Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

71
Jag får min i november och den är beställd med en eftermonterad bensindriven p-värmare. Men flera säger att det inte går att montera detta enligt deras Kia-handlare... :s
Värmaren är ett krav och jag hade valt GTE om inte detta gått att få på Optiman. Det är faktiskt dealbreaker för mig.
Samtidigt tycker jag att det är extremt synd att inte elanslutningen kan driva en p-värmare på en plugin hybrid..
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

72
Kan det vara så att en del Kiasäljare säger att det inte går att få för att de vill sälja bilarna snabbt och inte vänta flera månader på leverans av tillbehör?

Jag bor i sydligaste Skåne så även om vintrarna är råa så är det rätt sällan minusgrader. Därför fick värmaren stryka på foten denna gång.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

73
Hej!

Har följt denna tråd en stund nu med intresse. Är precis på väg att byta ut min Volvo V70 och då har kompassen hittat till Kia, och då framförallt Optima SW PHEV. Måste erkänna att jag vart positivt överraskad av komforten i den!

Jag provade en över en kväll och morgon för att se om den klarar den dagliga pendlingen till jobbet om 4 mil, och det verkar gå. Men samtidigt vet jag inte då motorn va igång titt som tätt, ute temp på 3-5 grader. Som jag förstår så startar motorn och strävar efter en grundtemp samt laddar 12 volts batteriet som driver all övrig el? Även fast men kör i EV-läge. Hade nog önskat att precis som VW GTE att väljer men EV, så ska man köra på el även om batteriet är tomt eller det är kallt ute.

Det som gör att jag tvekar till just Optima SW PHEV är vinterhalvåret. Har fått förslaget om bensinvärmare som ska gå att starta via en app för 30k eller vanlig motorvärmare+kupévärmare för 7k. Det senare gör att man behöver två kablar kopplade vilket jag inte är så sugen på! Bensinvärmaren finns inte för leverans än dessutom då den är under utveckling...

Vidare så va helljuset riktigt dåligt. Halvljuset va jättebra, men helljuset ville man hela tiden slå på trots att det redan va på.

Ska man gå på mv+kv och leva med dubblar kablar under vintern? Kommer man kunna köra bilen på endast el utan att motorn startar?

Det är väl dessa två funderingar som sätter käppar i hjulen just nu, annars en riktigt fin bil!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

74
iuridae skrev: Kommer man kunna köra bilen på endast el utan att motorn startar?
Instämmer i ovan - en fantastisk bil men att motorn skall gå och förbruka 0.1-0.2 l/mil för att endast (?) värma/kyla kupén är för mig högst oekonomiskt jmf. ren eldrift de första 5-6 milen. Att förvärma motor/kupé med bensinvärmare tycker jag inte är ett alternativ om man är ute efter att spara bensin/miljö. Därför är jag inne på motor/kupévärme som åtminstone borde reducera bensinförbrukningen ena vägen till jobbet. Efter min helgprovkörning fann jag exakt samma utfall som uiridae, och det är även där jag velar för tillfället.

Finns det någon ägare här som kan delge info om bränsleförbrukning nu vid "kallare" tider?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

75
iuridae skrev:Hej!

Har följt denna tråd en stund nu med intresse. Är precis på väg att byta ut min Volvo V70 och då har kompassen hittat till Kia, och då framförallt Optima SW PHEV. Måste erkänna att jag vart positivt överraskad av komforten i den!

Jag provade en över en kväll och morgon för att se om den klarar den dagliga pendlingen till jobbet om 4 mil, och det verkar gå. Men samtidigt vet jag inte då motorn va igång titt som tätt, ute temp på 3-5 grader. Som jag förstår så startar motorn och strävar efter en grundtemp samt laddar 12 volts batteriet som driver all övrig el? Även fast men kör i EV-läge. Hade nog önskat att precis som VW GTE att väljer men EV, så ska man köra på el även om batteriet är tomt eller det är kallt ute.

Det som gör att jag tvekar till just Optima SW PHEV är vinterhalvåret. Har fått förslaget om bensinvärmare som ska gå att starta via en app för 30k eller vanlig motorvärmare+kupévärmare för 7k. Det senare gör att man behöver två kablar kopplade vilket jag inte är så sugen på! Bensinvärmaren finns inte för leverans än dessutom då den är under utveckling...

