Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#151

Senaste inlägget från föregående sida:

Hej alla! Nybliven medlem här på forumet. Har hängt lite här i några veckor och läst lite smått här i tråden eftersom jag sedan några veckor är ägare av en Optima SW plug-in.

Fram tills idag hade jag tre saker som gnagt lite i mig.

1. Kring avsaknaden av värmepump och att bensinmotorn drar igång för värmen. Men har ju använt tipsen jag läst om här i tråden. Funkat fint ändå, vi kör så korta sträckor och kliver ofta in i en varm bil tack vare kupé och motorvärmare. jag har tänkt att det blir mindre och mindre behov av värmen mot våren och sommaren. Dvs ännu mer enbart EV-läge!

2. Alla broschyrer vi hade nämnde QI-laddare och visade den på bild. Ibland fanns det en text att det beroende på tillval. Vi hade beställt vår med advance plus-paketet. Dvs allt. Trodde jag. Ingen QI-laddare i vår dock.

3. Inget tryck i ljudsystemet. Harman/Kardon med baslåda sägs det. Men det är samma schvung i ljudet som vår klockradio. Dvs inte mkt.

Inga större grejer alltså. Punkt två och tre ska jag ta med säljaren när vi kontaktar. Punkt 1 var vi medvetna om vid beställning.

Men så idag. Går ut till bilen. Har nästan alltid laddsladd plus kupé/motorvärmaren i. Men bilen är helt död. Jag inser det inte förrän den halvt låst upp bilen. Den låser upp bilen, men laddsladden är fortfarande fastlåst. I övrigt är bilen DÖD. Den hinner säga att det inte finns en smart Key i närheten, men sen inget mer. Men smart keyn är i min hand. Men som sagt. Helt död.

Ringer Kia assistans, bärgare kommer. Hon nämner att hon åker på många sådana här ärenden varje vecka. Oftast hemtjänstbilar. Små plug-in hybrider som bara går några kilometer åt gången. Nästan alltid på el. Så startbatteriet till bensinmotorn laddar ur. ”Du måste köra mer på bensin” säger hon. Det var det som hade hänt, det ”lilla” batteriet var urladdat. Alltså kunde man inte göra något alls med bilen. Ingen tändning. Inte köra på el (stora batteriet var på 100%). Inte låsa (förutom med fysiska nyckeln om man pillar bort plasthöljet på handtaget). Inte öppna bagageluckan. ETC.

Jag tycker detta verkar helt befängt. Förstår att det tagits genvägar (värmepumpen till acn) e t c. Men att inte ladda startbatteriet när men tex har laddsladd och/eller motorvärmare/kupévärmarens sladd i...

Vi tankade den fullt ca 500 m efter vi körde ut från handlaren. Har kört runt 40 mil än så länge, en knapp 8-del av tanken har gått. Vi var nöjda eftersom det verkar som om vi behöver tanka långt mer sällan än tidigare eftersom 99% av våra bilresor är under 60 km. Vi tänkte att allt sker per el.

Någon mer som upplevt samma grej?

Någon som varnad/tillsagd om att det finns en risk att batteriet till bensinmotorn (dvs det som gör att hela bilen kan starta) laddar ur om man inte kör på bensin ofta?

Vad kan man göra? Vill ogärna be om starthjälp då och då. Man kan ju köpa en bärbar starthjälp och ha i bakluckan, men känns som en onödig lösning.


Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#152
bm1249mercury skrev: Det låter ju betryggande att även om laddstationen
ger mer än 16 A reglerar bilen själv laddstyrkan till förhindrande av att batteriet skadas. När köpte Du Din bil? Hur många mil har Du kört? Är Du nöjd med bilen?
Många laddstationer har 7,3 KW- laddare. Vet Du hur många KW-laddning som våra Kia Optima Plug In kan ta emot?


