Annons
Annons

Re: Lackförsegling och/eller rostskyddsbehandling?

2
Lackförsegling gjorde jag på min Niro direkt efter leveransen och hade funderingar på att göra rostskyddsbehandling också.

Avstod dock av följande skäl:
Vi Bilägare, som ju gör mycket noggranna undersökningar om bilarnas rostskydd gav Niron 3 av 5 - och det kändes betryggande nog.

Det avgörande skälet var dock det som min handlare (som håller till en rejäl bit från min boplats - därav mailkonversationen) som skrev:

Vi utför ej rostskyddsbehandlingar. Det finns några aktörer här i trakterna, men jag vill inte uttala mig huruvida någon är bättre el sämre. Det viktiga är att den som utför jobbet, lämnar kvitto och står för sitt jobb. Skulle behandlingen på något sätt skada bilen/elektroniken så kommer inte garantin att gälla. KIA kommer då hänvisa till den som sprutat olja/rostskydd på din bil. Jag tycker absolut det är en bra idé att rostskydda bilen, men som sagt, se till att den som utför arbetet vet vad han/hon håller på med.

Skulle inte tro att KIA så lätt skulle släppa ett tillfälle att slippa stå för skador av den här typen - så jag avstår från rostskyddsbehandlingen......

Jag hann i alla fall få en prisuppgift från ett ställe, som verkade seriöst: 5700 kr för en "stor", som skulle ta tre dagar.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Lackförsegling och/eller rostskyddsbehandling?

6
Gjorde det själv direkt vid leverans på min nya Sportage GT-line. Tvättade grundligt, polerade, spritade av och sen 2 lager lackskydd, allt enkelt förklarat. En enkelt jobb och som skyddar lacken framförallt nu vintertid, bilen blir mer lättskött.
Gör en del rekonder på sidan av mitt vanliga jobb så har all det man behöver hemma
Kia Sportage GT-Line 2.0 CRDi Aut -17
Harley Davidson Crossbones
Skriv svar

Återgå till "Niro"