Annons

Re: Kupevärmarfel (?) Optima SW Plug-in Hybrid

191
Om det är hyfsat kallt ute så räcker det sällan med en timme för att tina rutan på insidan om det är fukt i bilen. Har fått köra kupevärmaren 2-3 timmar på min Ceed ibland för att få bort isen på rutorna.

Batteri-Johan skrev:Hej.
Det är väl inte säsong men jag hade problem med kupevärmaren och undrar ifall fler upplevt liknande.
Jag kör till stor del bara på el, dvs hade knappt ACn igång. Innan jag åker på morgonen så har kupe- och motorvärmaren varit igång ca en timme.
Trots det har jag haft is på insidan av vindrutan när jag ska åka.
Vad kan det bero på? Kan det bli kvar fuktig luft i bilen? Någon annan förklaring?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Annons

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

192
NisseNyfiken skrev:Funderade på att köpa en typ-2 laddkabel för att kunna nyttja fler laddplatser, men fick veta att den kostade drygt 4.000 kr från KIA... :shock:
Finns väl inget som hindrar att man köper någon annanstans ifrån - det är väl ändå standardkontakter?
Någon som har bra tips på var man kan köpa i så fall?

Hittade själv några exempel som skulle innebära över tusenlappen i besparing :thumbup: :
http://eways.se/shop/laddkabel-typ-2/
https://chargestorm.se/produkt/typ-2-ti ... fas-3-7kw/

Några utomlands ifrån för upp mot halva priset :thumbup: :
https://evconnectors.com/ev-plug-kia-optima-phev-cable
http://www.evcables.co.uk/296/Gen2-3-Ph ... bles-Green
https://www.laadkabelwinkel.nl/merken/kia/optima-phev
https://www.evcompany.eu/laadpalen/laad ... sche-auto/
http://www.goedkope-laadkabel.nl/laadka ... 2---type-2
Ska få min Optima SW PHEV i veckan som kommer.
Kollade runt lite. Vill ha en kabel på ca 6-7 meter. Blev en 4 meters spriralkabel som blir ca 8 meter utdragen.
https://chargestorm.se/produkt/typ-2-ti ... fas-3-7kw/ Någon som använt kablarna från ChargeStorm?

Började kolla lite på försäkringar. Fick hyfsat pris på Moderna Försäkringar, har dock ingen erfarenhet av dom. Någon som hafr med dom att göra?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

193
Spiralkabeln från chargestorm var lite styv och stel. Jag returnerade den och köpte en en-fas 8-meters rak kabel istället. Chargestorm fixade det snygt, även fast det var svårt att komma i kontakt med dom online. Ringde och då löste det sig.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

195
Nu har jag tankat min bil för första gången, hämtade den 26/7 fulltankad och har därefter kört 155mil med en snittförbrukning vid pump på 2.66L/100km. (Instrument 2.6). Av de 155 milen så har jag kört ca 90 mil i hybridläge. El tillkommer givetvis. Helt klart nöjd med förbrukningen, Sorenton jag hade innan snittade lite drygt 8L/100km.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

196
Hej!

Nytt bilavtal på jobbet och valet står mellan en Optima SW Plugin-hybrid och en Volkswagen Passat Sportcombi 2,0 TDI 190 DSG 4Motion Alltrack GT. Jag kör cirka 15-20 mil om dagen. Mycket på motor- och landsväg. Kommer de flesta dagar bara ha möjlighet att köra på en laddning.

Det låga förmånsvärdet samt det faktum att jag får samma kompensation för bränslekostnader oavsett om jag kör på el eller bensin (och därmed "tjänar" pengar varje mil jag kör på el i tjänsten) lockar. Det som känns mindre lockande är det begränsade bagageutrymmet (Endast 440–1 574L jämfört med Passatens 650 - 1780L) samt kostnaden att installera ett säkert ladduttag på huset, för jag tänker inte äventyra mitt hem genom att använda Schuko-laddaren. Att KIA inte slängt med en elektrisk motorvärmare som man kan utnyttja under laddning övergår mitt förstånd, men har jag tur kan jag utrusta bilen med en bränslevärmare istället.

Finns det någon som har vetskap om hur mycket bensin bilen förbrukar när batterierna till elmotorn är slut? Detta är ju högst relevant för alla som kör mer än några mil om dagen. Försöker göra en realistisk kostnadskalkyl och misstänker att bilen inte är lika lönsam för en som kör många mil om dagen.

