Annons

Värmepump?

1
Plötslig har min Niro, den vanliga hybriden, börjat att dra ofantligt mycket mer bensin. Förut låg jag runt 0.43-0.49. Nästan aldrig över 0.50. Nu plötsligt har jag svårt att hålla mig under 0.70. När jag kör motorväg i 100 knyck så sjunker förbrukningen till beskedliga 0.46, men i den blandade körningen som jag vanligtvis kör inne i Stockholm så hör man motorn gå på och av väldigt ofta och förbrukningen är i bland uppåt 0.75!
Jag har inte ändrat körstil på något sätt. Det har visserligen blivit kallare ute, men det är långt till vinter och minusgrader.
Kan det jag drabbats av ha något samband med den här artikeln?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... kt-klimat/
OM så. Kan man installera en såndär pump? Gäller garantin då? Kostar?
Någon som känner igen sig?
Niro PP2 deep cerulean blue - efter en radda med hybrid Toyotor och Volvos
Annons

Re: Värmepump?

2
Jag kör samma som du men ligger ännu på 0.56 (med vinterdäcken på nu).
Testa ha klimatorn avstängd så märker du ju om det är pumpen som saknas.
Tror Kia har en värmepump i sin lineup i Soul EV (optima saknar ju också) så den börjar ju gå att få in där nånstans.

Re: Värmepump?

3
Samma sak hos mig. Stäng av AC:n och/eller sänk värme under 20 grader.
Så fort jag stänger av AC:n på morgonen så släcker bränslemotorn också och den kör mer på el. Intressant hur mycket energi AC:n behöver.
Vanligt värme fungerar dock bra utan att bränslemotorn behövs hela tiden.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk

Re: Värmepump?

4
Jahaja. Då ska jag pröva det. Av med AC:n och hålla tummarna ;-)
Är det igen som vet om man kan sätta dit en sånär pump och få värmen - och bensinförbrukningen - att funka som i en vanlig bil?
Niro PP2 deep cerulean blue - efter en radda med hybrid Toyotor och Volvos

Re: Värmepump?

5
Bra frågan om det går att få en värmepump i eftergand. Tror nästan imte på det. Sedan är det ju förmodligen samma grej hos alla bilar: AC:n behöver mycket energi. Ju större skillnaden till yttetemperaturen ju mer energi krävs att värma upp/kyla ner kupén. Bara att vi märkar detta mer i våra hybridbilar....
Sedan förstår jag inte riktig artikeln. Pratar de om laddnings- eller om pluginhybrider. De inleder texten med laddningshybrider och sedan lista de upp pluginmodellerna.
Det är ju en stor skillnad mellan dem.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Niro"