Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

111
Vfhc1984 skrev: Har precis beställt en Phev som pendlarbil (6 mil t&r). Blev förvånad av Jepis förbrukning, 0,0 & 0,1 med o utan värme o med laglig hastighet, men hela 0,6 l/m när han kör 120 km/t o då gick den över till HEV med några km kvar - kan det verkligen stämma?
My BAD!
c) Bilen anger "snitt-förbrukningen" för senaste körning när man stänger av och det stod 0,6l/100km, dvs 0,06l/mil.
a,b) MEN på de övriga VET jag att jag konverterade rätt, det stod 1,0l/100km

Är lite pyssel att hålla reda på förbrukningen ;)
Jag saknar att man inte kan bedöma el-förbrukningen, vore sjysst att se km/laddning i ren EV-mode.

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

112
Har precis fått min Kia Optima Plug in Hybrid. Kört min första landsvägskörning och blev lite bekymrad över det dåliga ljuset. Halvljuset som pekar alldeles för lågt lyckades verkstan inte justera - måste dit igen för att få detta fixat. Eftersom jag bor i den kalla delen av landet blir det intressant att se hur bilen fungerar. Hittills har vi haft beskedliga temperaturer så bensin motorn går då och då för att hålla värmen, ligger på en förbrukning av 3,5 lit/ 100km. Mitt missnöje hittills ligger i det obefintliga helljuset, riktigt uselt på en bil i den klassen! Bara att få dit en ramp med LED lampor som KIA verkstan monterar - annars får man problem med garantier OM det blir något fel på elsystemet. Surt sa räven!! Någon som monterat ljus?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

113
Jalla skrev:Ja detta har ju diskuterats mycket i tråden sista tiden....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a43c711fc6
ack och ve! en sådan fantastisk bil och man skall behöva en sån här för 100% eldrift;

http://www.tmart.com/150W-2-in-1-Car-He ... BoQAvD_BwE

känns inte riktigt 2018 och vad man får för 400kkr.

alternativt accepterar man prisskillnaden mot GTEn och får då bränna lite bensin för värme/kyla. Är prisskillnaden 50 000 man köra rätt många mil med KIAn innan GTEn betalar sig för just detta. Kanske bara är att slå till ändå..

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

114
ivarmag skrev:
Jalla skrev:Ja detta har ju diskuterats mycket i tråden sista tiden....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a43c711fc6
ack och ve! en sådan fantastisk bil och man skall behöva en sån här för 100% eldrift;

http://www.tmart.com/150W-2-in-1-Car-He ... BoQAvD_BwE

känns inte riktigt 2018 och vad man får för 400kkr.

alternativt accepterar man prisskillnaden mot GTEn och får då bränna lite bensin för värme/kyla. Är prisskillnaden 50 000 man köra rätt många mil med KIAn innan GTEn betalar sig för just detta. Kanske bara är att slå till ändå..
Har man längre avstånd än Passatens e-räckvidd i sin dagliga körning, så spelar det ingen roll att bensinmotorn värmer Optiman, den förbrukar mindre ändå.
På sträckningar längre än 4-5 mil är optiman överlägsen mtp förbrukning, även om man inte kan köra på ren eldrift.
Körer man mycket småkörning mellan laddningarna är nog Passaten bättre, då man kan styra upp e-driften bättre än i Optiman.
Men då är kanske en ren el bil bättre?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

115
Mauritz skrev:Mitt missnöje hittills ligger i det obefintliga helljuset, riktigt uselt på en bil i den klassen! Bara att få dit en ramp med LED lampor som KIA verkstan monterar - annars får man problem med garantier OM det blir något fel på elsystemet. Surt sa räven!! Någon som monterat ljus?
Mmm jag känner igen det där, MEN kör lite till och se hur du vänjer dig. Mitt intryck är att HALVLJUSET är mycket bra! Så himla bra med starka strålkastare att man upplever helljuset som svagt och diffust när man slår över till det. Jag fick ljustuta lite på mörka raksträckor för att upptäcka helljuset ;) Men det finns där...
Angående halvljuset, automatiken fungerar mycket bra och lyser upp dikeskanten till höger ypperligt, samtidigt som den stryper på vänster sida för mötande trafik.

