Har lagt en beställning på nya Optima SW Plug-in Hybrid och skapar en allmän tråd för denna bilmodell.
Det ska vara min första Kia och prel.leverans är i juli -17. Jag tycker det ska bli superspännande att få den, dock såg jag till min besvikelse i fredags att elektrisk baklucka INTE ingår i vanliga komfortpaketet. Den finns i Plus2-paketet, som jag inte har lagt till :-(

Har ni också beställt likadan bil? När har ni fått leveransbesked? Dela gärna med er era tankar och vad ni hört om bilen.
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

3
Ingen som vet om det är början eller slutet av juli som den levereras? Den verkar bli tillverkad i Hwaseong-fabriken i Sydkorea, så det är en lång båttur på ca 1 månad som gäller för frakten. Därför borde man veta ganska snart om den hinner med en viss båt i juni eller om den blir försenad.
http://pr.kia.com/en/now/tour/global-pl ... g-plant.do

Finns det ingen tracker på hur långt bilen har kommit i orderprocessen? Vet att Volvo har så man kan följa den hela vägen från order till leverans.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

4
Säljaren kan få fram när den tillverkas, lastas på båt, vilken båt det är etc. Och vet man vilken båt så är det bara följa den.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

5
Signade upp mig på en optima sw phev idag på bilbörsen här i Linköping. De har över tio stycken på litan redan och enligt min säljare läggs alla in i kronologisk orning i en förkö. Denna matas sedan in när det går att beställa från fabriken och då kommer man se allt såsom när den går iväg med båt och leveransdatm.

Han sa Juni / Juli som leveransdatum så det låter ganska vagt just nu. Men skall kränga min 520d så jag har lite att göra under väntetiden :)

Ser verkligen fram emot att få köra Kia - har aldrig kört Kia innan provkörningen och är mycket positivt överraskad av märket. Det är en förmånsbil men kvalité väger in också i mitt val - inte bara pris.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

7
Jag fick sålt min V70 -08 i helgen, och det ska vara kul att vara utan bil ett tag. Då kommer man uppskatta ens nya bil extra mycket när den kommer :D

Fick besked från säljaren precis att min KIA också är på båten sedan 24 april (som anländer nästa vecka i Wallhamn?). Antagligen samma båt.
Prel leverans är vecka 25.

Jag har fått regnr och chassinr till den, tillverkad redan 21 april 2017.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

8
Beställde min i slutet på Mars så hoppas innerligt att min är med på samma båt hehe.

Beställde min med bensinvärmare men har inte fått nåt slutgiltigt pris kring 20k har jag fått veta. Har någon av er fått ett exakt pris på bensinvärmaren?

Fick då veta att 12Vs batteriet laddas samtidigt som det stora batteriet så risken att bli stående pga bensinvärmaren bör vara obefintlig.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

9
Kul att fler beställt Optima SW plug-in :-)

Den enda info jag har sett kring värmare är ett erbjudande för dieselvärmaren:
LÄGG TILL DRAGKROK OCH DIESELVÄRMARE: 9.900 kr (värde 31.500 kr). Gäller endast Optima SW GT Line.
Kolla med din säljare ang status för tillverkning och frakt, hen borde veta.

Min bror jobbar med bilfrakt här i Malmö hamn och han sa för någon vecka sen att han sett en Optima kombi-hybrid där som "behandlas lite vid sidan om" som en förhandsbil. Nu fick jag höra att det finns pressbilar därute som kommer finnas hos handlarna väldigt snart. Så håll utkik ute hos din handlare närmaste dagarna, eller på motorsidorna som AB, Expressen, Teknikens Värld mm.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

10
erolmam skrev:Ingen som vet om det är början eller slutet av juli som den levereras? Den verkar bli tillverkad i Hwaseong-fabriken i Sydkorea, så det är en lång båttur på ca 1 månad som gäller för frakten. Därför borde man veta ganska snart om den hinner med en viss båt i juni eller om den blir försenad.
http://pr.kia.com/en/now/tour/global-pl ... g-plant.do

Finns det ingen tracker på hur långt bilen har kommit i orderprocessen? Vet att Volvo har så man kan följa den hela vägen från order till leverans.
Såg filmen som länkas här ovan, och vad är KIA K3, K5 och K7 för modeller? Är det Optimor eller...?
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Återgå till "Optima"