Annons

Full ladda hybridbatteriet

1
År nyfiken på Niro Hybrid pp2.

- På ett ungefär: hur långt måste man köra för att få hybridbatteriet laddad till 100% ?
Jag förstår att det kan variera hur mycket man släpper gas, och trycker på broms osv... ;)

- Vill samtidigt få positiva / negativa omdömen och åsikter om denna modell.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl
Annons

Re: Full ladda hybridbatteriet

2
Batteriet laddas aldrig till 100% Skulle tippa på att den som mest går upp till 80%, och som minst till 10-15% innan motorn drar igång.
Tror det är för att skydda batterierna som det inte går att ladda fullt.
Du behöver inte köra särskilt långt för att ladda det heller, men det är svårt att säga exakt. Mycket beror ju på HUR du kör med, bromsar du mycket genererar du ju mer ström till batterierna.
Sen kan du lägga i sport läget. Då tar det kanske 10 minuter sånär det fullt.

Re: Full ladda hybridbatteriet

3
Jag har fått upp batteriet i 100% (i alla fall på mätaren), när vi åkte ner från fjällen i Norge. När det var fulladdat så drog motorn igång och motorbromsade av någon anledning, kanske då för att skydda batteriet för någon sorts överladdning.

Men i övrigt så har jag aldrig varit med om det, bilen ser till att laddning ligger runt hälften, plus minus 4-5 ”pluppar” på mätaren. I sport-läget verkar den som sagt också ladda lite mer, men jag vet inte om det går upp till max då, har aldrig testat.

En kanske skulle kunna experimentera med att försöka ladda mer med sport-läget innan en kommer till en stad eller så, för att maximera användandet av el-drift. Men frågan är om det är värt det, och dessutom kommer bensinmotorn ändå dra igång om du vill ha värme/kyla i kupén.

Överlag är vi hursomhelst väldigt nöjda med vår Niro PP1, det är egentligen bara förbrukningen som är lite av en besvikelse, för att komma ner i fina siffror så krävs det verkligen optimala förutsättningar. Men den är väldigt trevlig att köra och har fungerat utan problem i ett år och över 3000 mil.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Full ladda hybridbatteriet

4
Hej Indigo.
Intressant med ditt svar. Du kör också drygt 3000 mil/år om jag förstår dig rätt. (Jag kör ungefär samma körsträcka med C'eed 2015 Diesel).
Är det mest jobb-pendling ? Motorväg /eller 80-100 km/h ?

Att komma ner i "fina förbrukningssiffror" är kanske svårt i verkligheten.
Ladda via "sport-läget verkar intressant ;).

Min fundering är också, om det är värt att byta ut min c'eed mot en niro, att köra ca 3000 mil/år.
Jag kör ganska mycket i hastigheter runt 90-100 km/h. (E14 från Sundsvall).
Jag avstår gärna att åka omkring i trängseln i stan ;)
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Full ladda hybridbatteriet

6
Precis som Indigo skriver så ligger hybridbatteriet runt minus plus 4-5 staplar.
Har bara fått upp mitt hybridbatteri till 100% ett fåtal gånger, frågade återförsäljaren om detta och fick som svar:
Laddas inte upp fullt för då blir hållbarheten sämre och inte håller de 7 år som garantin gäller.

Vad det gäller för övrigt med bilen så tycker jag att du skall ta en PP2 med LED/Xenonljus, bättre stol m.m kostar 20.000:- extra mot PP 1.
Jag har en PP1 med halogenljus och det är lika bläääää, stolen blir lite hård efter långresor, sedan lite besviken på förbrukningen.
Har snart kört 4000 mil på nästan 1½ år och ligger på ett snitt sedan köpet på 0,47 liter, (blir inte så mycket resande på vintern).
I sommras låg jag på 0.43 liter mest landsväg och normal körning, och just nu med dubbdäck på 0.55 liter...
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Full ladda hybridbatteriet

8
anbr skrev:Hej Indigo.
Intressant med ditt svar. Du kör också drygt 3000 mil/år om jag förstår dig rätt. (Jag kör ungefär samma körsträcka med C'eed 2015 Diesel).
Är det mest jobb-pendling ? Motorväg /eller 80-100 km/h ?

Att komma ner i "fina förbrukningssiffror" är kanske svårt i verkligheten.
Ladda via "sport-läget verkar intressant ;).

Min fundering är också, om det är värt att byta ut min c'eed mot en niro, att köra ca 3000 mil/år.
Jag kör ganska mycket i hastigheter runt 90-100 km/h. (E14 från Sundsvall).
Jag avstår gärna att åka omkring i trängseln i stan ;)
Det är mest pendling till jobbet (mestadels 70- och 100-vägar plus lite stadskörning) men även en del längre resor. Ganska blandat med andra ord.

Vi hade också en Cee’d diesel (SW 2014) innan. Vi bytte för att vi ville få ner förbrukningen och för att vi gillade utseendet och att den är lite högre.

Största anledningen till att jag skulle rekommendera ett byte till Niro är väl att jag tror att andrahandsvärdet på dieselbilar kommer störta framöver. Förbrukningsmässigt blev tyvärr inte skillnaden så stor som vi hade hoppats på.

Hade jag fått börja om kanske vi hade haft kvar Cee’d:en i ett par år till och bytt direkt till en elbil, det är där vi vill landa i slutänden.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Skriv svar

Återgå till "Niro"