Om man kör 45mil Göteborg-Stockholm=6 mil el 39 mil bensin, vad blir bränsleförbrukningen då totalt, min niro hybrid drar som lägst 4.4l/100Km.
Tror ej att Plug-in drar endast 1.3l/100Km. Kanske om något år att man kan köra 12 mil på en laddning, utveckling av batterier går med rasande fart.
Annons
Re: Niro Plugin provkörning
12Om man kör 45mil Göteborg-Stockholm=6 mil el 39 mil bensin, vad blir bränsleförbrukningen då totalt, min niro hybrid drar som lägst 4.4l/100Km.
Tror ej att Plug-in drar endast 1.3l/100Km. Kanske om något år att man kan köra 12 mil på en laddning, utveckling av batterier går med rasande fart.
Tror ej att Plug-in drar endast 1.3l/100Km. Kanske om något år att man kan köra 12 mil på en laddning, utveckling av batterier går med rasande fart.
Re: Niro Plugin provkörning
13"Vet inte ur jag räknat", men jag gjorde så här.para skrev:100tusen i prisskillnad och du "får avkastning" efter 3000mil? Hur räknar du då?hema skrev: Mellanskillnad ca 120.000:- (man får 20.000:- tillbaka av staten), så runt 100.000:- i skilland.
Bränsleförbrukning Plug-in på el ca 1.3 L/100Km, Hybrid ca 3.8 L/100Km.
Så runt 3.000 mil bör man köra innan den börjar "ge avkastning ",
Inköp:
Hybrid Niro PP1 ca 240.000:- just nu.
Plug-In Niro PP1 ca 360.000:- just nu, minus 20.000:- från staten.
Likamed 100.000:- mer för Plug-in.
Bränslekostnad:
Hybrid Niro 3.8 L/100 Km.
Plug-In Niro 1.3 L/100 Km.
Skillnad: 2.5 L/100 Km.
Ett bränslepris på 14.50 Litern.
Hybrid 55.10:- för 100 Km.
Plug-In 18.85:- för 100 Km.
Skillnad: 36.25:- till fördel för Plug-In.
100.000:- delat med 36.25:- = 27586 Km.
Efter ca 28000 Km så har man då fått tillbaka mellanskilladen om bilarna drar vad som jag räknat med, och sedan blir det plus...
Att det inte är helt logiskt eller vetenskapligt rätt det vet jag, men jag belyste att det tar många mil innan det kanske är värt att lägga det extra som Plug-In kostar.
Eller har jag helt fel???
(Och så gäller det ju att bilarna drar som beräknat).
Niro 2023 PHEV 183HK
Re: Niro Plugin provkörning
14Nästan rätt, men du tappade bort en nolla där i slutet. 27586 mil blir det.
Men sedan får man ju se till andra aspekter också. Vilket körmönster har man, vilka laddningsmöjligheter finns? Många i dagens samhälle har nog möjlighet att ladda bilen antingen hemma eller på arbetsplatsen, och kan då räkna hem jobbresorna väldigt billigt (bara köra på el alltså), så länge det inte är för långt till jobbet.
Och att faktiskt kunna köra till och från jobbet helt utan utsläpp är ju ganska fint också.
Men sedan får man ju se till andra aspekter också. Vilket körmönster har man, vilka laddningsmöjligheter finns? Många i dagens samhälle har nog möjlighet att ladda bilen antingen hemma eller på arbetsplatsen, och kan då räkna hem jobbresorna väldigt billigt (bara köra på el alltså), så länge det inte är för långt till jobbet.
Och att faktiskt kunna köra till och från jobbet helt utan utsläpp är ju ganska fint också.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Re: Niro Plugin provkörning
15Måste korrigera mig själv. Priskillnaden är ca: 70000:- på grundmodellen men ca: 85000:- på P1 och P2 då pluginen inte verkar ha fått samma kampanjrabatt som vanliga hybriden.kallt_kaffe skrev:Jag har dock fortfarande svårt att se hur de kan motivera prisskillnaden på 70-75 tusen mellan vanliga hybriden och pluginhybriden. Men en trevlig bil är det om man bortser på det, i min mening, lite för höga priset.
Kia Niro PP2 2017
Re: Niro Plugin provkörning
16En nolla kan vara nog så viktig...
Räkna hem det ekonomiskt kan man inte göra.
Plug-in hybriderna är mest för tjänstebilsförarna. Förmånsvärdet blir 20tusen lägre per år än för en Ceed
Räkna hem det ekonomiskt kan man inte göra.
Plug-in hybriderna är mest för tjänstebilsförarna. Förmånsvärdet blir 20tusen lägre per år än för en Ceed
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Re: Niro Plugin provkörning
17Nästan 28000 mil innan skillnaden är hemma, alltså. Att det var så mycket trodde jag faktiskt inte!
