Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

141
Har nu börjat komma underfund med hur man kör Optima SW Plug In som renodlad El-bil. Har bilen i varmgarage. Efter att ha stängt av AC:n i läge off, och
stängt av fläkten, och satt temperaturen till 16 grader, har jag nu lyckats köra bilen 71 km i EV-läge utan att bensinmotorn startade en enda gång. Visserligen
körde jag inte mer än ca 70 km/tim. på plan väg, men ändå rent fantastiskt. Vilken annan laddhybrid klarar av att köra så pass långt i EV-läge. Det var dock lite
kallt i kupén, men med stolsvärme påsatt i förarstolen gick det ändå riktigt bra. Jag laddar med hushållsel hemma vilken kostar mig 81 öre / KW-timme. På
den här 71 km-körningen beräknar jag El-förbrukningen till ca 1,18 KW / mil. Det innebär att man i praktiken under dessa premisser kan köra bilen för
96 öre / mil Rent fantastiskt för en så pass stor, tung och rymlig bil. Ska nu prova bensinmotorn på HEV-läge på motsvarande vägsträcka med fulladdat
batteri resp. helt urladdat batteri. Detta med samma hastighet och om möjligt samma utetemperatur som föregående testkörning. Ska bli intressant.
Vad har ni andra uppmätt för bensinförbrukning vid körning i HEV-läge? Är verkligen nöjd med bilen ett verkligt lyckokast när det gäller driftkostnader
både för miljön och den egna plånboken.
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

142
Har en liten fundering. Har köpt som extra tillbehör laddkabel "Cable Type 2" Har sett att bilen går att ladda med 10 amp. 16 amp. men går det att ladda även
22 amp. över "Cable Type 2 ? Någon som vet. Står visserligen i instruktionsboken att bilen känner av laddstyrkan, men det står inget om max. laddstyrka.
Det som står där är att minst 10 amp. laddstyrka fordras för laddning. Så frågan är går det att ladda med 22 amp. utan att skada batteriet ???

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

143
När jag ligger i typ 115 på E6 mellan gbg o Malmö drar bilen 0,6.

Bilen kan inte tillgodogöra sig ner än 16A men det är ingen fara om laddstationen kan ge mer, laddaren sitter i bilen och reglerar det hela.

Du som körde 71 km, du hade alltså inte hela ventilationssystemet i off? Kan man verkligen ställa fläkten till 0, utan att stänga av det hela,!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

144
Till optimal "nykomling" från mig som körde 71 km på full batteriladdning. Jovisst jag var tvungen att stänga av hela AC-anläggningen på off, eftersom både
fläkten och värmen annars inte helt går att stänga av. Annars hade jag aldrig kunnat köra så långt enbart på el.drift Dvs. om AC:n är på,, går det inte helt att stänga av
vare sig fläkten eller värmen utan de fortsätter att gå på minimiläge och triggar så småningom igång bensinmotorn. Men det ska erkännas att det blev lite kallt om
fötterna mot slutet av 71 km-turen. Satte dock på stolsvärmen 2 ggr under ca 5 min. vardera gången under turen och höll god värme på det sättet. Det verkar som
stolsvärmen i förarstolen inte alls belastar el..förbrukningen lika mycket som AC:n, fläkten och kupévärmen gör. Det låter ju betryggande att även om laddstationen
ger mer än 16 A reglerar bilen själv laddstyrkan till förhindrande av att batteriet skadas. När köpte Du Din bil? Hur många mil har Du kört? Är Du nöjd med bilen?
Många laddstationer har 7,3 KW- laddare. Vet Du hur många KW-laddning som våra Kia Optima Plug In kan ta emot?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

146
Mer input angående bensinförbrukning och värme i bilen:
Jag har 4mil till och från jobbet och laddar på jobbet, parkerar under carport.
I morse hade jag glömt motorvärmaren... för att ha en dräglig bil (Driver only 20C fot+ruta) blev förbrukningen 2.4l/100km.
Oftast kommer jag ihåg motorvärmaren MEN jag får ändå 1,4-1,8l/100km. För jag kan inte köra på ren EV-drift även om jag skulle stå ut med kalla tår, rutorna immar igen ganska snabbt och jag har solen i ögonen så minsta imma gör att jag inte ser nånting.
Och då är det inte vinter än, som värst har jag haft -5C.

Det pajar hela ekonomin för mig, jag räknade med 0 bensin för jobb-pendlingen och gratis el (jag har solceller hemma). Istället blir det nästan 2l bensin per dag.

Det går att köra fläkten i ren EV-mode. Med AC-off och temperaturen i LOW. Är det torrt ute immar det av rutan -Men man får in kallluften...

Jag får tyvärr säga att jag känner mig lite lurad. Starkaste argumentet för KIAn jämfört med VW var just temperaturklassningen av batterierna.
Men vad hjälper det om elmotorn kan driva hjulen ner till -30C om man ändå måste bränna bensin för att kunna sitta i bilen utan skoteroverall?

Hur funkar halv&hel-ljus för er andra? Jag upplever ett mörkt fält mellan halv&hel-ljuset. Hel-ljuset verkar sprida lite diffust och för högt.
-Antar att det borde gå att justera? Måste man in till verkstad eller kan man fixa själv?

Annars är jag nöjd med allt annat -en underbar bil, fantastisk i ren eldrift och jag ser fram mot varmare dagar när jag kan köra utan bensin!

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

147
jepis: Du kan köra AC:n under ren eldrift så länge temperaturen står på LOW och AUTO är av.