( Hur alla motorjournalister helt missar att ta upp detta i sina tester har gäckat mig till den grad att jag skapat ett konto här bara för att ställa frågan :) )

Jag undrar också hur KIAs lane assist fungerar. Glömde såklart att testa funktionen när jag provkörde. På VW funkar den ypperligt och skulle i princip kunna släppa ratten och låta bilen köra själv om den hade låtit mig. När jag söker på youtube så ser det ut som att KIAs system inte korrigerar förrän man redan passerat linjen. Kan det verkligen stämma?!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

197
Jag kan säga att jag kör lite längre sträckor och min bil drar ca 0,45-0,5 vid hybridläget beroende på hur jag kör.
Jag kör sällan fortare än 100 utan oftast kör jag 50, 70, 80. 90, 100. Jag köpte min bil 180808 och har kört 520 mil.
Vid pump efter 452 mil så ligger förbrukningen på 0,38 L/mil med en medelhastighet på 51 km/t.
Jag är väldigt nöjd med min bil än så länge.
Jag har installerat en bränslevärmare men har inte mer än provat den ännu.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

198
Har nu kört knappt 500 mil på i stort sett endast EV-läge. Bilen har fungerat fantastisk fint, och jag har nu lyckats köra 94 km på fullt batteri utan att bensinmotorn
startat överhuvudtaget. Som ni förstår har jag nu pressat detta personliga rekord till den absoluta gränsen för vad jag och bilen kan uppnå. Vägen var i
stort sett plan hela vägen, och jag körde med maximalt mjuk gasfot med s.a.s. bomull under pedalen. Utetemperaturen var 14 grader o. jag hade dessutom
stängt av alla övriga el.komponenter i bilen förutom varselljus/positionsljus. Det rådde dessutom i stort sett helt vindstilla under denna fantastiska provkörning. Genomsnittshastigheten låg endast på 62 km/tim. vilket naturligtvis också bidrog till den för en laddhybrid exceptionellt långa räckvidden. Efter att jag nu kört 480 mil för att vara exakt, har bilen snittat 0,06 L. bensin/mil. vilket naturligtvis också förklaras av att jag nästan bara använder bilen som el-bil. Jag är verkligen helnöjd med bilen o.
laddar den uteslutande på avgiftsfria laddstolpar (3,7 KW) ute på stan. Sättet att använda bilen som i stort sett en renodlad el-bil, innebär förutom att man slipper
släppa ut några föroreningar överhuvudtaget i miljön, att man dessutom som grädde på moset kör helt gratis. Detta är en rent fantastisk bil, både att äga med det
mycket låga förmånsvärdet som tjänstebil om 1.480 kr/mån. samt dessutom att man kör helt gratis vad gäller drivmedelskostnaden. Dessutom att bilen såsom
tjänstebil kan skrivas av på 5 år för att sedan köpas loss privat för en ringa penning. Ett sunt bilägande kan knappast bli mer fördelaktigt då man dessutom har
en 7 årig Kia-garanti på såväl bil som batteri. Hur långt har ni övriga lyckats köra som längst på EV-drift med fulladdat batteri ? Är ni nöjda med bilen? Ev. svagheter?
Grattis Kia Ni har verkligen lyckats.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

199
Hej

Får min Optima PHEV om ett par veckor och har nyfiket läst igenom den här tråden. Att bensinmotorn går igång och värmer på vintern via ac:n har ju avhandlats tidigare. Men kan nån ge lite info kring förbrukning m.m nu under den senaste superheta sommaren. Jag är långt ifrån nån bilexpert så ni får rätta mig om jag har fel nu men jag gissar att ac:n gått varm (eller rättare sagt kall) rätt ofta den här sommaren? Pratar vi ungefär samma förbrukning som på vintern när det behövdes värme? Tips och tricks?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

200
Grattis till 94 km på el, det är verkligen inte dåligt. Jag har provat 2 gånger att köra bara på el.
Första gången med AC på tog jag mig 66 km på el innan hybridläget.
Den andra gången utan AC tog jag mig 69 km (närmare 70) men vägen jag körde båda gångerna har många backar och kurvor
så den är absolut inte rak och fin som din är. Båda gångerna körde jag 64 km, då stannade jag till en stund och vände sedan för att köra tillbaka hem.
Det är en trevägskorsning efter 64 km och det är där jag vänt och stannat till innan fortsatt färd hemåt igen.
Jag har säkert tagit mig lite längre om jag inte stannat en stund och sen vänt bilen och kört tillbaka.
Jag är verkligen nöjd med min bil och har 0,38 L/M än så länge efter sista tankningen då bilen gått 452 mil.
Jag kör på el upp till 70 och över 70 kör jag på hybridläget och det har jag gjort i stort sätt hela tiden.
Den har nu gått 530 mil och jag har mer än halv tank kvar efter tankningen vid 452 mil.
Den är superbra tycker jag men det är en grej än så länge som jag ogillar och det är mittkonsolen som är väldigt ond att ha mitt ben emot.
Jag kör mest på farthållaren så jag har inte foten på gaspedalen annat än inne på samhället.
Jag har satt dit en bit av ett knäskydd med dubbelhäftande tejp. Sånt knäskydd som man kan stoppa in i knäfickor på arbetsbyxor.

Återgå till "Optima"