Annons

Niro Plugin provkörning

1
Stod på låset i morse hos min handlare för att få chansen att köra Niron först ;)

Trevlig, Advance Plus 2 med keyless, elstol för föraren, dock ej med minnesfunktion och utan kyla. Batteriet va trekvartsladdat (fick skälla lite varför det inte va fullt :P ), men en litet lätt tryck på START knappen och sen på EV/HEV knappen så man hamnade i EV läget, så rullade man iväg fint. Går tyst och fint och det är en liten märklig känsla att inte ha en brummande bensinmotor.

Ut på landsväg och ner med pedalen helt. Upp till 110 km/h går den på el, sen kickar bensinmotorn in utan att man direkt märker det.

I övrigt är den som en vanlig Niro att köra, förutom möjligheten att ladda.

I bagaget finns det ett litet förvaringsfack bakom batteriet som tar upp nästan hela platsen där reservhjul etc ska vara.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Annons

Re: Niro Plugin provkörning

2
Testade också en idag och den var en trevlig upplevelse. Klart märkbar skillnad på bagageutrymmet dock.

Då jag har PP2 idag så noterade jag att takluckan saknades på bilen jag provkörde. Istället fick man, som redan nämnts, elstol och keyless samt, som inte nämnts ovan, blanka fina pedaler. Sen var det så klart lite skillnad på menyer och sånt men det mesta var sig likt.

Jag har dock fortfarande svårt att se hur de kan motivera prisskillnaden på 70-75 tusen mellan vanliga hybriden och pluginhybriden. Men en trevlig bil är det om man bortser på det, i min mening, lite för höga priset.
Kia Niro PP2 2017

Re: Niro Plugin provkörning

3
Hann tyvärr inte iväg igår och provköra, men får väl planera in det någon dag.

man borde ju kunna räkna på hur många mil man ska köra innan det betalar sig att välja Plug-in-hybrid. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv, alltså. Miljövinsterna kommer ju mycket tidigare.
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso

Re: Niro Plugin provkörning

4
dunderklumpen skrev:Hann tyvärr inte iväg igår och provköra, men får väl planera in det någon dag.

man borde ju kunna räkna på hur många mil man ska köra innan det betalar sig att välja Plug-in-hybrid. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv, alltså. Miljövinsterna kommer ju mycket tidigare.
Räknade lite snabbt på skillnaden mellan Hybrid PP1 och Plug-In PP2.
Mellanskillnad ca 120.000:- (man får 20.000:- tillbaka av staten), så runt 100.000:- i skilland.
Bränsleförbrukning Plug-in på el ca 1.3 L/100Km, Hybrid ca 3.8 L/100Km.
Så runt 3.000 mil bör man köra innan den börjar "ge avkastning ;)", men då är det på nybilspriser. Man lär ju inte få 240.000:- för hybriden vid inbyte.
Jag skulle få ge ca 170.000:- för Hybrid PP1 i inbyte mot en Plug-In PP2, vet inte om de 20.000:- från staten var inräknade eller ej.
Så det blev inget byte för mig, hade de sagt runt 70-80.000:- hade jag nog slagit till.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Niro Plugin provkörning

5
Samma situation för oss, det blev alldeles för dyrt att byta, trots att vi skulle ha sparat runt 1000:- varje månad i bränslekostnad. Jäkligt synd, då jag gärna bidrar med mindre utsläpp.

Men men, det lär bli en elbil inom två-tre år för oss ändå. Det verkar ju bli höjd supermiljöbilspremie nu, 60.000:- istället för 40.000:-, och jag har en Tesla Model 3-reservation, så det är bara att hålla tummarna för att den får plats i budgeten framöver :)
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Niro Plugin provkörning

9
kallt_kaffe skrev:Verkar som att Xenonljusen i paket 2 bytts ut mot LED-strålkastare i 2018-modellen. Är det bra eller dåligt? Någon som har koll på skillnaden? (ljusmässigt alltså)
Säljaren som jag träffade sade någonting om att LED-ljusen bara kommer vara på första batchen av plugin PP2, att det skulle vara någon sorts limiterad utgåva. Så det är inte säkert att det är en permanent förändring.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Niro Plugin provkörning

10
hema skrev: Mellanskillnad ca 120.000:- (man får 20.000:- tillbaka av staten), så runt 100.000:- i skilland.
Bränsleförbrukning Plug-in på el ca 1.3 L/100Km, Hybrid ca 3.8 L/100Km.
Så runt 3.000 mil bör man köra innan den börjar "ge avkastning ;)",
100tusen i prisskillnad och du "får avkastning" efter 3000mil? Hur räknar du då?
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Skriv svar

Återgå till "Niro"