Annons

Android Auto o 360° kamera

1
Helluu

Ursäkta min okunnighet i detta. Men har en Optima SW. I displayen på bilen finns en android auto app som jag ej får att synka med mobilen och med sladden inkopplad. Har pratat med åf (återförsäljaren) av bilen men dom fattar inget, samma sak med 360° kameran som ska finnas enl åf. Har mailat Kia o dom hänv till åf bara. Är det ngn som kan förklara för mig här? Fattar ja rätt om att android auto ej finns i Sverige ännu har provat att ladda ner appen men d går ej o att 360° kameran ej finns på bilarna som släpps i Sverige?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Annons

Re: Android Auto o 360° kamera

2
Andull skrev:Har pratat med åf (återförsäljaren) av bilen men dom fattar inget, samma sak med 360° kameran som ska finnas enl åf. Har mailat Kia o dom hänv till åf bara.

KIAs nonchalanta sätt att hantera kundernas problem genom att alltid hänvisa till återförsäljaren, börjar mer och mer anta skandalösa former!

Det vore helt OK att göra så, om återförsäljarna verkligen satt inne med vettiga svar att ge sina kunder, men fler och fler inlägg på denna sajt talar ett annat språk, som Andull visar exempel på. De verkar inte heller få klara besked om aktuella frågor av sin leverantör.
Min åf t ex skulle inget hellre göra, än att kunna svara på mina undringar, men dom "fattar inget" ibland heller........

Intressant nog verkar detta problem bara gälla svenska marknaden, vad jag kan se. Själv är jag dagligen inne på fora från både UK och Tyskland och där visar användares inlägg ofta att de får svar på direktmail till generalagenten. Vänliga svarsmail dessutom.........

Om någon med anknytning till KIA Sverige läser inlägg på denna sajt är det nog dags att föra upp detta problem till högre nivå i KIA-huset!

Ett gott rykte tar lång tid att bygga upp, men kan raseras mycket fort!

Vad jag förstår, så fungerar Android Auto nu, (andra kan svara säkrare på det) men inte Apple Carplay (som på min Niro), där en uppdatering skall komma under 1:a kvartalet 2017
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Android Auto o 360° kamera

3
Länkar till en artikel från swedroid som beskriver problemet med Android Auto och i slutet av artikeln finns en lösning.

Eftersom att man måste ha Android Auto appen installerad på mobilen och eftersom den inte finns tillgänglig på svenska Play-store i nuläget, går lösningen ut på att ladda ner Android Auto i form av en apk-fil från en tillförlitlig sida (ApkPolice), och installera den på mobilen. Jag har testat och nu funkar det utmärkt!

Min son undrade hör högt världens högsta träd var; efter ett tryck på "speak-knappen" fick vi svaret; 115 meter. Skithäftigt!


Här är länken:

http://www.swedroid.se/android-auto-lys ... o-sverige/
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Android Auto o 360° kamera

4
Android Auto är inte släppt i Sverige ännu och det är Google som man får pressa här. En lösning är att ladda ner apk filen själv och installera. Detta har jag gjort och det fungerar fint. Ladda ner, installera och koppla sedan in USB. Dock kan den ibland säga saker på svenska och ibland engleska då den som sagt inte officiellt finns i Sverige ännu vilket kan bli lite konstigt :P. Filen finns här

http://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Gällande 360 kamera så har jag postat om det här tidigare och detta har Kia skött dåligt. De visar upp den i reklam och till och med pushar den, men den finns inte till bilen. Efter ett tag skrivs den som "tillval" på deras site, men i deras konfigurator finns den inte alls att välja som tillval. De hänvisar till ÅF och trotts att jag mailat 30 st ÅF för svar och påpekat detta för Kia så har de nget vettigt svar. ÅF har i princip skrattat när jag sagt att Kia säger att ÅF skall kunna get svar.

Vad jag kunnat luska fram så handlar det om olika utrustningspaket och att man inte tog in för många varianter i SVerige pga den långa leveransen från Sydkorea. Men något är ändå galet då man säger att 360-kamera ingår i utrustningspaketet med ventlierade säten och därför inte kommer till Sverige. Men... GT har ventilerade säten, men ingen 360-kamera.

De enda bilar som har "sourroundkamera" i Sverige verkar vara hybridmodellerna. Men då inte 360 utan 270, eftersom de sakna en kamera i fronten.
Jag tycker man kan argumentera för att Kia skött information kring detta väldigt dåligt och vilselett kunder med den reklam de gör för bilen.

MEN, det är en väldigt trevlig, bekväm och rymlig bil ändå. Så jag gråter inte blod över 360-kameran. Även om den hade varit trevlig för en tekniknörd som en själv.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: Android Auto o 360° kamera

6
HellboyElvis skrev:360-kameran finns visst, men än så länge endast till Sorento Executive 15-
Men kompis, vi pratar Optima SW här. Optima har 360 kamera på många andra marknader, men i Sverige verkar den inte finnas med. Och marknadsföringen kring den har varit väldigt förbryllande.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: Android Auto o 360° kamera

7
inquam skrev:Android Auto är inte släppt i Sverige ännu och det är Google som man får pressa här. En lösning är att ladda ner apk filen själv och installera. Detta har jag gjort och det fungerar fint. Ladda ner, installera och koppla sedan in USB. Dock kan den ibland säga saker på svenska och ibland engleska då den som sagt inte officiellt finns i Sverige ännu vilket kan bli lite konstigt :P. Filen finns här

http://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/
Det finns några olika fil val beroende på "Arch". Arm, ARM64 och x86. VIlken skall man välja för en Samsung telefon?

Tack :)
Skriv svar

Återgå till "Optima"