För egen del skulle jag kunna ladda på jobb, så jag skulle kunna köra "gratis" till och från jobb då. Elen hemma kostar ju iofs också, men det blir väl nästan försumbart i sammanhanget.
Ska bli spännande att se hur väl den slår på marknaden!
För egen del skulle jag kunna ladda på jobb, så jag skulle kunna köra "gratis" till och från jobb då. Elen hemma kostar ju iofs också, men det blir väl nästan försumbart i sammanhanget.
Ska bli spännande att se hur väl den slår på marknaden!
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso
Re: Niro Plugin provkörning
18Men det är ju mycket mer än driftkostnaden som påverkar ekonomin. Jag har nu en Skoda Superb -15 (bensin) som jag ev. vill byta mot en Niro laddhybrid -18. I min kalkyl la jag in att jag får lägga 180 000 kr emellan. (Osäkert!)dunderklumpen skrev:Nästan 28000 mil innan skillnaden är hemma, alltså. Att det var så mycket trodde jag faktiskt inte!
För egen del skulle jag kunna ladda på jobb, så jag skulle kunna köra "gratis" till och från jobb då. Elen hemma kostar ju iofs också, men det blir väl nästan försumbart i sammanhanget.
Ska bli spännande att se hur väl den slår på marknaden!
Då får jag lägre bilskatt 1576 - 360 = 1216 kr/år. Med ny bil slipper jag besiktning i 3 år. Vagnskadegarantin går snart ut på Skodan men blir ju ny på KIAan, sparar försäkringspengar i 3 år. Servicekostnaderna för KIA känner jag inte till så de tog jag inte med. Med en del rimliga antaganden och en körsträcka på 1000 mil/år (400 på el, 600 på bensin) kom jag fram till att på 7 år skulle få 44 000 kr i lägre kostnader med detta bilbyte. Eller 6286 kr/år. "Avkastningen" på satsade 180 000 kr blir således 6286/180 000 = 3,5 %. Bättre än banken!
Å andra sidan kommer bilarnas värdeminskning över 7 år ändå att förstöra kalkylen. Att åka bil är inte lönsamt!
Re: Niro Plugin provkörning
19Vad det gäller skatten så kostar den 50:-/år för registerhållningsavgift de första 5 åren, och får 20.000:- av staten i miljöbilspremie.nila skrev:Men det är ju mycket mer än driftkostnaden som påverkar ekonomin. Jag har nu en Skoda Superb -15 (bensin) som jag ev. vill byta mot en Niro laddhybrid -18. I min kalkyl la jag in att jag får lägga 180 000 kr emellan. (Osäkert!)dunderklumpen skrev:Nästan 28000 mil innan skillnaden är hemma, alltså. Att det var så mycket trodde jag faktiskt inte!
För egen del skulle jag kunna ladda på jobb, så jag skulle kunna köra "gratis" till och från jobb då. Elen hemma kostar ju iofs också, men det blir väl nästan försumbart i sammanhanget.
Ska bli spännande att se hur väl den slår på marknaden!
Då får jag lägre bilskatt 1576 - 360 = 1216 kr/år. Med ny bil slipper jag besiktning i 3 år. Vagnskadegarantin går snart ut på Skodan men blir ju ny på KIAan, sparar försäkringspengar i 3 år. Servicekostnaderna för KIA känner jag inte till så de tog jag inte med. Med en del rimliga antaganden och en körsträcka på 1000 mil/år (400 på el, 600 på bensin) kom jag fram till att på 7 år skulle få 44 000 kr i lägre kostnader med detta bilbyte. Eller 6286 kr/år. "Avkastningen" på satsade 180 000 kr blir således 6286/180 000 = 3,5 %. Bättre än banken!
Å andra sidan kommer bilarnas värdeminskning över 7 år ändå att förstöra kalkylen. Att åka bil är inte lönsamt!
Du får ju en 3 år nyare bil, jag skulle få en 1 år nyare bil, så dina 180.000:- är ju mer betingat än mina 170.000:- som jag skulle få lägga mellan.
Service:
1a: ca 1700-1800:-
2a: ca 3100-3300:-
3e: ca 1700-1800:-
Sedan rullar det på framöver. Priserna är för Niro Hybrid, och kan inte tänka mig att det skiljer så mycket mellan Hybrid och Plug-In.
Niro 2023 PHEV 183HK
Re: Niro Plugin provkörning
20Pluggin blir intressant när det räcker med en 220 v kabel för att ansluta till vägguttag, lätt att köpa och ha i bilen, samt laddtid max 1 timma och körsträcka minimum 10 mil.