Vidare så va helljuset riktigt dåligt. Halvljuset va jättebra, men helljuset ville man hela tiden slå på trots att det redan va på.

Ska man gå på mv+kv och leva med dubblar kablar under vintern? Kommer man kunna köra bilen på endast el utan att motorn startar?

Det är väl dessa två funderingar som sätter käppar i hjulen just nu, annars en riktigt fin bil!
Jag sitter i nästan exakt samma sits. Skillnaden är att jag har 60 km till jobbet, utan annan möjlighet att ladda än hemma.
Kommer jag inte t/r jobbet på Optmans 62km, så kommer jag garanterat inte på GTE'ns 50.
I min situation så kommer nog motorn att starta i alla fall på båda bilarna, så är frågan om pris, känsla och allt annat.
Fördel Optiman:
Räckvidden
Utstyrsnivån
Fördel GTE
Bränslevärmare (själv om nätfunktionen strular)
Möjlighet att köra kortare distanser på ren el.

I mitt fall, så gäller det hur länge varar en full tank bensin, och jag tror Optiman tar mig längre än GTE.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

76
I helgen läste jag nya numret av Teknikens värld, där de testar 10 laddhybrider. Kia Niro vann före Ioniq, främst pga de relativt låga priserna. Av de större kombi- och suvmodellerna var Optiman bäst, snäppet före Passat. Intressant var kanske att Outlander kom på delad tiondeplats. Intressant var också att Optiman klarade 59 km på el i verklig körning. Det är riktigt bra. Passat fixade 39 km. Så i praktiken kan man nog säga att Optima räcker två mil längre på el.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

77
Bjrrn skrev:I helgen läste jag nya numret av Teknikens värld, där de testar 10 laddhybrider. Kia Niro vann före Ioniq, främst pga de relativt låga priserna. Av de större kombi- och suvmodellerna var Optiman bäst, snäppet före Passat. Intressant var kanske att Outlander kom på delad tiondeplats. Intressant var också att Optiman klarade 59 km på el i verklig körning. Det är riktigt bra. Passat fixade 39 km. Så i praktiken kan man nog säga att Optima räcker två mil längre på el.
Låter bra - vet du till vilken bensinförbrukning Optiman kommer 59 km och Passaten 39 km?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

78
ivarmag skrev: Låter bra - vet du till vilken bensinförbrukning Optiman kommer 59 km och Passaten 39 km?
Det är väl 59km på ren el sen är det bensin som gäller... Eller tänker jag fel? :roll:
Men jag misstänker att det här gäller om det är svag medvind, 20gr värme, man har blå hatt och snöre runt ena fingret.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

79
ivarmag skrev: Låter bra - vet du till vilken bensinförbrukning Optiman kommer 59 km och Passaten 39 km?
Nej, tyvärr. I testet berörs inte alls att Optimans motor används för värmning/kylning. Men om jag förstått saken rätt är det mer bränsleekonomiskt att använda bensinmotorn på detta sätt och låta elen gå till framdrivning av bilen, förutsätt att man kommer tömma batteriet på en körning. För den som bara ska åka en mil eller så borde det ju vara en lite annan sak...?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

80
Bjrrn skrev:
ivarmag skrev: Låter bra - vet du till vilken bensinförbrukning Optiman kommer 59 km och Passaten 39 km?
Nej, tyvärr. I testet berörs inte alls att Optimans motor används för värmning/kylning. Men om jag förstått saken rätt är det mer bränsleekonomiskt att använda bensinmotorn på detta sätt och låta elen gå till framdrivning av bilen, förutsätt att man kommer tömma batteriet på en körning. För den som bara ska åka en mil eller så borde det ju vara en lite annan sak...?
Ja, givet att optiman drar 0,2 l/mil för klimat, och samtidigt drar 1-2 kWh el/driftmil kostar plötsligt pendlingsmilen närmre 5 kr/mil (el+bensin) istället för 2 kr/mil (endast el). För mig (och troligtvis några till) som tänkt använda bilen för just dagspendling <60km torde detta vara av viss vikt. Ju mer "endast el-drift" som möjligt, desto billigare pending, väl?

Återgå till "Optima"