Jag brukar göra som så att jag sätter klimatanläggningen till OFF (i läge AUTO startar bensinmotorn ibland). Sedan trycker jag på defrosterknappen för att få all luft till vindrutan och sänker fläkthastigheten till lägsta. Slutligen stänger jag av AC genom att trycka AC-knappen för att inte generera kyla. Om rutorna börjar imma igen så trycker jag på AC-knappen för att starta AC en stund och imma av rutorna.

Knappast optimalt, men å andra sidan ser det ut som att jag kommer klara över 280 mil på första tanken. :-)

Mvh, Magnus

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

148
Jag börjar nu komma underfund med hur man kan köra bilen uteslutande i EV-läge. Tack vare att jag har varmgarage behöver jag knappast använda bensin-
motorn överhuvudtaget. Har nu kört bilen 20 mil och bilen visar nu en genomsnittsförbrukning om 0.08 L bensin på 100 km. Rent fantastisk, men då har nog
inte bensinmotorn varit igång mer än ca 5-6 min. totalt i början innan jag lärde mig ställa in AC:n och fläkten korrekt. Jag kör normal inte längre sträcka än max
7 mil och det är ju max.körsträcka på el. och då tycker jag att värmen i kupén står sig rätt bra då mitt varmgarage håller ca 21 grader. Laddar endast el. från
gratisstolpar ute på stan (3,7 KW) Tar visserligen ca 1,5 tim. med halvladdat batteri, men man kan ju alltid ta sig en kopp kaffe eller gå runt i affärerna en stund.
Ty den lilla väntan kan det ju vara värt att kunna få köra gratis med en så fantastisk el-bil som ju ändå har en bensinmotor att ta till som reserv för undvikande
av räckviddsångest. Jag tror definitivt att Kia nu med den här herrrgårdsmodellen till rimligt pris, håller på att definitivt bryta sig in på tjänstebilsmarknaden och
ge WW-Passat en riktigt rejäl match.

Mvh Sten

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

149
Kan förresten lägga till att jag innan jag köpte min Sportswagon Hybrid Plug In, provkörde jag VW Passat Hybrid med fulladdat batteri och de flesta el-förbruknings-
enheter avstängda, men lyckades bara köra 39 km på plan väg i 18 graders temp. innan bensinmotorn startade upp. Således en avsevärd skillnad mot Kians 71 km.
Måhända beroende på att VW bara har ett batteri på 9 KW mot Kians 11,2 KW, samt att AC:n och fläkten inte riktigt tycks gå att stänga av helt o. hållet på Passaten.
Ha det så bra, vi hörs

Mvh Sten

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

150
Hej alla! Nybliven medlem här på forumet. Har hängt lite här i några veckor och läst lite smått här i tråden eftersom jag sedan några veckor är ägare av en Optima SW plug-in.

Fram tills idag hade jag tre saker som gnagt lite i mig.

1. Kring avsaknaden av värmepump och att bensinmotorn drar igång för värmen. Men har ju använt tipsen jag läst om här i tråden. Funkat fint ändå, vi kör så korta sträckor och kliver ofta in i en varm bil tack vare kupé och motorvärmare. jag har tänkt att det blir mindre och mindre behov av värmen mot våren och sommaren. Dvs ännu mer enbart EV-läge!

2. Alla broschyrer vi hade nämnde QI-laddare och visade den på bild. Ibland fanns det en text att det beroende på tillval. Vi hade beställt vår med advance plus-paketet. Dvs allt. Trodde jag. Ingen QI-laddare i vår dock.

3. Inget tryck i ljudsystemet. Harman/Kardon med baslåda sägs det. Men det är samma schvung i ljudet som vår klockradio. Dvs inte mkt.

Inga större grejer alltså. Punkt två och tre ska jag ta med säljaren när vi kontaktar. Punkt 1 var vi medvetna om vid beställning.

Men så idag. Går ut till bilen. Har nästan alltid laddsladd plus kupé/motorvärmaren i. Men bilen är helt död. Jag inser det inte förrän den halvt låst upp bilen. Den låser upp bilen, men laddsladden är fortfarande fastlåst. I övrigt är bilen DÖD. Den hinner säga att det inte finns en smart Key i närheten, men sen inget mer. Men smart keyn är i min hand. Men som sagt. Helt död.

Ringer Kia assistans, bärgare kommer. Hon nämner att hon åker på många sådana här ärenden varje vecka. Oftast hemtjänstbilar. Små plug-in hybrider som bara går några kilometer åt gången. Nästan alltid på el. Så startbatteriet till bensinmotorn laddar ur. ”Du måste köra mer på bensin” säger hon. Det var det som hade hänt, det ”lilla” batteriet var urladdat. Alltså kunde man inte göra något alls med bilen. Ingen tändning. Inte köra på el (stora batteriet var på 100%). Inte låsa (förutom med fysiska nyckeln om man pillar bort plasthöljet på handtaget). Inte öppna bagageluckan. ETC.

Jag tycker detta verkar helt befängt. Förstår att det tagits genvägar (värmepumpen till acn) e t c. Men att inte ladda startbatteriet när men tex har laddsladd och/eller motorvärmare/kupévärmarens sladd i...

Vi tankade den fullt ca 500 m efter vi körde ut från handlaren. Har kört runt 40 mil än så länge, en knapp 8-del av tanken har gått. Vi var nöjda eftersom det verkar som om vi behöver tanka långt mer sällan än tidigare eftersom 99% av våra bilresor är under 60 km. Vi tänkte att allt sker per el.

Någon mer som upplevt samma grej?

Någon som varnad/tillsagd om att det finns en risk att batteriet till bensinmotorn (dvs det som gör att hela bilen kan starta) laddar ur om man inte kör på bensin ofta?

Vad kan man göra? Vill ogärna be om starthjälp då och då. Man kan ju köpa en bärbar starthjälp och ha i bakluckan, men känns som en onödig lösning.

Återgå till "Optima"