Men, med det sagt så upplevde jag att helljuset var bättre och mer fokuserat på demo-bilen jag testkörde, så jag har också funderat över inställningen på strålkastarna och tänker nog ta det ett varv med verkstan. När jag testkörde och jämförde med Niron så kände jag att på Niron behövde man investera i ramp, men inte på Optiman. Det var ett skäl för mig att ta Optiman! Under testkörningen var jag mer imponerad av helljuset än på min nya bil.
-Undrar om dom kan ha problem med fokuseringen/montaget av lyktorna-reflektorer?

Har snart kört 200mil, snittar 0,25l/mil.
Kupevärmare funkar sådär, man fryser om tårna efter nån mil och ren elkörning känns inte aktuellt under vintern.
Men jobbpendingen 4+4mil ligger på 0,05-0,1l/mi om jag drar på värmen 2 gånger under resan, så det är lätt för mig att räkna hem ändå.

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

116
ivarmag skrev:
Jalla skrev: ack och ve! en sådan fantastisk bil och man skall behöva en sån här för 100% eldrift;
http://www.tmart.com/150W-2-in-1-Car-He ... BoQAvD_BwE
känns inte riktigt 2018 och vad man får för 400kkr.
Jag kan bara hålla med, är det största smolken i glädjebägaren.... Kalla tår för den pengen!?!?

Men jag gick på ditt tips och beställde hem en liten fläkt! från Conrad:
https://www.conrad.se/V%E4rmefl%E4kt-12 ... &pi=841650
lovar att återkomma med rapport när jag testat... http://www.kiacarclub.se/images/icons/misc/fire.gif

OBS! dock att 12V-uttaget karar max 10A enligt manualen så ingen ide att dra dit nån större fläkt!

Om jag var mer händig och vågade koppla själv skulle jag prövat en sån här: http://www.belwac.se/?s=12V+fl%C3%A4kt& ... e=products

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

118
andreas_t skrev: I någon artikel läste jag att ett regenläge ska finnas, detta aktiveras genom att hålla inne knappen för ev/hev. Läget ska bara kunna aktiveras när batteriet är under en viss procents laddning. Jag fick reda på detta efter att jag provkört bilen och har därför inte kunnat se om det stämmer.

Är det någon här som vet om detta stämmer, eller har möjlighet att testa?
Plockade ut min idag och det verkar inte fungera i Europa, dvs endast för den amerikanska marknaden.
Jag hittade denna film på Youtube -
I detta fall har han 56 % kvar av batteriet och kan då välja att ladda batteriet.

Själva knappen har 3 prickar, både gällande den amerikanska modellen (vilket känns logiskt då den har 3 olika lägen) och min bil, men jag får bara fram EV och HEV.
Jag har snabbläddrat igenom instruktionsboken, men hittar inget om detta.

Tråkigt om det är så att detta inte fungerar, skulle vara bra att kunna ladda på längre motorvägssträckor.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

119
Vfhc1984 skrev:
andreas_t skrev: I någon artikel läste jag att ett regenläge ska finnas, detta aktiveras genom att hålla inne knappen för ev/hev. Läget ska bara kunna aktiveras när batteriet är under en viss procents laddning. Jag fick reda på detta efter att jag provkört bilen och har därför inte kunnat se om det stämmer.

Är det någon här som vet om detta stämmer, eller har möjlighet att testa?
Plockade ut min idag och det verkar inte fungera i Europa, dvs endast för den amerikanska marknaden.
Jag hittade denna film på Youtube -
I detta fall har han 56 % kvar av batteriet och kan då välja att ladda batteriet.

Själva knappen har 3 prickar, både gällande den amerikanska modellen (vilket känns logiskt då den har 3 olika lägen) och min bil, men jag får bara fram EV och HEV.
Jag har snabbläddrat igenom instruktionsboken, men hittar inget om detta.

Tråkigt om det är så att detta inte fungerar, skulle vara bra att kunna ladda på längre motorvägssträckor.
Om det i framtiden blir förbjudet/hög skatt på att köra i staden på annat än el, så förstår jag syftet med att brinna bensin för att ladda batteripaketet, annars inte.
1 liter bensin utvecklar ungefär 9 kWh energi, mestparten går bort i värme, men även med 100% effektuttag så laddar du bilen till ungefär 1,6kr per kWh, mer sannolikt över det dubbla, varför vill du det?

Återgå till "Optima"