Vad laddstationen ger har med Kilowatt att göra och inte Ampere. Vanligast är 3.7kw detta mostvarar 16A och är vad som högst kan nyttjas.
Det går att laddda på en 22Kw station men bilen kommer bara att dra 3.7kw ur denna.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#153
Tack för tipset "dafeld". Har visserligen sett att det till och från kommer upp ett meddelande på displayen när bensinmotorn är avstängd och jag har radion eller annan
el-komponent påslagen, "nyttjande av denna funktion kan medföra att startbatteri laddar ur" Således tycks bilen med den mjukvara jag har i min bil varna just för denna
prekära situation Du blivit försatt i. Jag har nu kört 30 mil i stort sett endast i EV-läge, och riskerar således snart att också bli försatt i samma situation som Du. Kommer
därför nu att köra bilen i PEHV-läge lite till och från för att ladda upp "lilla batteriet" Trodde själv i min enfald och okunskap tidigare att "lilla batteriet" laddades i samband
med laddning via laddkabeln, vilket dock enl. Din erfarenhet ej. är fallet. Tack än en gång för Din "varning" i påtalat hänseende.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#154
Hej.
Det här med 12V batteriet låter oacceptabelt. Vanligtvis brukar det finnas en s.k "DC-DC omvanlare" som transformerar högspänning till 12V som då i princip har samma funktion som generatorn på en "vanlig bil".
Felet med urladdat 12V batteri ska alltså inte kunna hända om man har en sådan. Kan förstås hända att KIA valde bort den komponenten? Man kan ju fråga.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#155
DC-DC omvandlare finns det ju i Niron så att det skulle saknas i Optiman låter lite osannolikt.

Första leveransen av Niro hade lite problem i början, men har för mig att det löstes med mjukvaruuppdatering, men där kanske någon får rätta mig.
Niro Gravity Blue Plus 2 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015)

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#156
Hittade detta i i detta dokument gällande DC-Omvandlare (iofs från en vanlig optima och inte SW):
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 2Q2_fR940O

"HPCU (hybrideffektstyrenhet)
HPCU-enheten består av en växelriktare/omformare
och en LDC (lågeffekts DC/DC-omvandlare) i ett hus.
Omformaren omvandlar likström till växelström för
strömförsörjning av motorn. Omformaren omvandlar
även växelström till likström för laddning av högspänningsbatteriet.
LDC:n överför högspänningselektricitet
till 12 volt för laddning av 12 Vhjälpbatteriet."

Som jag tolkar det ska inte bensinmotorn behöva gå för att ladda 12V batteriet? Ska kolla detta med min säljare snarast

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#158
Optimal skrev:Under Inställningar och sedan ”Övriga inställningar” är det första valet ”Extrabatteri-sparfunktion+”. Med denna ikryssad används högspänningsbatteriet för att hålla 12v batteriet laddat.


Jag saknar ”övriga inställningar” under knappen ”setup”. Letar jag på fel ställe? Hittar inte heller under PHEV-menyn. Har pluspaket 2 SW.

Har också läst om detta i början på instruktionsboken, 01-28 till 01-29. Dock står där ”i förekommande fall” - är inte detta standard?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#159
Vi har inte fått vår bil än, men det låter lite konstigt att det är ett aktivt val man måste göra att ladda 12V när man kör i EV läge. Borde vara så som standard för bilen blir som sagt stendöd om 12V batteriet är tomt. Att KIA vågar ha det såhär är lite skumt.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#160
Jag saknar ”övriga inställningar” under knappen ”setup”. Letar jag på fel ställe? Hittar inte heller under PHEV-menyn. Har pluspaket 2 SW.


Inställningen ska finnas i en av menyerna som du når via "lilla displayen" jämte hastighetsmätaren. Har för mig att det är under menyn som ser ut som en skiftnyckel, men kan ha fel.

Mvh, Magnus

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

#161
Jag har ”Övriga inställningar” under kugghjulet i instrumentpanelsvyn. Det kommer efter ”Serviceintervall” och före ”Standardinställningar”. I övr inställningar har jag följande val: extrabatteri sparfunktion, funktioner för auto nollställning av förbrukning, mm

Jag har pluspaket 2
Annons

Återgå till "Optima"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst